Tjolahejtjolahopp skrev 2017-04-06 22:03:48 följande:
Ja. Oj, det var verkligen tur att du stod på dig. Sa de någonting efteråt?
Jag har nästan gjort abort en gång pga att det inte fanns minsta lilla chans att det fanns något foster kvar i livmodern. Tre utlåtanden av tre olika läkare.
Hon fyller 6 år snart <3
Själv så föddes jag i v.28 för 31 år sen. Lite över 1000 gram vägde jag. Jag har varken fått nån sjukdom , allergier eller andra problem. Frisk som en nötkärna. På den tiden var det väl inte så stor chans att jag skulle överleva. Men fick jag bestämma själv så hade jag gjort allt för att få en chans att leva.
Idag har utvecklingen gått så mycket framåt och de som föds idag tidigare än så även har chanser till ett mycket bra liv.
Hursomhelst så skulle jag aldrig klara av att ta bort ett barn så här sent. Visst , det finns de som inte är starka nog att gå i ovisshet och vänta, men ovissheten för mig om jag själv skulle göra en abort skulle vara så mycket värre.
Jag är glad för varje dag som jag får känna den här lilla personen i min mage.
Jag kan väl få vara glad så länge det varar. O inte behöva känna att det skulle vara något fel i det. Jag är ändå mycket väl medveten om den lilla chansen som finns, men jag mår bäst av att vara positiv i den möjligaste mån det går.
Så har gärna de positiva läkarna som låter glada för allt som är bra än de som låter som om de är på en begravning O säger typ "jaa, hjärtat slår ju iaf" sen tittar de sorgset på en.
Medans de positiva säger: ååh här ser du hjärtat som slår så fint, lungorna O hjärnan ser toppen ut m.m.
Med andra ord så har liten det bra därinne i magen nu och vi puffar på varandra om dagarna.
Oj vad fantastiskt! Ibland har läkarna fel. Jag är nog lite som du att hoppet finns ändå där fast det ser omöjligt ut.
Förstår precis vad du menar med att läkarna ser liksom bara negativt på situationen. Enligt deras böcker och mallar så ska det inte sluta väl. De kan inte se med dom ögonen som vi mammor kan som glädjs över att tex hjärtat slår.
Nej. Läkarna sa ingenting efteråt. De tittade bara ner och undvek mig.
Var på skrapning efteråt för att ta en viktig prov för att kolla om min sjukdom i livmodern var kvar. Och innan skrapningen så sa jag till läkaren att jag kan väl bli med barn efter skrapningen? för vi vill ha fler barn i framtiden. Läkaren svarade sånt ska du inte ens tänka på. Blev så ledsen efteråt. Hur kan en läkare uttala sig så negativt? Utan att ha tagit provet och fått ett svar från den först.
Hon tog ju bort vår glädje och tro att allting ska bli bra.