• EpicNurse

Vattenavgång v.18

Nej var tråkigt :(

Lever fostret fortfarande? För ibland när man haft vattenavgång ett tag i så tidig graviditet (jämfört med om fostret skulle varit livsdugligt utanför livmodern) så slutar det utvecklas och då stannar graviditeten och det slutar produceras vatten. Normalt sätt så återbildas ju vattnet hela tiden.

Problemet när vattnet går så tidigt är att för att fostret ska ha minsta chans att överleva så måste det vara kvar i livmodern i minst en månad till, och har den redan varit utan vatten ett tag så är den nog tillväxt- och utvecklingshämmad = väldigt liten chans för överlevnad utanför livmodern efter v 21+6.

Dom kan ju ha sett andra faktorer när dom undersökte som tyder på att det kommer sluta med missfall, tex att hjärtat slår långsamt, att du har en infektion, att moderkakan sitter dåligt fast etc.

Sen gör man ju alltid en kontroll innan man påbörjar behandlingen för att se så att där inte har bildats nytt vatten och återhämtat sig helt!

• EpicNurse
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-03-24 07:52:17 följande:

Epicnurse:

Fostret lever fortfarande. Vattnet gick i förrgår på kvällen kl 20:00, dagarna innan det sipprade det lite grann. Dagen efter kom inget vatten alls men när vi tittade 11:00 igår så var allt fostervatten borta men fostrets hjärta slog fint och moderkakan så fin ut även livmoderhalsen var sluten.

Det sipprar inte ut något vatten nu men jag känner fortfarande fostret som rör sig ibland.

Vi har tagit tester tidigare för infektioner och det har inte visat något.

Har även tagit nya tester igår.

Men, vad konstigt att som uttrycker sig så då... antagligen menar dom att du blir inlagd och sen får man se vad som händer!

Hade en patientent för några månader sedan med vattenavgång i v 18 el 19, minns inte. Där återbildades allt vatten och hinnorna "läkte" (antagligen flyttades hålet i hinnan längre upp när livmodern växte och det slutade därför sippra) och patienten gick hem efter ett par veckor! Tyvärr är det betydligt vanligare att det inte går vägen, men det händer ju faktiskt att det går bra!
  • EpicNurse
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-03-24 09:04:25 följande:

Jag tog det som att, jag skulle ha väldigt tur om hålet skulle växa igen och att de väntar tills min kropp sätter igång det själv inom någon eller två dagar, sen ville de sätta igång det själva annars. Hur lång tid tog det för hinnorna att växa igen?

Jag tycker det är så konstigt att jag inte sipprar något fostervatten nu alls och även känner bebisen :/

Det tog någon vecka!
  • EpicNurse
    DragonWoman skrev 2017-03-24 12:24:08 följande:

Nån annan kanske vet mer om detta.

En väns vatten gick och medans hon väntade på svar på hur det skulle gå försökte jag hjälpa med tips och råd. Stötte på nått där de sprutade in om det var nån saltlösning i fostersäcken för att försöka rädda bebisar. Men kommer inte ihåg om detta gjorts eller görs i Sverige. Och vad våra läkare ens anser om det.

Håller tummarna för dig och bebisen iaf.

Vilken vecka var det?

Det görs inte i Sverige innan vecka 22+0, och jag tvivlar på att det görs sen heller!
  • EpicNurse
    DragonWoman skrev 2017-03-24 12:39:52 följande:

Vattnet gick väldigt tidigt för henne men han överlevde till v 21 men fick då avsluta på grund av livshotande tillstånd för henne. En vecka till så kanske han levt idag.

Varför görs det inte innan v 22 om chansen till överlevnad är större då?

För man för inga altiva försök att 'rädda' ev graviditet som är under hotande missfall innan fostret är livsdugligt utanför livmodern. Den gränsen är satt vid 21+6.
  • EpicNurse
    MrsBo skrev 2017-03-25 12:14:05 följande:

Hej TS!

Följ ditt hjärta och låt inte sjukvården pressa dig till någonting du inte vill.

Min fd chefs syster var 44 när hon blev gravid första gången. Hennes vatten gick i vecka 20, hon blev precis som du rådd till att starta förlossningen och försöka på nytt för "bebisen kommer inte överleva och gör den det kommer den få skador".

Pga hennes ålder och svårighet att bli gravid lyssnade hon inte på lökarna utan chansade. Hon födde en frisk flicka i vecka 36! Utan att ha bildar något nytt fostervatten!

Flickan är nu 6 år och har så vitt man kan se inga men av detta.

Självklart är det här kanske en på miljonen, men det går!!

Vad häftigt! Verkligen ett mirakel att hon inte tog skada av det!
Svar på tråden Vattenavgång v.18