• Sophiasophia

Första gången IVF Maj 2017

STHLMivf17 skrev 2017-05-25 14:59:52 följande:

Uppdatering;
    Igår fick jag en tidig mens och ringde direkt till kliniken för att förbereda insättningen efter totalfrys (vi hade ju äggplock förra veckan, 16 st). Fick då veta att INGET av alla våra fina ägg hade befruktats. Blev så otroligt ledsen! :(
    Detta är alltså anledningen till alla år av barnlöshet. Spermierna "orkar" typ inte ta sig in i ägget. Varför kollar de inte sånt vid spermaprovet? Känns uppgivet och så oerhört förlegat att kvinnan ska gå igenom alla möjliga olika tester och behandlingar men spermierna verkar inte utredas något särskilt. Känner mig så oerhört lurad. Svårt att vara positiv just nu. Även om vi har 2 "gratis" försök kvar så är det ju ibte skitroligt att börja om igen. Och hinner dessutom inte göra något förrän efter sommaren. Skit också.

Ok, vad tungt! Är spermierna svaga eller skalen på äggen hårda?

Har ni fått besked om när ni ska köra andra omgången?
  • Sophiasophia
    Rosenblad skrev 2017-05-25 18:09:49 följande:

Otrivelle sprutan igår börjar visa sina biverkningar idag.. Känner mig så trött, huvudvärk och illamående.

Imorgon äggplock, är nervös men vill bara få detta gjort så vi kan få reda på om vi kan få bli gravida någon gång.....

Spännande med äggplock imorgon. För mig gjorde det rejält ont men man får ju både lugnande och skönt smärtstillande :)
    Men det var otroligt intressant att se så jag hade ändå gärna gjort det igen. Och jag fick resultatet direkt.

Lycka till!!
  • Sophiasophia
    Mjbo skrev 2017-05-25 17:03:50 följande:
    Jag ska testa imorgon tänkte jag. Är då på dag 5. Sen åker ja boet i helgen och ska inte ta med nå test ;) så nästa gång ska ja testa på måndag morgon igen, blir då dag 8 :) då borde det synas nånting om de är positivt tycker ja :)

Hur går de för dig? Hur mår du? Några mer symptom?
    Spännande!!! Dock har jag läst på många ställen att de inte fått plus förrän ruvardag 9 tidigast. Så bli inte nedslagen o m det nu skulle vara negativt.

Och glöm inte att uppdatera här :) är ju galet intressant att följa de som loggar några dagar före en själv.

Jag är ju bara på ruvardag 1, men jag känner mig redan väldigt påverkad av hela processen. Var på grönan med sonen idag och höll på att somna på bussen på vägen hem. Och när vi sen kom hem så somnade jag direkt på soffan fast klockan bara var 16. Tror det är anspänningen från hela grejen som liksom släpper nu. Känns som att man kan slappna av lite nu, det är liksom bara väntan kvar nu.
  • Sophiasophia
    kastrullen skrev 2017-05-26 05:37:46 följande:
    Ja det är verkligen skönt att ha forumet!

Hur har ni andra gjort när det gäller att berätta?

Innan äggplock så berättade jag för två av mina vänner dom jag också jobbar med och min man för en av sina vänner (som också skjutsade oss då min man inte har körkort). Jag är sämst på att ljuga och ha hemlisar så när de frågade varför jag skulle vara borta från jobbet så berättade jag allt för två, och så bara att jag skulle till läkaren till övriga.

Sen, när vi fick positivt graviditetstest så berättade jag för min mamma och syster. De hade sina aningar att vi hade problem så de tyckte det var skönt att veta. Överlyckliga också så klart, men de förstår hur oroliga vi är att det inte kommer stanna kvar så de känns också som ett bra stöd. När min pappa sedan kom och hälsade på och ville gå på stan och ta en öl, så kunde jag inte hålla det hemligt för han heller. Han blev inte alls förvånad, men var rädd för komplikationer. De enda som han känner som gjort en provrörsbefruktning för ca 15-20 år sedan blev med trillingar vilket inte gick så bra. Så jag har fått förklarat processen lite mer för honom. Att inte behöva ljuga för mina närmaste känns himla skönt men om det inte går vägen så vet jag inte hur jag ska hantera det. Men jag får väl se om det var ett bra val eller inte :) just nu känns det bra!
    Vi har berättat för min mamma och syster, samt min sambos familj. Jag har berättat för min närmsta kollega eftersom det påverkar henne lite oxå när jag varit iväg på många kontroller. Min sambo har oxå berättat för en vän att vi kör ivf. Vi har nån slags tanke att vi vill vara transparenta och ta bort lite tabun om att "erkänna" att man behöver hjälp. Samtidigt krockar det med min personlighet lite.

Min förra graviditet gick jag inte ut med officiellt förrän vecka 28 eftersom den var högrisk (var sjukskriven och sängliggande) och jag var så rädd att behöva berätta för folk om jag skulle få sent missfall.
    Blir jag gravid nu kommer det också vara en högriskgraviditet och jag kommer behöva ligga ner mycket. Så spontant vill jag inte berätta om jag blir gravid denna gång heller.
  • Sophiasophia
    Mjbo skrev 2017-05-26 09:06:09 följande:

Har tjuvstartat idag på rd 5. Ett ganska väntat negativt. Nu åker jag bort i helgen och tänker på annat. Sen tänker nå testa på måndag igen, dag 8 :)

Önskar er en bra helg tjejer:)

Men då vet du iaf att ovitrelle garanterat är ut kroppen. Även om man v e t det så kan man ju bli nojig vid ett plus sen. Jag tänker nog testa på söndag, ruvardag 4 bara av den anledningen. Då verkar det ju fysiskt helt omöjligt att få ett plus, så är det neg så vågar jag lita på ett förhoppningsvis tidigt plus sen :)

Ha en fin helg och trevlig resa <3
  • Sophiasophia
    CazaAzur skrev 2017-05-26 09:51:53 följande:
    Följer med er här, är rd 2 är idag. Känner faktiskt något som liknar mensvärk och mycket öm om brösten :( Det är nog hormoner och var ju en aning överstimulerad... 

Har hört att man inte ska börja testa först efter 10 dagar, vågar nog inte tjuvstarta. I stället hänger jag här med er och försöker hålla mig positiv :D 

Jag håller med om att det är så psykiskt påfrestande, mycket svårare psykiskt än fysiskt... 

Hoppas ni alla får en fin helg!! 
    Vad kul! Då ligger vi exakt samma du och jag. Jag gjorde ET på Sophiahemmet i onsdags.
    Jag känner mig illamående och trött men har förstått att detta är biverkningar av Lutinus.
    Dessutom är jag helt galet pruttig :D :D men det beror nog på nåt annat.
  • Sophiasophia
    kastrullen skrev 2017-05-26 11:05:55 följande:

Vad tror ni om detta? Alla test är ju efter tiden gått ut men alla streck visade sig inom testtiden. Däremot kanske de ser lite annorlunda ut när de torkat.

Testen är tagna

Tis em rd 7

Ons morgon rd 8

Ons em rd 8

Tors morgon rd 9

Tors kväll rd 9

Fredag morgon rd 10

Tycker det är lite märkligt att det ser starkare ut på em/kväll, men det kanske kan vara så? Min morgon börjar ju ca 05 och jag vet inte riktigt när en räknar morgonurin?

Jo, lite så ser det ju ut, men så länge det ökar i styrka hela tiden är det inget att bry sig om tycker jag (torsdag kväll är ju helt klart starkare än onsdag em).

Bra styrka på strecken redan nu, det bådar ju gott!!
  • Sophiasophia
    CazaAzur skrev 2017-05-26 17:04:15 följande:
    Kul! :) :) 
    Har redan fått samma biverkningar (andra dagen) galet mycket gas... :D Jag skyller på Lutinus! 
    Har du tänkt att vänta till 10/6 att testa som SH rekommenderar? 
    Blir svårt för mig...
    Heeeelll nooo :D :D jag vill gradvis förbereda mig på ett eventuellt minus. När jag gör så så blir jag inte så värst besviken när det kommer. Och plussar jag tidigare så är det ju spännande även om man såklart fortsätter tänka realistiskt och fatta att det kan bli missfall.

Jag har dock fått testdag 8/6. Tänker testa på sön första gången. Bara för att se att det är minus efter ovitrelle, sen får jag se när jag testa nästa gång :) Hur ska du göra?
  • Sophiasophia
    Rosenblad skrev 2017-05-26 18:27:46 följande:

Okej..Nu känner jag mig bra igen efter dagens äggplock.

Låg och grät under hela tiden, gick inte att hålla känslorna i styr så efter att tårarna började rinna kunde jag inte hålla mig. Gjorde faktiskt inte så ont som jag trodde, det kändes när nålen gick in men annars var det okej.

Efteråt gjorde det däremot mer ont men fortfarande så har jag haft värre smärta vid tex mens.

Blev svimfärdig och illamående vid hemgång men väl hemma efter mer värktabletter och sömn så känns det inte så farligt.

Blev 6 st ägg, vid VUL såg dem 10 st så dem ville vell inte med ut. Har tagit Menopur och det ska ju ge färre men bra ägg så jag hoppas verkligen att de ringer imorgon och säger att vi har något fint ägg kvar!

Måste säga att jag är imponerad av alla kvinnor som får gå igenom allt det här efter år av besvikelse.

Alla äggblåsor innehåller ju inte ägg, så det kan ha varit så med några.

Hoppas du får bra besked imorgon!!
  • Sophiasophia
    Rosenblad skrev 2017-05-27 15:03:22 följande:
    Nä det är ju sant. Fyra ägg blev befruktade så jag hoppas vi kan få något till frysen också :)
    Fint att höra! Det låter ju lovande att ni får faktiskt kommer få till frysen oxå!!
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017