• STHLMivf17

Första gången IVF Maj 2017

Rosenblad skrev 2017-05-13 12:41:10 följande:
    Ja det kändes sjukt konstigt att tänka på hur man reagera, efter så lång tid som man förknippat mens med sorg så fick man känna på lite glädje denna gång :) Vi ska köra korta protokollet och fick nyss reda på att imorgon blir sprut start så nu är vi snart igång. Besök för ultraljud och blodprov nästa fredag så då ska vi få reda på när äggplock blir också :) Vi ska ha menopur och orgalutran. Menopur ska man blanda själv så det känns lite lite läskigt att man ska göra fel men kommer läsa pappret tio gånger innan jag sprutar.
    Det kommer gå jättebra!
    Ett tips sen när ni börjar med orgalutranen, som funkat bra för mig, är att hålla ett glas med kallt vatten på området efter att ni stuckit. Orgalutranen kan svida lite, så det kalla lindrar. Men jag vill absolut inte skrämma upp dig, det är ingen ond spruta. Den känns bara lite mer än den första sprutan. Så härligt att vi är fler som kan följas åt, då är det bara en vecka mellan oss, jag är på sprutdag 7 :)
    Lycka till med allt ikväll!
  • STHLMivf17
    Mjbo skrev 2017-05-13 13:45:14 följande:
    Ja de är väl ungefär samma risk som vid en normal graviditet har jag läst jag med, men ja tänker ändå på nå vis att man har alla bra förutsättningar, och ägget är till och med befruktat som ska in(om det blir befruktat vill säga), så det känns ändå som att de borde va större chans när man får hjälp en vid en normal graviditet :)

Tack för dina tankar, självklart uppdaterar jag här efteråt hur det gick! :)
    Ja, det har du rätt i, själva befruktningen är ju redan check på :) Så härligt det måste kännas - och spännande!
    Vi hörs igen på tisdag :)
  • STHLMivf17
    kastrullen skrev 2017-05-13 14:37:03 följande:

Så roligt att så många är på gång! STHLMivf17 och Mjbo, så spännande med äggplock under veckan! Jag tror tametusan alla spänningar släppte när jag hade gjort det. Var så orolig att jag gjort fel eller missat nåt på vägen men när det var över så kunde jag inte göra mer, så har slappnat av helt sen dess.

Och grattis till mensen Rosenblad! Kul att få komma igång med sprutorna!

Själv har jag precis tagit min första lutinus för att förbereda slemhinnan. Känns inte så himla trivsamt dock och den ska jag ta x3 per dag. Plus bisolvon x3 per dag fram till återförandet. Får se vad biverkningarna av lutinus blir nu då. Har haft tur och mitt humör har inte varit så hemskt påverkat, däremot har jag mått illa och haft ont i magen/svullen typ hela tiden så hade gärna sett att jag slapp det nu. Känns som om det blir mer av det om vi skulle bli gravida.

Skönt att höra att spänningarna släppte efter äggplocket. Jag känner mig konstigt nog helt cool med precis allt, men jag hade en rejäl känslomässig berg- och dalbana innan vi väl bestämde oss för ivf, så jag tog kanske ut alla "spänningar" då ;)
    Blev tvungen att hämta bipacksedeln på Lutinus för att läsa på. biverkningarna är aldrig trevliga att läsa om, men jag tror inte att de är värre än vid en "normal" tidigt graviditet, som att känna sig svullen, illamående och huvudvärk. Hoppas att du känner dig okej! Vad är bisolvonen för? Det har inte jag fått utskrivet..
  • STHLMivf17
    Rosenblad skrev 2017-05-15 10:55:10 följande:
    Bra tips, är rätt nervös inför att börja med den sprutan för jag blev konstigt nog jätte osäker igår när jag skulle ta första sprutan. Den ville inte gå in i huden. Gick hur bra som helst på kliniken när jag prova och kändes inget men igår så gjorde det ont och blev svimfärdig. Kände mig jätte löjlig haha..:) Men har lätt för att svimma och eftersom hela grejen med sprutorna är att vi kanske blir gravida och att om jag gör fel så blir det inget, gjorde att jag blev helt osäker och börja fråga min fästman om jag läser rätt på sprutan och vela fram och tillbaka.

Tyckte lite synd om mig själv en stund därefter men nu känns det så skönt att va igång och att allting kommer hända så snabbt nu :)

Har du fått tid för äggplock? :)
    Men din stackare <3 Hoppas att det gått bättre nu sen igår? Min man får ta sprutorna på mig. Dels för att jag tycker det är obehagligt med sprutor, men också för att jag vill att det ska vara en gemensam grej. Det blir en kvällsrutin som vi delar.
    Jag ska tillbaka på ett andra ultraljud imorgon och mäta antal och storlek, troligtvis äggplock på fredag. Känner mig lite nervös för det faktiskt, men förhoppningsvis är det bara en gång :)

Hur mår du nu?
  • STHLMivf17

Hej tjejer,
    Så mycket man missar på ett par dagar! :)
    Grattis till alla er som haft lyckade äggplock. Inorgon ska jag tillbaka på ett andra ultraljud för att mäta antal och se om äggen växt till sig tillräckligt. Börjar bli spänd i magen och det känns ordentligt när jag sitter ner. Magen blir typ ihoppressad och jag har stor risk för överstimulering. Skulle förklara känslan för min man, men kom bara på att säga som att det känns som att man är riktigt bajsnödig - fast på framsidan :D :D håller ni med? :D

• STHLMivf17

Hej tjejer,
    Så kul att vi blir fler i denna tråd. Jag måste säga att jag verkligen uppskattar att läsa om era olikheter i både tankar, partnerskap och hur ni mår och reagerar i de olika stadierna. Det får mig att känna mig normal.

För att uppdatera er nya är vi helt barnlösa, inga direkta "fel" hittas. vi kör korta protokollet och idag, på dag 10, hade vi ett andra ultraljud där man kunde konstatera att jag har ca 20 mogna ägg som är runt 20mm. Utöver det fanns ett helt gäng till som inte var riktigt lika stora ännu. Inte undra på att man känner sig "bajsnödig", det är fullt där inne;)
    Det var både bra och dåligt. Det som är bra är att jag får ta äl-sprutan redan ikväll och äggplock på fredag. Dåligt är att vi måste frysa ner allt, för att det finns hög risk för överstimulering. Så, vi hinner 1 chans innan sommaruppehållet. Är ändå tacksam att de behandlar med stolthet och inte bara kör på. Jag är hellre frisk och mår bra genom det hela än att riska en överstimulering och bli sjuk. Så, lite nervös för sista sprutan och framför allt äggplocket. Stort tack till alla er som ligger före mig och har delat med er om er upplevelse kring äggplocket. Kram

• STHLMivf17
    A1987 skrev 2017-05-18 12:57:11 följande:

17/18 ägg hade befruktats och delat på sej!

9st gick i frysen och ett i mej!! Dessa 10 var av bästa kvalitet, så dom hade valt att slänga dom som inte var av lika fin kvalitet. HÄRREGUD JAG HAR ALDRIG VARIT SÅ HÄR GRAVID!!! :D:D

Wow! Stort grattis till insättningen! Skönt att det blev ett gäng reserver till frysen också. Håller tummarna att det fäster och stannar :)
  • STHLMivf17
    Rosenblad skrev 2017-05-18 13:02:14 följande:

Uppdatering från mig :)

Började med Menopur i Söndags och har nu konstant ägglossnings värk. Idag kom det ägglossningsflytning också så det känns bra att börja med orgalutran idag. Känns som det är tidigt att känna så mycket så jag hoppas inte det blir starkare :S

Imorgon blir de VUL och blodprov. Spännande!

Heja! Uppdatera gärna hur det gått imorgon! :) Jag har inte tagit några blodprover, bara VUL, ska fråga om det imorgon vid uttag.
  • STHLMivf17
    Mjbo skrev 2017-05-18 14:39:04 följande:
    Ja visst är det roligt att läsa hur alla andra känner och tycker om de olika stadierna i en sån här behandling. Jag tycker de är så kul att följa er alla, och ha någon att hoppas med, förutom våra sambon såklart :D

Är det äggplock imorgon alltså? Är du nervös? :) kommer säkert gå hur bra som helst. Känns som att du är en väldigt lugn och harmonisk människa som har saker som de kommer, nu har jag ingen aning om jag har rätt eller intr, men de känns så på hur du skriver :)

Stort lycka till iallafall. Jag håller mina tummar att det går bra är dig.
    Ja precis, imorgon förmiddag har de klämt in mig i ett knökfullt schema. Känner mig lite nervös faktiskt, men försöker vara lugn. Det har ju gått väldigt bra och smärtfritt för mig hittills. Hoppas att de inte är stressade på kliniken, jag oroar mig mer för sånt, eller att de ska blanda ihop min mans spermier med någon annans pga att de har lite för mycket att göra. Man vet ju själv hur det kan vara när det är lite för mycket på jobbet ;)
    Mår du bra? Vad är din status?
  • STHLMivf17
    Mjbo skrev 2017-05-18 14:42:36 följande:

Uppdatering! Dag 2 efter äggplock.

Här ligger jag i liggläge idag med.. förvånad över att de fortfarande gör så himla ont, varje steg jag tar är en plåga. Och när jag sätter mig ner så känns det som att inälvorna ska komma upp ur munnen. Känns fullt på nå vis. Haha

Ska det verkligen göra såhär ont fortfarande??? :( Vet att alla är olika såklart, men ni som gjort detta för ett tag sen, när släppte det åt er?

Jag brukar annars vara en tålig person, men detta va över min förväntan. Känns värre nu än när jag opererade bort min äggledare! :(

Hoppas det släpper snart iallafall. Söndag är det insättning. Längtar ihjäl mig!! :D :D

Åh, hej igen, nu ser jag din uppdatering :)
    Jobbigt för dig att det fortfarande gör så ont. Det ser jag inte fram emot, ska avboka helgens alla planer tror jag.. Man vill ju bara att alla ska få vara smärtfria och känna sig härliga. Har du något extra smärtstillande med dig hem som du kan ta? Eller får man bara alvedon? Skönt att du får sätta in så snart, gläds verkligen med er! Vi får ju vänta en mens till, men det känns ju okej ändå som sagt. Där vi går jobbar de bara må-fr, går ni privat? Tänker på att de sätter in på en söndag. Skönt att slippa gå från jobbet så mycket :)
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017