• alade

Första gången IVF Maj 2017

STHLMivf17 skrev 2017-05-26 13:53:45 följande:

Fy så tungt att ni också fått detta besked, jag beklagar :(

Man vill ju bara att alla ska få bli gravida. Var det nyligen? Vi kommer inte hinna göra något nytt försök innan sommaren så nu släpper vi detta ett tag. Ska tillbaka på undersökning på tisdag och prata om alternativen, som sannolikt är icsi. Hur har ni gått vidare?

Jag bara förutsatte att det räknades som ett försök men jag ska ställa frågan till läkaren. Inte för att jag "vill" göra det tre gånger till, men det kan ju vara skönt att veta att möjligheten i alla fall finns. Tack för ditt stöd <3

Vi fick det beskedet i början av april och vi hann påbörja nytt försök nu i maj. Har äggplock på tisdag och vi ska göra icsi på alla ägg. Är minst sagt nervös inför det här försöket, men vi hoppas verkligen på att få en återföring denna gång. Annars testar vi igen efter sommaruppehållet.

Jag hoppas att ingen av oss ska behöva göra det här fler gånger, men det kändes ändå skönt att veta att vi inte "slösat" ett försök utan har våra tre kvar.
  • alade
    STHLMivf17 skrev 2017-05-26 14:05:03 följande:

Okej, tack!

Men när man gör icsi spelar det väl ingen roll om skalet är hårt? För då får den ju hjälp med penetreringen?

Nä, precis! Oavsett orsak till att det inte blir befruktat "som vanligt" så löser ju icsi det.
  • alade
    STHLMivf17 skrev 2017-05-26 14:46:44 följande:

Jag ska tänka på dig på tisdag, hoppas att äggplocket går smärtfritt och att det blir många fina ägg!

Vad skönt att ni får göra en omgång innan sommaruppehållet, hoppas verkligen att det fastnar och stannar hos er <3

Tack snälla!

Utifrån hur det var sist blir det knappast smärtfritt på tisdag, men det spelar mindre roll. Vi kommer att få färre ägg denna gång jämfört med sist, men jag mår bättre på den här mängden hormon så det känns bra.
  • alade
    STHLMivf17 skrev 2017-05-26 16:49:30 följande:

Fy, ja mitt uttag var inte heller så kul, men det berodde på att jag reagerade starkt på smärtlindringen. Om du kan yoga innan eller slappna av på något annat sätt så kanske det kan lugna kroppen och därmed spänningar och smärta.

Hur hög dos får du nu? Jag fick gonal-f 150 genom hela.

Gonal-f 200 från början och sen 175. Hade 300 rakt igenom förra behandlingen och hade mycket mer biverkningar då än denna gång.

Jag hoppas att det ska innebära att jag inte får lika ont efter äp denna gång. Även om äggplock i sig gör ont var det värsta hur jag mådde dagarna efter. Men eventuellt var jag på gränsen till överstimulering och det lär jag inte vara denna gång
  • alade
    Rosenblad skrev 2017-05-26 18:27:46 följande:

Okej..Nu känner jag mig bra igen efter dagens äggplock.

Låg och grät under hela tiden, gick inte att hålla känslorna i styr så efter att tårarna började rinna kunde jag inte hålla mig. Gjorde faktiskt inte så ont som jag trodde, det kändes när nålen gick in men annars var det okej.

Efteråt gjorde det däremot mer ont men fortfarande så har jag haft värre smärta vid tex mens.

Blev svimfärdig och illamående vid hemgång men väl hemma efter mer värktabletter och sömn så känns det inte så farligt.

Blev 6 st ägg, vid VUL såg dem 10 st så dem ville vell inte med ut. Har tagit Menopur och det ska ju ge färre men bra ägg så jag hoppas verkligen att de ringer imorgon och säger att vi har något fint ägg kvar!

Måste säga att jag är imponerad av alla kvinnor som får gå igenom allt det här efter år av besvikelse.

Heja äggen!

Hoppas att du mår bättre snart.
  • alade
    Sophiasophia skrev 2017-05-27 20:47:55 följande:

Hur gör ni alla med sex under ruvartiden? Jag är så kluven. Vi får sexförbud så fort jag blir gravid pga riskgraviditet.

Så ont som jag hade efter förra äggplocket var sex det sista jag tänkte på... Men då ruvade jag aldrig heller, så det fanns ju fler orsaker till att sex låg långt ner på listan av tankar i mitt huvud.
  • alade
    Sophiasophia skrev 2017-05-28 10:35:43 följande:

Idag har jag värsta deppdagen. Känner mig helt övertygad om att det inte tagit sig denna första ivf-gång och då börjar jag bli orolig på riktigt. Trodde jag var mer avslappnad i min inställning till detta och har tagit det mesta med en klackspark.

Jag har i n g a symptom som tyder på att det tagit sig, utan jag följer exakt mitt vanliga mensmönster. Har noggrant fört dagbok över alla mina symptom under månaderna med puregon och ovitrelle och egna försök samt 2 ggr insemination så jag har mycket att jämföra med.

Jobbigt med deppdag!

Den gång jag var gravid märke jag ingenting alls i teckenväg förrän typ fem dagar efter BIM, så det måste inte betyda nåt.

Jag håller tummarna för er!
  • alade

Äggplock imorgon förmiddag. Det känns både härligt och jobbigt!

• alade
    Sophiasophia skrev 2017-05-29 22:33:17 följande:

Åh, lycka till!! Hoppas du får ut fina ägg! Skriv hur det gick sen.

9 ägg. Mindre ont idag än sist. Det är nästan så att jag tror på att jag ska kunna jobba imorgon! Har inte behövt ta en enda citodon ännu. Jag är lite chockad av hur mycket bättre det känts denna omgång, både fysiskt och psykiskt. Särskilt idag!
  • alade
    Mjbo skrev 2017-05-30 12:41:21 följande:

Åh va roligt! 9 ägg är ju super bra!! :) :)

Och va skönt att du mår så bra nu, själv mådde jag pyton i ca 5 dagar efteråt. Varenda steg va en pina! Haha:)

Spännande att höra va dom säger när dom ringer imorgon nudå! Uppdatera oss:D

Sist fick jag ju 16 ägg och då kunde jag varken sitta eller gå och bara ligga i en viss ställning trots smärtis. Och det tog några dagar innan jag kunde jobba igen och typ en vecka innan jag mådde hyfsat normalt och kunde gå på toa utan smärta. Värst var det dagen efter äggplock.

Nu är det ju nästan bara hälften av äggen, så det kanske är därför jag mår bättre? Nu känns det visserligen sämre än för några timmar sedan, men med lite smärtlindring tror jag att jag ska kunna sitta upp till middagen ikväll! Så får vi se hur morgondagen blir.

De ringer inte om allt går bra, utan bara om jag inte får några befruktade ägg. Annars får jag inte veta mer förrän fredag då det är insättning. Så jag hoppas verkligen på att slippa höra av dem denna gång.
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017