• Hornkatten

Första gången IVF Maj 2017

Mjbo skrev 2017-05-08 20:12:58 följande:

Ja, jag fick order om att höja dosen av bemfolan från 150ml till 225 ml från och med idag, sedan blir det nytt blodprov och ultraljud på torsdag morgon redan för att se hur jag reagerar på den höjda dosen.. Preliminärt äggplock bokat tills på måndag men får en exakt dag på torsdag efter ultraljud och blodprov.

Blåsorna såg bra ut, som sagt 10 st och ca 8-11mm stora, men dom ville få upp värdena och därmed så blev dosen högre. Jag hoppas allt går vägen nu..

Men en fråga till er alla...

Känns som en lite dum fråga men man är ju som ett frågetecken i detta... men 10 äggblåsor, visst betyder inte det 10ägg automatiskt? Eller är de så?? Nån som vet? Har fått för mig att en blåsa kan innehålla 0 ägg eller flera, är jag ute och cyklar?? :)

Jo de stämmer, bara för att de är blåsor så behöver de inte vara ägg i.

På mig ökade de inte dosen utan fick fortsätta på de planerade och jag har inte lämnat blodprov utan bara gjort två ultraljud. Senast sa de att jag hade 3st större blåsor och 7st som var en aning mindre men de skulle nog växa till sig de med. De påminde mig även om att bara för att man har ett visst antal så betyder de inte att de får ut alla heller.

Men har en kollega på jobbet som har jobbat med endel ivfbehandlingar och hon nämnde att i många fall är de bättre att ha lite mindre antal som är bra är många som är halvdåliga. Så jag tror ingen av oss ska lägga så stort fokus på antalet. De kan man ju göra sen när de väl är embryon.
  • Hornkatten

Idag plockade de ut 4st ägg på mig så nu håller vi tummarna. Insättning ska ske på torsdag. Tycker allt har gått fort men sen ska jag ju vänta ca 2,5 veckor tills man tar test så de lär ju va de längsta väntetiden man lär ha varit med om på länge.

Min kille kunde inte vara med idag så min kusin som har gjort flera ivf:er var med. Hon berättade att första gången blev hon överstimulerad och fick 17 blåsor varav 3 gick att använda. Så antalet ska man inte haka upp sig på. Det krävs ju faktiskt bara ett bra embryo för att lyckas.

För att kanske lugna lite nerver så tyckte jag att det inte var så smärtsamt med utplocket. Är lite öm nu men har fått med mig smärtlindring hem. De bästa jag gjorde var att prata med läkaren och barnmorskan under ingreppet så man inte är tyst och ligger och spänner sig.

• Hornkatten
    Mjbo skrev 2017-05-09 13:39:44 följande:

Men gud va roligt! va spännande att du kommit så långt.

Jag håller alla mina tummar åt dig nu att det blir fina befruktningar oxå! 

Tack för lugnande ord angående utplocket, det var skönt att läsa om någon som inte tyckte de va så farligt.. jag har preliminärt bokat äggplock på måndag, beroende på hur de ser ut på ul och blodprov på tisdag,, är super nervös, så de känn skönt att du inte tyckte de gjorde ont.

Ringer dom imorgon och berättar hur de gick med befruktningen eller vad är nästa steg åt dig?

Ja jag hade faktiskt tänkt mig att det skulle göra ondare än vad de gjorde. Har sovit lite under dagen nu men annars har jag mått bra än så länge. Blir att titta på lite serier och vila på soffan.

Vi fick en tid på torsdag och skulle det vara så att de tycker att embryona behöver växa på sig mer så ska de ringa samma dag och boka in nytt besök.
  • Hornkatten
    Mjbo skrev 2017-05-09 20:05:08 följande:

Åh så spännande.

Är du nervös?.. känns som att insättningen kommer vara ännu lindrigare i min värld iallafall, så jag hoppas det stämmer :)

Jag har haft en jobbig dag idag. Mår bra men är sååå trött.. någon mer än jag som känt så när ni kommit en bit in på sprutdagarna? Har ju höjt dosen från och med igår, vet inte om de beror på det men jag är så himla trött och slut, känns som ja inte sovit på flera dygn. Lite smått "mensvärk" oxå..

snart dags för sprutor ikväll :)

kastrullen skrev 2017-05-09 18:15:33 följande:

Dags för ägglossningssprutan ikväll! Så hilla peppad men samtidigt nervös.

Däremot så har jag blivit öm i magen. Alltså, jag har en rethosta och när jag hostar så får jag lite ont i äggstocksområdet. Men, jag vet inte om det beror på att det händer saker där eller om jag har träningsvärk efter söndagens träningspass. Ni som börjar närma er äggplock eller redan har gjort det, känner ni igen det eller kan det vara bara träningsvärk? Haha...

Jo jag är nervös men försöker att inte tänka på de (haha supersvårt). Men ja tydligen ska insättningen vara smidig och gå fort så de känns bra.

Kände mig sjukt trött vissa dagar. Ibland va de som att man skulle ha kört ett hårt träningspass utan att ha ansträngt sig, dock så har jag haft svårt att somna ändå.

Jag kände mig väldigt uppsvälld och kände en aning mensvärk ju längre in i behandlingen jag gick. Känner mig fortfarande uppsvälld och ja de lär väl inte försvinna i första taget heller.
  • Hornkatten

Nu vill jag ju inte skrämma upp någon över äggplockett. För allt gick ju så bra igår och jag tog de bara lugnt hela dagen. Men idag har jag mycket ondare trotts smärtlindring.

Sen har jag ett väldigt fysiskt jobb som säkert också påverkar men det slutade med att jag åkte hem tidigare från jobbet och nu ska jag försöka sova bort smärtan. Jag känner mig väldigt uppsvälld och har som en kraftig mensvärk. Blev rekommenderad av flera bekanta som har gjort ivf att ta ledigt både vid uttag och sedan en dag efter. Jag var nog lite väl envis när jag gick till jobbet imorse.

Hoppas de går bra för alla nu!

• Hornkatten

Jag skulle ju få insättning idag med det blev uppskjutet till söndag (dag 5) för allt se vilket embryo som är de bästa. Det blev 3st så nu håller vi tummar och tår här hemma.

Vi går privat just nu hos Sophiahemmet men ligger även i kö till Fertilittetscentrum i Stockholm.

• Hornkatten

Åh va kul det är att läsa hur det går för alla.

Jag vet bara att de kan ta flera dagar för embryon att fästa i en vanlig cykel. Jag sitter själv och väntar på att få testa mig om 11dagar.

Min klinik vill att man väntar 2,5veckor så har märkt att olika ställen har olika "regler".

• Hornkatten

Jag är på ruvdag 6 och ska testa 29/5.

Är det någon som har planerat att ta test innan testdag?

Om jag skulle haft min vanliga cykel så ska jag ha mens på tisdag och jag är sugen på att testa men jag vet inte om jag vågar. Har ju läst om folk som har fått både falska positiva och negativa resultat.

• Hornkatten
    Mjbo skrev 2017-05-21 15:55:25 följande:

Jag är på ruvardag 1 idag ocj har testdag den 3 juni. Så spännande de är att vara ruvare! Så glad att man kommit hela vägen hit. Nu håller vi tummarna för att allt går bra resten av tiden för oss alla! :)

Jag kommer nog testa långt innan testdag om jag känner mig själv ;) bara man testar 10-12 dagar efter ovitrelle så kan de iaf inte visa falskt positivt :)

När har du planerat att testa?

Lycka till!!

Åh va kul att det har gått så bra, håller tummarna att de ska gå hela vägen!

Haha jag vet inte om jag vågar testa innan den 29/5.. vill men vill ändå inte bli besviken. Har kanske planer på att testa nu på tisdag eftersom jag skulle ha mensen då. Men ja jag får se. Det är ju ändå ruvdag 9 men nästan en vecka ifrån den riktiga testdagen.

Hoppas verkligen att alla vi plussar!! Själv har jag inte riktigt kännt symptom mer än ömma bröst, lite lätta stickningar i livmodern och orolig sömn. Men allt de där kan ju Lutinus också påverka. Brukar faktiskt känna mig mer gravid när vi har försökt själv. Men det är väl mer att jag inte vågar tänka på det riktigt än.
  • Hornkatten
    Sophiasophia skrev 2017-05-22 15:25:16 följande:

Hoppas du har rätt!! Känns ju som rätt bra odds ändå. Jag gjorde ju ägguttaget på fredagen så idag var första kontakten med kliniken efter det. Känns väldigt spännande. Får jag ditt resultat så är jag ju mer än nöjd :)

Jag gick också hos sophiahemmet och fick också vänta på 5 dagars då de inte såg vilket som va bäst. Fick ett bra embryo och väntar nu på att dagarna ska springa förbi.

Tycker inte att du ska oroa dig utan de vet ju vad de håller på med :)
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017