• A1987

Första gången IVF Maj 2017

STHLMivf17 skrev 2017-05-16 23:45:53 följande:

Hej tjejer,

Så mycket man missar på ett par dagar! :)

Grattis till alla er som haft lyckade äggplock. Inorgon ska jag tillbaka på ett andra ultraljud för att mäta antal och se om äggen växt till sig tillräckligt. Börjar bli spänd i magen och det känns ordentligt när jag sitter ner. Magen blir typ ihoppressad och jag har stor risk för överstimulering. Skulle förklara känslan för min man, men kom bara på att säga som att det känns som att man är riktigt bajsnödig - fast på framsidan :D :D håller ni med? :D

Hahaha! Precis så har jag förklarat! Extrem bajsnöd som det inte går att göra något åt :D
  • A1987
    kastrullen skrev 2017-05-16 19:42:33 följande:

Haha du låter väldigt pigg? Jag sov bort resterande av dagen efter äggplocket :)

Ja det känns väldigt bra, tack så mycket! Nu är det inte mycket mer att göra än vänta och hålla tummarna!

Sov hela vägen hem, 2,5h, så väl hemma kände jag mej ganska pigg. Huvudet var ändå lite dimmigt av alla mediciner :)
  • A1987
    Mjbo skrev 2017-05-16 20:29:32 följande:

Känner igen mig att sova hela dagen. Jag har endast klivit upp ur soffan för att äta eller toabesök. Annars har jag varierar mellan kolla film och sova hela dagen. Gör fruktansvärt ont än, och ser ut som att ja gått halva graviditeten på magen.. Men jag hoppas man är piggare imorgon :)

Hur mår du idag? Börjar bli lite orolig för överstimulering... är inte så sjuk nere i magen idag, men uppe i magen är jag sjuk, lite som om man gjort en massa sit up's trots att det inte tar ont i magmusklerna. Jösses vilken förklaring :D Får fortsätta dricka massor idag och ligga stilla.
  • A1987

Uppdaterar om min mage så här på morgonen innan planerad insättning.

Inte värst svullen, men fortfarande ont, både nere och uppe. Tar riktigt ont att trycka på magen. Inget illamående, kräkningar, huvudvärk eller svår svullnad vilket borde vara normalt vid överstimulering. Snart hoppar vi i bilen och hoppas på insättning! Skulle vara tråkit om vi inte fick insättning, har 2,5h en väg till sjukhuset...

Angående när ägget fäster. Det beror väll på hur många dagars ägg det är. Nu när jag får tillbaka ett 2 dagars, rekomenderas det att inte testa förrän om 2 veckor. Har tänkt stå ut i två veckor, om inte mensen dyker upp innan de, men gubben min anser det skall testas innan det :D hcg stiger ju inte direkt efter ägget har fäst och vad jag förstått, stiger inte hcg lika fort vid ivf som vid normal graviditet. Nå jaa, nu skall jag ta frukost och sen kör vi iväg! Håll tummarna för att det skall bli insättning!! :)

• A1987

17/18 ägg hade befruktats och delat på sej!

9st gick i frysen och ett i mej!! Dessa 10 var av bästa kvalitet, så dom hade valt att slänga dom som inte var av lika fin kvalitet. HÄRREGUD JAG HAR ALDRIG VARIT SÅ HÄR GRAVID!!! :D:D

• A1987
    Mjbo skrev 2017-05-18 20:06:51 följande:

Okej, tack för din uppdatering. Känns bra (fast ändå dåligt såklart:D) att de inte bara är jag som känner såhär. Nästan så man funderade på om de är nått som är fel där nere eller så. Men de kanske bara helt enkelt är såhär för vissa. Och vissa inte...

Bra idé för om det blir ett till så ska jag oxå be om det tror jag. Jag svarar som sagt så dåligt på smärtstillande mediciner så jag kunde ju gå utan problem utan minsta lilla yrsel från gym stolen trotts att hon gett mig maxdos med morfin.. hon ersäknde efteråt att jsg nog är en väldigt "tålig" person på sån medicin, precis som jag förklarade innan ingreppet med. Men tyvärr är det sällan läkare tror på en när man säget det... mrn men snart ska de bli bra hoppas jag:)

Är du även sjuk upp i magen? Halsbränna känsla? Mätt känsla? Illamående? Dom e tecken på överstimulering. Drick jätte mycket! Egentligen skulle jag inte fått insättning, eftersom jag hade vätska i buken och tecken på överstimulering, men eftersom jag kunde böja mej ner och inte hade ont när läkaren tryckte på magen, fick jag insättningen. Vet faktiskt hur det inte tog ont just då, annars har det tagit jätte ont att trycka på magen! Igår kväll var jag jätte sväld igen och hade ont att gå. Skämtade om att jag borde dra på mej ett par högklackade, kanske jag skulle lära mej att gå med dom nu när jag annars också trippar fram på tårna :D

Iaf bad dom mej ta kontakt ifall svulnaden blir svår (så att inga egna byxor går på en), halsbränna känsla, mätt känsla, svårt att kissa eller att jag får feber över 38 grader.

Fortsätter dricka massor!
  • A1987
    Mjbo skrev 2017-05-18 14:32:28 följande:

Stort grattis!!! När har du testdag? :D

Testdag blir två veckor efter insättning, mao 2.6 om jag inte börjat blöda innan dess :)
  • A1987
    Mjbo skrev 2017-05-19 13:53:34 följande:

Tack för dina tips. Har dock inte ont uppe i magen.. Jätte konstigt. Plus att jag hade ju bara 8 ägg? Kan de fortfarande bli överstimulerat trotts att det inte va ett stort antal?

Vad jag förstått kan det väll bli det iaf?

Jag kom precis hem från gynakuten. Blev fruktansvärt sjuk helt plötsligt! Efter blodprov och ul tyder allt på överstimulering och att jag blivit för torr. Så tydligen räcker det inte med att dricka ca 5liter om dagen :( Mätte midjemott och vägde mej. Några extra kilon hade jag inte fått, eller så har jag gått ner av allt vatten drickande :) midjemåttet är nästan +20cm och största delen av det har nog kommit idag! Kände mej på förmiddagen väldigt uppblåst, gick på toa men kissandet kändes som uv. Halv timma efter det kunde jag knappt gå! Lag mej ner på soffan och kunde inte röra mej utan att det tog otroligt ont!

Fick komma hem tillbaka, bara jag lovade dricka ännu mera än tidigare. Känns som jag snart drunknar inifrån! :D nu blir det iaf vila vila vila och ännu mera vatten!

Då får vi vara nervösa tillsammans i två veckor nu då! :)
  • A1987
    Sophiasophia skrev 2017-05-19 16:18:15 följande:

Hej!

Jag gjorde äggplock vid 9 idag. Första gången. Vi fick ut 19 ägg så nu är jag lite nervös för överstimulering. Hur har ni mått efter ägguttag?

Planen just nu är äggåterföring på måndag. Kan inte vänta tills jag får höra "det riktiga" resultatet. Dvs hur många som var bra och blev befruktade.

Som jag skrev tidigare, jag drog tydligen på mej denna jäkla överstimuleringen! Syntes det någon vätska i buken på dej? Hade ganska ont efter äggplock, fick gå som på nålar och fick lite svullnad i nedre magen framför allt. Magen kändes sjuk då jag tryckte lite här och var.

Fick insättning trots att det syntes vätska i buken redan vid äggplock. Just då var jag glad för insättning trots risken, men just nu önskar jag att jag skulle ha väntat tills fet :/

Ta det lugnt och drick massor! 5l var tydligen för lite för mej iaf.
  • A1987
    Mjbo skrev 2017-05-19 18:13:03 följande:

Men gud va hemskt. Jag hoppas verkligen att du repar dig snabbt och att de går bra ändå!! :/

Jag är fortfarande väldigt svullen i magen, fått lov att ha mjukisar på jobbet idag, har kunnat jobba och dr gör inte lika ont, men nog känns de än.

Jag hoppas verkligen inte att jag är överstimulerad, har helt och håller kopplat bort att det ens skulle va möjligt med tanke på äggantalet. Nästan så man skulle ha ringt kliniken och frågat vad de tycker.

Men som sagt det är ju påväg åt rätt håll eftersom jag har kunnat jobba idag iallafall, så det kanske är lika bra att vänta tills på söndag när jag ändå ska in på insättning:)

Oj, jobba, det skulle jag inte ha kunnat tänka mej :D kanske det bara är dina äggblåsor som fyllt sej med vätska och orsakar svulnaden :)
  • A1987
    STHLMivf17 skrev 2017-05-19 23:52:58 följande:

A1987, hur många blåsor fick de ut på dig? På mig tog de ut 16 (hade fler men jag fick ju avbryta uttaget) och då vågade de inte riska återföringen pga överstimulering. Känns som att de gör så olika beroende på vart man går. Hur ska man veta? :/

Inget annat än vila och vätska. Vid behov smärtstillande. Börjar jag få tungt att andas eller får feber, då överväger dom att tappa ut vätskan.

Jag hade på sista kontrollen innan äggplock 22 blåsor som var mellan 10-24mm. Hade sen också flera under 10mm, men dom blev inte räknade. Dom fick ut 18 äggceller, 17st blev befruktade, 10st av bra kvalitet! Trodde dom skulle vara skräp allihopan med den mängden, men det var dom inte heller :)

Läste om ditt äggplock. Så obehaglit :( Jag började också blöda, men dom fick fixat det ganska fort. Var bara sambon som blev svag och fick lägga sej ner :D halvt roligt när sköterskorna är mera oroliga för hur han mår, än hur jag mådde av att ligga där och blöda :D
  • A1987

Hej! Har hållit mej i bakgrunden igen några dagar. Har varit helt hundra på att detta första försök gick åt skogen. Igår på rd 11 gjorde jag på eftermiddagen testet ovanför och imorsse rd 12 det nedre. Nu väntar jag som en galen på att det skall bli torsdag och testdag!!

Har väldigt torra slemhinnor och har fått en rosa tråd på lutinus stickan och lutinus geggan har några gånger varit riktigt ljusrosa.

Mjbo du skrev om att man heldre skulle använda fingret. Testade det igår och samtidigt smörjde mej med olivolja. Nu känns det dock bättre och inget rosa än idag. Känns som ifall det där rosa skulle komma från livmodern, borde det ju lämna rosa ut på lutinus stickans topp, lika så på fingertoppen när jag fört in lutinus med fingret. Det har det ändå inte, utan bara typ nere i slidan.

Nå jaa, drömde inatt att jag vaknade till hur det skvalpade mellan bena av blod. När jag sen vaknade var det ingen fara, utan gravtestet hade blivit iaf liiiite starkare!
  • A1987

...och grattis till alla plussare!! :D

Jag gjorde ett test rd 9, bara för att kolla så pregnyl var borta. Ett solklart negativt resultat fick jag då. Så ni som testat negativt redan rd 5, det betyder ju inget alls än! Upp med humöret hörni! Var säker på ett negativt igår också, men tänkte jag har ju tid på mej tills torsdag, finns ju dom som plussat först på rd 14-17 också :)

• A1987
    Kv89 skrev 2017-05-29 16:45:38 följande:

Hej allihopa!Jag är just nu inne på dag 5 med sprutorna Bemfola. Tar nässpray suprecur också. Jag undrar om det är någon av er som känner igen dessa symtom/biverkningar. Ömhet/känsliga bröstvårtor och typ ägglossningsflytningar, Ursäkta mig men genomskinliga och hala/slemmiga. Är rädd att det ska vara ägglossning som är på g (katastrof) eller om det är vanligt att det är så när man tar bemfola injektionerna?

Hoppas någon kan ge mig ett upplyftande svar ????

Jag hade samma medicinering som du. Med suprecur var jag torr som sahara i näsan, där nere, huden och ögonen. När suprecur dosen minskade och bemfola kom med, blev jag mer normal igen (även humöret). Flytningarna kom och dagen innan ägglossnings sprutan hade jag jätte mycket flytningar. Allt funkade ypperligt ändå! Brösten och framför allt bröstvårtona var sjuka ända tills rd 7/8 på ett ungefär.
  • A1987

Va e de här för någon knasig grupp, så här många plus trodde jag aldrig på! Framför allt inte av mej själv! Känns helt overklit att ha plussat och att ni skriver grattisar till dom som plussat, oso e man en av dom?! :D

Var till apoteket och laddade upp med test nu. Hon i kassan tyckte "nu om nånsin skall du nog kunna vara säker oberoende av resultatet!" XD

• A1987
    Anonym (Kim) skrev 2017-05-30 12:18:07 följande:

Hej! Först och främst så vill jag bara säga grattis till alla er som har plussat. Har läst den har tråden sen den skapades och höll tummarna för er alla.

Jag hoppar in i denna tråden nu för att jag och min sambo ska börja med ivf nu den 6/6. Vi har försökt få barn i ca 2 år utan att lyckas. Har testat pergotime och vi har även gjort 1 insiminering. Läkaren ville att vi skulle testa 3 st insimineringar men jag ville ej slösa tid då det känns hopplöst med insiminering i vårt fall. Dem hittar inget fel på mig o inte på min sambo. Nu hoppas jag att ivf kommer att funka och att vi får vårt efterlängtade barn.

Välkommen och lycka till!

Tycker själv den här tråden har varit jätte bra! Man blir liksom inte deprimerad av att läsa här, vilket jag känner jag blir av många andra trådar och forum! :)

Skall du köra långa eller korta?
  • A1987

Här tog nog lyckan slut för oss. Började precis blöda mera, inte bara rosa nu. Får inget blodprov mera idag, kanske skulle vara onödigt hur som helst.

• A1987
    Sophiasophia skrev 2017-06-02 12:25:11 följande:

Å nej vad sorgligt!! Men detta var första försöket?! Och visst hade ni massa blastocyster i frysen?!

Får lite ångest av detta, jag fick ju några droppar blod på ruvardag 5 (är på rd 9 idag), men inget mer efter det. Visst hade du oxå bara pyttelite blod och sen försvann det?

Jaa, detta var första försöket. Vi har 9st 2-dagars i frysen, 5 av dem top klass, lika som denna som nu vill ut.

Mitt lutinus klet var ljusrosa/beige sen i tisdags (rd 12). Nu är det bara rött. Plussade svagt i måndags (rd 11). I onsdags var plusset starkt och hcg var 132. Igår tog jag inget test, eftersom dom på kliniken sa att jag nog är gravid (vilket jag ju tydligen var). Imorse kom jag mej inte för att testa, vart så ledsen av att se rött i trosskyddet så glömde hela testet.
  • A1987
    Sophiasophia skrev 2017-06-02 13:31:33 följande:

Förstår verkligen din känsla av blodet, men kört tror jag då rakt inte att det är. Det låter ju inte som en mens du har?! Har du haft någon dag/ del av dag utan blod?

Jadå, det lugnade sej riktigt bra efter att jag läst här Mjbo's tips om att använda fingret istället för lutinus stickan. Tror den "blödningen" berodde helt på jätte torra slemhinnor. Nu är ändå sleminnorna inte torra längre och tycker livmodertappen kommit neråt. Än har jag inte haft mens aktig blödning, men känns som att det är på väg :/ försöker komma på orsaker till blödningen, typ "blod som bara skall ur vägen för ägget", men tjaa...tror jag bara lurar mej själv :/
  • A1987
    Mjbo skrev 2017-06-02 14:16:44 följande:

Åh nej. Jag hoppas att det bara är en "vanlig" blödning. Att det avstannar. Förstår att det är riktigt nervöst nu. Vilken dag är du på?

Är idag på "rd" 15. Än har jag inte fått något slemmigt blod och nu har det inte kommit något i trosskyddet på en timme. Hoppas hoppas hoppas på att det här bara är någon jävla onödig blödning bara, men har en del molvärk.
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017