• Mjbo

Första gången IVF Maj 2017

STHLMivf17 skrev 2017-05-17 21:11:52 följande:

Hej tjejer,

Så kul att vi blir fler i denna tråd. Jag måste säga att jag verkligen uppskattar att läsa om era olikheter i både tankar, partnerskap och hur ni mår och reagerar i de olika stadierna. Det får mig att känna mig normal.

För att uppdatera er nya är vi helt barnlösa, inga direkta "fel" hittas. vi kör korta protokollet och idag, på dag 10, hade vi ett andra ultraljud där man kunde konstatera att jag har ca 20 mogna ägg som är runt 20mm. Utöver det fanns ett helt gäng till som inte var riktigt lika stora ännu. Inte undra på att man känner sig "bajsnödig", det är fullt där inne;)

Det var både bra och dåligt. Det som är bra är att jag får ta äl-sprutan redan ikväll och äggplock på fredag. Dåligt är att vi måste frysa ner allt, för att det finns hög risk för överstimulering. Så, vi hinner 1 chans innan sommaruppehållet. Är ändå tacksam att de behandlar med stolthet och inte bara kör på. Jag är hellre frisk och mår bra genom det hela än att riska en överstimulering och bli sjuk. Så, lite nervös för sista sprutan och framför allt äggplocket. Stort tack till alla er som ligger före mig och har delat med er om er upplevelse kring äggplocket. Kram

Ja visst är det roligt att läsa hur alla andra känner och tycker om de olika stadierna i en sån här behandling. Jag tycker de är så kul att följa er alla, och ha någon att hoppas med, förutom våra sambon såklart :D

Är det äggplock imorgon alltså? Är du nervös? :) kommer säkert gå hur bra som helst. Känns som att du är en väldigt lugn och harmonisk människa som har saker som de kommer, nu har jag ingen aning om jag har rätt eller intr, men de känns så på hur du skriver :)

Stort lycka till iallafall. Jag håller mina tummar att det går bra är dig.
  • Mjbo

Uppdatering! Dag 2 efter äggplock.

Här ligger jag i liggläge idag med.. förvånad över att de fortfarande gör så himla ont, varje steg jag tar är en plåga. Och när jag sätter mig ner så känns det som att inälvorna ska komma upp ur munnen. Känns fullt på nå vis. Haha

Ska det verkligen göra såhär ont fortfarande??? :( Vet att alla är olika såklart, men ni som gjort detta för ett tag sen, när släppte det åt er?

Jag brukar annars vara en tålig person, men detta va över min förväntan. Känns värre nu än när jag opererade bort min äggledare! :(

Hoppas det släpper snart iallafall. Söndag är det insättning. Längtar ihjäl mig!! :D :D

• Mjbo
    kastrullen skrev 2017-05-18 18:06:48 följande:

För mig släppte det dagen efter, 2 dagar efter tror jag inte jag kände nåt direkt. Fortfarande lite svullen kanske men inte alls ont. Hoppas det släpper snart, annars kanske ringa kliniken och rådfråga dem?

Okej, tack för svar. Kanske får slå en signal till dom imorgon om det inte är bättre tills dess.
  • Mjbo
    STHLMivf17 skrev 2017-05-18 18:28:53 följande:

Åh, hej igen, nu ser jag din uppdatering :)

Jobbigt för dig att det fortfarande gör så ont. Det ser jag inte fram emot, ska avboka helgens alla planer tror jag.. Man vill ju bara att alla ska få vara smärtfria och känna sig härliga. Har du något extra smärtstillande med dig hem som du kan ta? Eller får man bara alvedon? Skönt att du får sätta in så snart, gläds verkligen med er! Vi får ju vänta en mens till, men det känns ju okej ändå som sagt. Där vi går jobbar de bara må-fr, går ni privat? Tänker på att de sätter in på en söndag. Skönt att slippa gå från jobbet så mycket :)

Ja vi får hoppas att de inte är allt för stressigt. De sköter dom nog bra ändå.

Så det är klart att de blir insätrning nästa månad istället alltså?

Nej jag går via Landstinget, de har endast öppet på helger för insättning, annars jobbar de bara mån-fre :) ja de är skönt att slippa va borta från jobbet. Jag har ju varit hemma tre dagar nu, men som tur är kan jag göra mycket hemifrån så de inte släpar efter så mycket, det är skönt.

Uppdatera oss gärna efter imorgon hur det gått. Jag håller alla mina tummar åt er. Lycka till!
  • Mjbo
    alade skrev 2017-05-18 19:33:00 följande:

Jag kunde inte gå längre än mellan säng och toa de första två dagarna och jag kunde inte sitta upp. Tog nästan en vecka innan jag kände mig helt okej igen. Jag har bett om att få starkare smärtlindring vid nästa äggplock så att jag har något att ta hemma dagarna efter.

Okej, tack för din uppdatering. Känns bra (fast ändå dåligt såklart:D) att de inte bara är jag som känner såhär. Nästan så man funderade på om de är nått som är fel där nere eller så. Men de kanske bara helt enkelt är såhär för vissa. Och vissa inte...

Bra idé för om det blir ett till så ska jag oxå be om det tror jag. Jag svarar som sagt så dåligt på smärtstillande mediciner så jag kunde ju gå utan problem utan minsta lilla yrsel från gym stolen trotts att hon gett mig maxdos med morfin.. hon ersäknde efteråt att jsg nog är en väldigt "tålig" person på sån medicin, precis som jag förklarade innan ingreppet med. Men tyvärr är det sällan läkare tror på en när man säget det... mrn men snart ska de bli bra hoppas jag:)
  • Mjbo
    A1987 skrev 2017-05-19 08:24:43 följande:
    Är du även sjuk upp i magen? Halsbränna känsla? Mätt känsla? Illamående? Dom e tecken på överstimulering. Drick jätte mycket! Egentligen skulle jag inte fått insättning, eftersom jag hade vätska i buken och tecken på överstimulering, men eftersom jag kunde böja mej ner och inte hade ont när läkaren tryckte på magen, fick jag insättningen. Vet faktiskt hur det inte tog ont just då, annars har det tagit jätte ont att trycka på magen! Igår kväll var jag jätte sväld igen och hade ont att gå. Skämtade om att jag borde dra på mej ett par högklackade, kanske jag skulle lära mej att gå med dom nu när jag annars också trippar fram på tårna :D

Iaf bad dom mej ta kontakt ifall svulnaden blir svår (så att inga egna byxor går på en), halsbränna känsla, mätt känsla, svårt att kissa eller att jag får feber över 38 grader.

Fortsätter dricka massor!
    Tack för dina tips. Har dock inte ont uppe i magen.. Jätte konstigt. Plus att jag hade ju bara 8 ägg? Kan de fortfarande bli överstimulerat trotts att det inte va ett stort antal?
  • Mjbo
    Rosenblad skrev 2017-05-19 11:03:32 följande:
    Ja det är första :) Det såg väldigt bra ut sa hon, slemhinnan såg bra ut och några äggblåsor som var stora och några som höll på att växa. Hon sa inte så mycket om antal och sådär men när hon mätte de största såg jag 11.8 på skärmen. Återstår att se vad blodprovet säger om hur länge jag ska fortsätta, ändrad dos osv :)
    Skönt att de gick bra! :)
  • Mjbo
    A1987 skrev 2017-05-19 08:26:13 följande:
    Testdag blir två veckor efter insättning, mao 2.6 om jag inte börjat blöda innan dess :)
    okej! Dagen innan mig! visst är det spännande!! :D
  • Mjbo
    kastrullen skrev 2017-05-19 17:52:41 följande:

Så roligt att höra att det går framåt för alla! Det är så spännande!

För mig så händer det ju ingenting just nu. Det är så tomt när jag inte ska på undersökningar eller vänta på samtal från kliniken.. haha inte trodde jag att man kunde sakna det.

Känner dock inga symtom. Skulle kunna inbilla mig några men de tror jag är effekt av progesteron/lutinus. Så jag bara väntar på testdag som är om 10 dagar/en evighet...

Förstår att det känns som en evighet tills dess! Jag tycker de är en evighet tills på söndag haha :D

Hoppas du kan sysselsätta dig med nånting tills dess så dagarna går fort :) :)
  • Mjbo
    A1987 skrev 2017-05-19 16:05:46 följande:

Vad jag förstått kan det väll bli det iaf?

Jag kom precis hem från gynakuten. Blev fruktansvärt sjuk helt plötsligt! Efter blodprov och ul tyder allt på överstimulering och att jag blivit för torr. Så tydligen räcker det inte med att dricka ca 5liter om dagen :( Mätte midjemott och vägde mej. Några extra kilon hade jag inte fått, eller så har jag gått ner av allt vatten drickande :) midjemåttet är nästan +20cm och största delen av det har nog kommit idag! Kände mej på förmiddagen väldigt uppblåst, gick på toa men kissandet kändes som uv. Halv timma efter det kunde jag knappt gå! Lag mej ner på soffan och kunde inte röra mej utan att det tog otroligt ont!

Fick komma hem tillbaka, bara jag lovade dricka ännu mera än tidigare. Känns som jag snart drunknar inifrån! :D nu blir det iaf vila vila vila och ännu mera vatten!

Då får vi vara nervösa tillsammans i två veckor nu då! :)

Men gud va hemskt. Jag hoppas verkligen att du repar dig snabbt och att de går bra ändå!! :/

Jag är fortfarande väldigt svullen i magen, fått lov att ha mjukisar på jobbet idag, har kunnat jobba och dr gör inte lika ont, men nog känns de än.

Jag hoppas verkligen inte att jag är överstimulerad, har helt och håller kopplat bort att det ens skulle va möjligt med tanke på äggantalet. Nästan så man skulle ha ringt kliniken och frågat vad de tycker.

Men som sagt det är ju påväg åt rätt håll eftersom jag har kunnat jobba idag iallafall, så det kanske är lika bra att vänta tills på söndag när jag ändå ska in på insättning:)
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017