• Kv89

Första gången IVF Maj 2017

Hej! Ni som kört/kör med långa protokollet och ska börja spraya synerela på dag 21. Hur noga är det att det blir på just dag 21? Jag kan ev haft min äl på dag 12 denna månad, ska jag ändå börja med sprayen på dag 21? Mejlade Umeå idag och fick till svar att eftersom jag fick min mens 7/4 så ska jag börja m sprayen på dag 21, vilket var 27/4. Men det är ju dag 20 ju? Har hon skrivit fel eller är det jag som tänker fel när jag tycker att dag 21 är 28e? Hur stor betydelse har det om det råkar bli en dag hit eller dit? Vill att det ska bli rätt nu.

• Kv89

HJÄLP!!!

Jag är på spraydag 16 med synarela, började på cykeldag 21 med det långa protokollet. Fick min mens för 1v sedan idag. Men har inte slutat blöda, själva mensen tog slut efter ca 3 dagar men sen har det varit s.k spottings. Har haft så innan mens i ca 1,5 år men aldrig efter mens. Är det vanligt när man tar synarela? Någon som varit med om det? Läser att blödning från livmodern är en "vanlig" biverkan på synarela men blir ändå fundersam om det ska vara så. Är det för att man är nedreglerad och de låga hormonnivåer naturhistoriska gör att man blöder? Nån som kan lugna mig? Ska ta blodprov på måndag för att se ifall jag är nedreglerad.

• Kv89

Hej allihopa!Jag är just nu inne på dag 5 med sprutorna Bemfola. Tar nässpray suprecur också. Jag undrar om det är någon av er som känner igen dessa symtom/biverkningar. Ömhet/känsliga bröstvårtor och typ ägglossningsflytningar, Ursäkta mig men genomskinliga och hala/slemmiga. Är rädd att det ska vara ägglossning som är på g (katastrof) eller om det är vanligt att det är så när man tar bemfola injektionerna?

Hoppas någon kan ge mig ett upplyftande svar ????

• Kv89

Tack för svar ni som svarade ???? då kan jag vara lugn ang det jag känner.

En annan fråga hur har ni gjort med arbetet?

Jobbade ni mellan äggplock å insättning? Hur många dagar odlade ni då? Var ni hemma dagarna efter insättning oxå och vad var orsaken till det? har man oftast jätteont efter allt? Tog ni semester eller sjukskrev er? Sjukskrev ni er etersom ni insåg att ni inte kunde jobba eller förberedde ni er chef?

Jag berättade för min chef igår att vi ska göra ivf nästa vecka. Ska göra VUL på fredag och därefter får vi veta när under nationaldagsveckan vi ska till umeå för äggplocket. Svårt att veta om man kan jobba mellan plocket å insättning och hur man mår efter allt. Sen vet vi ju inte hur länge dom odlar. Får man reda på det när man gör äggplocket? Min chef vet ju om att jag ni kommer behöva vara borta delar av eller ev hela nästa vecka men som sagt svårt att veta. Hur var det för er och vad skulle ni rekommendera mig att göra?

• Kv89

Hej! Var idag iväg på VUL dag 9 med bemfola sprutorna. Man såg 5 blåsor på högra varav 4 var ca 8-10mm och 1st som var 14mm. På den vänstra såg man 3 eller om det var 4 äggblåsor som va 11-17mm. Blev lite besviken då jag haft ont i magen i flera dagar och trodde det skulle vara massor och större där inne. Väntar ni på samtal från Umeå för att höra när det blir äggplock nästa vecka. Vad tror ni? Kommer jag behöva höja dosen och äggplocket förskjuts till slutet av nästa vecka eller finns det hopp om att äggplocket blir mån - tis? Vet inte hur stora dom bör vara vid plocket? Nån som vet?

• Kv89

Hej! Igår (fredag) gjorde jag Vul på dag 9 med bemfola sprutorna. Äggblåsorna var inte nog stora (mellan 10-17mm) 4st var 15-17mm. Ska på nytt Vul på måndag för att se om det växt på sig lite. Fortsätter med samma ordination (150). Tror ni att äggblåsorna hinner växa på sig tills dess? Även de minsta som var ca 10mm? Och hur stor vill dom att dom ska vara vid äggplocket?

Vill bara få det gjort nu, less på all väntan! Allt har skjutits fram flera gånger pga att jag inte svarat optimalt på varken suprecur sprayen eller bemfola sprutorna. Är såå nervös! Vill att äggplocket ska bli nästa vecka. Vad tror ni??vilken dag bör jag ställa in mig på?

• Kv89

Hej allihopa! Idag gjorde vi äggplocket i Umeå. Vi fick ut 11 ägg, är det bra? Känns lovande iallafall. Vårt första ivf nämligen.

Var såååå nervös inför detta äggplocket. Usch!

Men jag hade föreställt mig värre än vad det var. Det var väll egentligen själva "rengörningen" dom gjorde inne i sidan (vid livmodertappen antar jag) som var obehaglig och sen sticken för att lägga lokalbedövningen. Det gjorde ont. Men sen kände jag ingenting då dom stack in i äggstocken. Kände det stack till lite i äggstocksområdet under tiden dom sög ut vätskan men inte alls som det kändes då dom bedövade. Skönt att få detta gjort nu. Väntar ivrigt på samtalet i morgon för att se när vi får komma tillbaka och om några ägg blev befruktade.

• Kv89

Hej igen!

Nu har jag pratat med kliniken och av 11 ägg så har 9 st blivit normalt befruktade. Dom vill odla till blastocyter så på måndag ska vi tillbaka för insättning. Är det större chanser med blasocyter än 2-3 dagars?

Hur länge blödde ni efter äggutaget? Har idag mått illa till och från, är det vanligt så här dagen efter äggplocket? Mådde rejält illa och väldigt ont i magen igår kväll, var tvungen att gråta en skvätt. Hehe

• Kv89

Hej! Hör ni, jag har en fundering!

Hade äggplock i onsdag, alltså 2 dagar sedan idag. Har molvärk nedre delen av magen samt uppblåst, inte så där jättemycket men ja så det är jobbigt att ha en byxa som klämmer åt. Det gör mest ont då jag går, känns som att det ligger en tyngd över livmodern som guppar då jag går.. haha svårt att förklara, nån som upplevt samma?!

Sen tar jag ju lutinus nu 3ggr/dag och ut kommer ju (ursäkta) "gegga" från det som är ljusbrunt, igår mörkare brunt. Antar att det är gammal blödning från äggplocket då jag blödde endel efter det. Men blir ändå fundersam på hur länge man egentligen blöder eller som det verkar nu, komma ut gammalt blod. Nån som varit med om att det kommer ut bruna flytningar/lutinus flera dagar efter äggplocket?

Hur länge hade ni ont i magen och var ni lite uppblåsta?

Är såå rädd att det ska vara nått onormalt jag känner eller att jag ska vara överstimulerad (men mår ju inte illa och är ju inte konstant svullen om magen) så att vi inte kan göra återförande på måndag.

• Kv89

Ja det kanske är så, hoppas inte det blir värre, vill verkligen inte få höra på måndag att vi inte kan göra återförande.

• Kv89

Idag fick vi tillbaka en 5 dagars blastocyt.. 1 till frysen, några odlas vidare tills I morgon då dom förhoppningsvis även dom kan frysas. (Plockade ut 11st ägg, 9 var befruktade dagen efter) vet inte hur många som var kvar nu, Embryologen ville som inte ge mig ett svar ang det, pratade bara runt det med att säga att dom har mycket höga krav på ägg som fryses ned. Jaja vi får se helt enkelt. Hade hoppats på åtminstone 2-3 till frysen.

Funderar på att tjuvtesta redan nästa måndag (rd 7) borde ju visa positivt då tycker jag. Hoppas verkligen på detta nu!

• Kv89

Hej, är på ruvardag 1 idag (satte in ett 5 dagars igår) ni som plussat med 5 dagars, när började ni känna av nånting som man kan kalla symtom?

Jag har idag av och till haft som mensvärk samt nått som känns som ilningar, inte mycket och väldigt korta stunder som kommit och gått. Är det mest troligt lutinus eller kan det va så att jag känner av att det är något som håller på att fästa? Har ju läst att ett 5 dagars fäster inom 24 Tim. Borde ju ha gjort det nu då om det gått som planerat.

Så är det nån som haft "syntom" så tidigt dom ruvardag 1 när ni fick tillbaka ett 5 dagars?

• Kv89

Hej! Är på ruvardag 3 med en blastocyt. Dagarna går verkligen i snigelfart här. Finns det inte liiite hopp om att ev få ett åtminstone liiite svagt positivt test i morgon på rd4? Mitt tålamod är inte känt för att vara bra så detta tar kål på mig. Vill veta nu!! Ovitrelle borde vara ur kroppen då det är 11 dagar sedan den togs i morgon. Eller tror ni att det bara är slöseri att testa i morgon?

• Kv89

Hej, som sagt då testade jag idag för att jag va nyfiken såklart, negativt! Men vaknade med bruna flytningar, hade det ett par dagar efter äggplocket men senaste 3-4 dagarna har det varit normala vita. Så nu tappade jag hoppet ???? fast å andra sidan har jag inte bim fören på onsdag (om 5 dagar) borde väll inte börja blöda redan nu ifall det inte fastnade?

Fast å andra sidan har jag senaste 2 åren haft såkallade spottings/mellanblödningar som börjar ca 7-4 dagar innan mens. Tänk om det är det som är igång? Ååh neeejj!!

• Kv89

Hej, usch hatar att jag börjar tappa hoppet, är på ruvardag 6 idag med blastocyt, tjuvtestade negativt idag. Blöder även lite lite, är endast lite beige/brun färgat lutinus/flytning. Började igår, hade även så före och första dagarna efter insättningen. Sen har det varit vitt tills igår då jag va på toa och skötte magen, då kom det färskt ljusrosa på papperet och sen har det varit beige/brunt. Kan det ha börjat blöda pga av krystning? Blödde ju ingeting innan så det verkar ju konstigt tycker jag att det vart i samband med det. Känner nästan ingenting i magen längre, ytterst lite molvärk då och då, haft känningar i brösten ända sedan jag började med lutinus men det har nästan försvunnit nu. Blir orolig. Kommer bli knäckt om detta inte går vägen. Blev så ledsen då det inte visade ens liiite positivt i morse eftersom man läst att många plussar redan då blev blastisar. Vad tror ni om mina blödningar och neg grav. Test?

• Kv89

Hej igen!

Testade även idag rd7, negativt! Grät som ett barn över det. Blöder fortfarande. Alltså brunt inte färskt blod.

En fråga till er, hoppas ni kan svara.

Om det här inte går vägen, när får jag då min mens? Gjorde äggplocket 7/6, och insättning av blastocyt 12/6. Eftersom äggplocket räknas som äl så borde jag ju få min mens nu den 21/6 om cykeln är som den va tidigare, eller hur funkar det där egentligen? Och har jag inte plussat innan 21a (rd9) så borde det ju vara kört? Inte så många väll som inte plussar på sin bim? Mån som kan förklara för mig? Funkar det inte så vid ivf?

Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017