• Essie32

Första gången IVF Maj 2017

Hej alla! Jag hoppar gärna in om det är ok?

Jag går på Carl von Linné kliniken i Uppsala och kör med långa protokollet. Det är första försöket och vi hinner precis innan de stänger i sommar. ET planerat middsommarveckan!
    Började med nässpray igår för första gången, senare får jag ta 2 olika sprutmediciner: bemfola och menopur, båda i styrka 225.

Jag har sällan egen ägglossning och dåligt amh värde, dock på ul kunde man alltid se äggblåsor så inte 100% hur mkt man ska titta på amh. Min man har väldigt få spermier 1,5 mlj, dock pigga och bra rörlighet så vi kommer få injektionsbwfruktning (isci ? Heter det?)
    Jag har tidigare fått Letrozole i flera månader för att framkalla äl och det har funkat mkt bra! Dock tog det sig aldrig, nu vet vi varför- mannens få spermier. Det känns skönt att börja med ivf nu och ha möjlighet att göra en omgång nu innan sommaren. Hoppas verkligen på att det blir några dugliga ägg.. jag är 32 , mannen 34. Inga barn sedan innan.

Jag har läst hela tråden och vill gratta alla som redan har fått plus och håller tummarna för er andra ! <3

Nu kör jag spray andra dagen, vill så gärna att tiden går lite fortare..

• Essie32
    Villhabulle skrev 2017-05-23 17:06:06 följande:
    Välkommen i gruppen!

Vi kör också nu precis innan de har sommarstängt och vi kör också den långa proceduren. Tar dock lägre dos. Mådde bra under nässprayet och nu har jag tagit sprutor i fem dagar och känner endast av huvudvärk. Vi har samma dilemma, min m fästman har bra kvalitet men inte tillräckligt många. det är jobbigt när man bara vill att tiden ska gå, tiden till att testa vill jag Inte ens tänka på.. Låt den gå fort!!!

Lycka till och håll oss uppdaterade :)
    Tack, det ska jag göra! Än så länge känner jag inte av något fr nässprayen men det är kanske lite tidigt (dag 3)?
    Jag är verkligen överlycklig att vi fick chansen att pröva en gång innan sommaren. Hoppas enormt mycket på att det går hela vägen! Det är första ivf för oss så allt kan hända men försöker tänka positivt!

Var befinner du dig i behandlingen?
  • Essie32
    Villhabulle skrev 2017-05-23 23:42:14 följande:

Tog blodprov idag som såg bra ut, en sådan lättnad. Nu blir det VUL på fredag, och förhoppningsvis äggplock på tisdag. Blir nervösare för varje dag som går nu :)

Ah , nu ser jag att du inväntar äggplock!
  • Essie32
    kastrullen skrev 2017-05-23 17:15:14 följande:
    Välkommen!

Jag går också på Carl von Linné:)

Va spännande och tur ni hinner med ett försök innan sommaren! Håller tummarna för er!
    Ja, det är riktig tur vi har med timingen såhär innan sommarstängt! Hoppas verkligen att det går bra och vi lyckats. Du ger mig hopp! Jag gillar CVL, fick så bra vibes när vi var där för första gången ett par veckor tidigare. Vi bor i Sthlm och kommer pendla dit, eventuellt ta några blodprov på plats hos någon läkare som samarbetar med Kliniken.
  • Essie32
    Rosenblad skrev 2017-05-24 12:53:02 följande:
    Vi går också hos Carl von linne men bor i Stockholm :)

Blir vårat första försök efter två misslyckade insemineringar på samma klinik, som vi också hinner med innan sommar stängt så förväntningarna är stora!

Vi ska ha äggplock i övermorgon Fredag. När är de er tur? Tog sista boosten Menopur igår på 300 och idag blir det älsprutan.
    Vad bra att hinner nu innan sommaren också! Håller tummarna för att det går bra på fredag, uppdatera gärna

Vi är precis i början, jag är på 3:e dagen med nässpray, så långt kvar.. planerad ET är midsommarveckan, precis innan de stänger så lite tight..!
    När börjar man med sprutor? Är det någon dag efter mensen börjar eller väntar man 1 vecka till och sprejar mer? Jag har korta cyklar och väntar på att den ska komma, kanske till helgen. Då får jag ringa cvl och meddela om det. Jag började med synarela nu i måndags och längtar tills jag får börja med sprutor!!
  • Essie32
    kastrullen skrev 2017-05-24 12:46:31 följande:
    Ja vi bor ca en timme från Uppsala, men har gjort alla undersökningar och blodprov på hemkliniken. Vi har bara varit dit för själva äggplocket och återförandet, och så har CVL fått info faxat från hemkliniken och sen tagit beslut om medicinhöjning och sånt. Det har funkat jättebra!
    Åh då borde man kunna göra prover och ul i Sthlm också! Hoppas hoppas, det tar lite tid att ta sig dit annars..

En fråga om nedreglering: Sprutar man med nässpray alltid lika länge eller är det beroende av när mensen kommer? Jag började i måndags men misstänker att den dyker upp redan i helgen.
  • Essie32

Jag har äntligen slutat med nässpray och får ta första sprutorna ikväll! Det har varit 2 tuffa veckor.. jag kände mig väldigt nedstämt och tog en paus från fl.
    Jag har snabbt läst igenom och ser att så många har plussat! Grattis alla ! Det ger mig hopp om att även jag kan lyckas med min första ivf. Jag hinner ju precis innan sommar och försöker bara fokusera på själva ivf och inte tänka/planera för ev plus. Men inners inne håller jag tummarna för mig själv att allt kommer fungera så som det ska för att kunna se mitt första och så efterlängtat plus!

Jag börja med sprutor ikväll och första vul samt blodprov (på CVL ) på onsdag nästa vecka! Så spännande att se om någonting växer.. jag tar 225 bemfola och 225 menopur.
    Igår kväll förberedde jag menopur. Så taggad!

Jag är långt efter er alla här..Finns det någon här inne som håller på med sprutor eller väntar på äggplock?

Kram och stort grattis igen till er alla!!! <3

• Essie32
    Rosenblad skrev 2017-06-07 10:17:14 följande:
    Va skönt att komma igång med sprutorna :) Och att du får börja innan sommaren, bara det kändes bra tyckte jag, för har man väl bestämt sig för ivf/kommit fram i kön så vill man ju börja direkt och inte vänta på att kliniken ska öppna! Jag försöker att hela tiden se delmål. Ta sprutan varje dag som ett mål, hålla samma tid och veta att man gjort sitt varje dag när man går och lägger sig. Sista sprutan ett mål, ha en dags paus är ett mål, älsprutan, äggplock.. ja du vet ju att allting kommer hända snart och nu är du igång :) Tiden kan kännas seg och det är vi ju väl medvetna om alla här.

Lycka till med sprutorna, jag har också kört med Menopur och de sägs ju ge färre men bra ägg och jag fick inte så många ägg men det jag fick blev jag gravid på :D Även om jag i stunden tänkte att man måste ju ha 15 ägg minst för att ha en chans men icke!
    Ja, det känns så skönt att kunna köra 1 ivf innan de stänger (även om det handlar om 1,5 månad..)
    Jag försöker också tänka i delmål. Spretandet var 1. Nu blir nästa sprutor och vul på onsdag om 1 vecka. Sedan äggplock prel bokat 19/6. Hoppas hoppas!
    Grattis till ditt plus och tack för tummarna!
    Nu längtar jag till kl 22 då jag tar första sprutorna :)
  • Essie32
    Kiim0 skrev 2017-06-07 10:42:01 följande:
    Jag är exakt på samma ställe som du, börjar med sprutorna ikväll och har ultraljud nästa vecka.

Lycka till, jag håller tummarna för dig. Hoppas att allting går bra och att ni får ert efterlängtade plus.
    Åh så kul att vi ligger lika!!! Kommer tänka på dig ikväll vid 22 ;)
    Vi får uppdatera varandra under veckan. Hoppas jag mår bra av sprutor, spray var inget kul alltså..
    vilken klinik går du på? Jag går till Carl von linne i Uppsala, bor i Sthlm så det blir upp tidigt nästa onsdag då jag har bokat besök redan 8.30 hehe
  • Essie32
    Kiim0 skrev 2017-06-07 10:42:01 följande:
    Jag är exakt på samma ställe som du, börjar med sprutorna ikväll och har ultraljud nästa vecka.

Lycka till, jag håller tummarna för dig. Hoppas att allting går bra och att ni får ert efterlängtade plus.
    Och så klart: lycka till själv!!! Hoppas äggen växer på sig som de ska under de kommande 7 dagarna :)
    Vilken medicin fick du? Jag kör på 2, menopur och bemfola. Båda 225.
  • Essie32
    Kiim0 skrev 2017-06-07 15:06:13 följande:
    Kommer tänka på dig också. Roligt att vi är på exakt samma steg så att vi kan följas åt.

Jag fick Gonal f 125 från dag 1-6, dag 6 ska jag ta gonal f och orgalutran och sen har jag ultraljud på måndag kl 8:10.

Jag går på rmc i Malmö. Prata med dem idag då min mens har vart jätte konstig. Blöder jätte lite och bara vissa dagar. Men hon sa att det inte gör något och att jag kan börja med sprutorna ikväll. Var så rädd att hon skulle säga att jag måste vänta tills efter sommaren.

Jag undrar varför alla får så olika doser?

Vi får hålla tummarna att detta är första och sista gången vi behöver gå igenom detta och att vi båda får plus på testdagen ????
    Min mens kom sen några dagar och var lite konstig också, men det är tydligen normalt.

Jag har 2 olika hormoner och i ganska hög dos, 225 båda, främst för läkaren tror säkert att jag är lite svårt stimulerad. Jag har ett lågt värde på amh (inte många ägg kvar..) och ena äggstocken är betydligt mindre, i viloläge.. så därför får jag högre dos från början. Vi kommer också göra icsi på allt då min man har bara 1,5 mlj simmare.. pigga men på tok för få.
    Tog första sprutorna igår strax innan 22. Det gick bra ! Nu längtar jag till onsdag för att se hur jag reagerar på hormonerna :)
  • Essie32
    Kiim0 skrev 2017-06-08 12:13:51 följande:
    Typiskt att mensen ska krångla när man äntligen får börja med ivf.

Jag har stopp i ena äggledaren, det är allt jag har fått veta.

Tog också sprutan vid 22 tiden igår. Jag har ultraljud på måndag kl 8:10, är lite orolig över att dem ska säga att det inte har funkat då mensen har krånglat.
    Oroa dig inte om mensen! Det är ofta man får börja med sprutor även utan mens (om den inte kommit eller annat strul) så länge man fick blödningar, även om mycket annorlunda än man brukar ha, så är det gott tecken på spray-respons :)

Jag har tid 8.30 på onsdag! Kommer åka sjukt tidigt till Uppsala, åker själv då med pendeltåget fr stockholm,
    Så kul att vi har lika upplägg :)) kommer hålla tummarna för dig när jag sitter i väntrummet strax efter 8 på morgonen :)

Sprutor är inget kul, egentligen gör det inte ont men psykiskt lite läskigt att sticka sig själv i magen.. jag kör tom 2 (1 på varje sidan av magen haha)

Tänkt, vi kanske kommer ha äggplock samma dag? Med tanke på att vi börjar samtidigt :) vi får se hur äggen utvecklas på oss :)
  • Essie32
    Essie32 skrev 2017-06-08 13:29:43 följande:
    Oroa dig inte om mensen! Det är ofta man får börja med sprutor även utan mens (om den inte kommit eller annat strul) så länge man fick blödningar, även om mycket annorlunda än man brukar ha, så är det gott tecken på spray-respons :)

Jag har tid 8.30 på onsdag! Kommer åka sjukt tidigt till Uppsala, åker själv då med pendeltåget fr stockholm,
    Så kul att vi har lika upplägg :)) kommer hålla tummarna för dig när jag sitter i väntrummet strax efter 8 på morgonen :)

Sprutor är inget kul, egentligen gör det inte ont men psykiskt lite läskigt att sticka sig själv i magen.. jag kör tom 2 (1 på varje sidan av magen haha)

Tänkt, vi kanske kommer ha äggplock samma dag? Med tanke på att vi börjar samtidigt :) vi får se hur äggen utvecklas på oss :)
    Såg nu att du har ul på måndag och inte onsdag! Håller tummarna iaf! :) <3
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017