• Mistluren

Första gången IVF Maj 2017

Första gången IVF här med, har också mycket ärr efter en operation. Hade ett myom på nästan 1 kg som togs bort 2015.. jobbig operation och tiden efter var inget vidare. Vi har försökt själva efter detta men inte lyckats så nu blir det IVF, 2/5 börjar jag med hormoner och vecka 22 är det planerat för ägguttag.. Allt känns så himla läskigt, jag ogillar allt som har med sjukhus att göra samtidigt som jag är så oerhört tacksam för att vi har så fin sjukvård och att detta erbjuds när man inte löser det själv.

• Mistluren
    emhu skrev 2017-04-21 17:21:20 följande:

Lite uppdatering efter dagens vul:

Läkaren såg en hinnsäck på 7-8 mm men inget foster så antingen var det för tidigt att se eller så är det en ofostrig graviditet som jag bär på. Ska tillbaka 4/5 på ett nytt vul. Har dock haft fler brun-röda flytningar idag ovch har ont i magen så det är nog mf på gång....känns så otroligt hemskt...känns som hela livet har gått i kras.

• Mistluren
    Villhabulle skrev 2017-06-05 21:48:56 följande:

Nu har jag ett femdagars embryo inne i mig som jag hoppas kommer växa till att bli vårt älskade lilla barn!! Vill bara att dessa 13 dagar skall gå.. vi fick reda på att detta femdagars embryo var av toppklass men jag trodde kanske att fler av de 12 befruktade skulle hamna direkt i frysen. De sa att 1 lika bra hamnade till frysen och några andra odlas vidare till imorgon.. förhoppningsvis räcker det med ett till frysen för ett syskon men efter att ha sett allt på skärmen idag med UL så ser allt så skört ut, som om man kissar för hård så trillar det ut (vet ju att det inte är så). Har ni fått speciella råd på vad man kan äta? Jag vet ju vad man ska undvika. En vän sa till mig att äta mkt Varm mat för då trivs embryot i magen.

Kul! Då ligger vi exakt samtidigt, var också inne igår och fick tillbaka ett femdagars. Hua vilken nervös väntan detta är och blir, vi ska testa på dag 15. Vi fick tre till frysen och några till ska de titta på idag, kanske de också kan frysas.

Sahlgrenska ger inga särskilda rekommendationer på hur man ska äta utan hänvisar till Livsmedelsverket. Jag försöker äta och leva som vanligt, det finns ju massa råd men man vet ju inte vilka som stämmer förutom de självklara. Känner att jag bara blir mer stressad om jag ska tänka på en massa extragrejer..

Lycka till nu :)
  • Mistluren
    Kv89 skrev 2017-06-08 16:04:01 följande:

Hej igen!

Nu har jag pratat med kliniken och av 11 ägg så har 9 st blivit normalt befruktade. Dom vill odla till blastocyter så på måndag ska vi tillbaka för insättning. Är det större chanser med blasocyter än 2-3 dagars?

Hur länge blödde ni efter äggutaget? Har idag mått illa till och från, är det vanligt så här dagen efter äggplocket? Mådde rejält illa och väldigt ont i magen igår kväll, var tvungen att gråta en skvätt. Hehe

Åh, vad bra att så många blev befruktade!! Grattis!

Jag fick 9 st ägg varav 8 blev befruktade, till mig sa de att när man ser så god kvalité tidigt så väljer man att odla vidare för att kunna göra ännu bättre urval. Gjorde ET i måndags (5-dagars med toppkvalitet), 3 st (även de med toppkvalitet) är i frysen, de andra 4 skulle odlas en dag till så får vi ett brev hem hur det gick.

Efter ägguttaget mådde jag jättedåligt och hade ont, hade haft tendenser till överstimulering så det var vanligt sa de till mig eftersom jag var så svullen. Blödde bara samma dag som uttaget. Har haft ont ganska länge nu efter, allt är helt normalt får jag till svar när jag frågar kliniken. Ring till dem om du är orolig, allt är ju så individuellt. Jag har ju haft diverse krämpor under hela IVF-processen.

Spännande att höra hur det går på måndag för dig och äggen :)
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017