Inlägg från: För många grodor |Visa alla inlägg
  • För många grodor

Vilka engelskklingande namn är "ok"?

Von Ellsen skrev 2017-03-22 15:01:59 följande:

Håller också med. Uttalet är väldigt viktigt.

Men som exemplet Nathan då? Är det ett "ok" om man uttalar det NA-TAN.

Som Nataniel, som vi ju uttalar Na TA niel och inte Na thä niell. (Typ..????)

Jag har alltid gillat Nathan uttalat på svenska, som N Söderblom. Att ha det engelska uttalet i Sverige blir svårt. En del kan ju inte ens göra läspljudet och då kanske det blir "Näjtan" istället. Hm. Inget vidare.
  • För många grodor

Generellt tycker jag att namn som inte förvanskas en massa av att man uttalar dem på svenska funkar, Liam, Kevin, Lilly, Alice.

Namn som blir väldigt annorlunda när de uttalas på svenska tycker jag sällan blir lika lyckade. Nathan med engelskt uttal är ett sånt, Näjtan. Owen är ett annat. Ovän?

• För många grodor
    MadHatter skrev 2017-03-22 20:27:28 följande:

Gillar också "svenska" Nathan. Kan ju alltid bli uttalsproblem med ett namn som finns på svenska men som ska uttalas på engelska. Å andra sidan så hör man ju en persons namn i normalfallet (och läser det inte bara) och då vet man ju snabbt hur det ska uttalas, om det blir "snyggt" och korrekt uttalat på engelska är en annan femma :)

Ett av mina favoritnamn har lite motsatt problem. Georg är ett äldre etablerat namn men tror tyvärr att många unga inte känner till det utan blandar ihop det med George (och då engelskt uttal).

Japp! Jag vet en liten Georg som rätt ofta får "heta" George i olika sammanhang.
Svar på tråden Vilka engelskklingande namn är "ok"?