• Chorrs

hur mycket kompensation ska man ha för obligatorisk klassresa till teater?

hej,

Jag undrar hur mycket kompensation man ska få för en obligatorisk klassresa till en teater. Teatern är bara 2 timmar men vi måste åka vid 15:30 och vi kommer hem 23:00. Skolan vill bara ge oss 2 timmars kompensation. men hur ser lagen ut? och skulle gärna vilja ha något att visa rektorn.

• Svar på tråden hur mycket kompensation ska man ha för obligatorisk klassresa till teater?
  • Glinda från Oz
    AnnaMoberg skrev 2017-03-20 21:12:35 följande:

Var står det att hon jobbar?

Carambolan skrev 2017-03-20 21:13:06 följande:

Om TS är lärare, inte elev, borde det framgå av kollektivavtalet vad som gäller ang. beordrad övertid och restidsersättning.

Jag tar förgivet att hon är lärare, varför skulle hon annars vilja ha kompensation? Min farbror är lärare och tyvärr är kollektivavtalet inte så jättebra eller tydligt alla gånger, men förhoppningsvis står det något där.
  • Carambolan
    Glinda från Oz skrev 2017-03-20 21:17:14 följande:

Jag tar förgivet att hon är lärare, varför skulle hon annars vilja ha kompensation? Min farbror är lärare och tyvärr är kollektivavtalet inte så jättebra eller tydligt alla gånger, men förhoppningsvis står det något där.

När jag gick på högstadiet/gymnasiet var det ALLTID gnäll bland eleverna så fort en aktivitet drog över schemat. Jag kan lätt föreställa mig att elevrådet hade gått upp till kamp över att en kvällsteater borde kompenseras med en helt ledig dag
  • AnnaMoberg

Eftersom hon bara skriver att de ska iväg med skolan och inget om att det handlar om arbete bör man inte ta något sådant för givet och vara tyken och spydig mot andra baserat på det.

• Fnollet

Jag är nog på de andras spår om att det rör sig om en elev och inte lärare.. Jag resonerar enligt följande eftersom TS syftar till att "skolan" ska kompensera, och inte chef eller arbetsgivare. Men jag kan också ha misstolkat trådstarten :S
  • annabellelee
    Glinda från Oz skrev 2017-03-20 21:10:24 följande:

TS jobbar ju! Hon ska hålla koll på barnen och se till att de kommer dit de ska, det är ingen nöjesgrej det handlar om. Resonerar du likadant då en personlig assistent följer med sin brukare till olika ställen?

Jag tror nog ts är en ganska upprörd elev som vill ha sovmorgon för att hen måst genomgå obehaget av en skolresa med teaterbesök.

Ts: vill du hellre sitta i skolan och läsa om teater och få ett prov på det efteråt? Att anordna föreläsare, utflykter mm är ett sätt att göra utbildningen mer varierad. Och ja, det kräver en del engagemang från både lärare och elever. Det du kan vinna är en intressant upplevelse. Och alternativet är att aldrig ge sig ut från skolans fyra väggar.
  • viseversa
    annabellelee skrev 2017-03-20 20:48:52 följande:

Har jag förstått saken rätt? Ni får en gratis kulturell upplevelse och vill bli kompenserade för det? Ni är inte glada och tacksamma att någon har tagit sig tid att anordna en resa och teaterbiljetter till er, och att skolan och ytterst skattebetalarna sponsrar er utflykt?

Tänk en gång till och återkom med en mer relevant fråga så lovar jag att svara på den.

Omg gillar du att jobba flera timmar gratis också? Eller är det bara ts som ska vara tacksam för att hela hennes kväll går åt för något hon inte själv valt och kanske inte uppskattar men måste göra för att det är hennes jobb.
  • annabellelee
    viseversa skrev 2017-03-20 21:34:12 följande:

Omg gillar du att jobba flera timmar gratis också? Eller är det bara ts som ska vara tacksam för att hela hennes kväll går åt för något hon inte själv valt och kanske inte uppskattar men måste göra för att det är hennes jobb.

Jag har i och för sig jobbat som lärare och då inte fått kompledigt för teaterbesök utan förväntats ta det från min förtroendetid. Om detta är en korrekt tolkning av avtalet kan diskuteras. Men här tror jag att det rör sig om en upprörd elev, som bara är väldigt otydlig i sin ts.
  • Monchichier
    viseversa skrev 2017-03-20 21:34:12 följande:

Ja, TS ska vara tacksam för att hen får gratis skolgång, och till och med blir kompenserad för att gå i skolan genom studiebidrag. Och egentligen, vem uppskattar sitt jobb precis alla gånger och vem sjutton uppskattade skolan??
  • viseversa
    Monchichier skrev 2017-03-21 09:52:14 följande:
    Ja, TS ska vara tacksam för att hen får gratis skolgång, och till och med blir kompenserad för att gå i skolan genom studiebidrag. Och egentligen, vem uppskattar sitt jobb precis alla gånger och vem sjutton uppskattade skolan??
    Så du tror ts är en elev? Jag tror ts är en lärare som har rätt till lön för dom timmar hon jobbar.
  • Träskvatten
    viseversa skrev 2017-03-21 19:51:02 följande:
    Så du tror ts är en elev? Jag tror ts är en lärare som har rätt till lön för dom timmar hon jobbar.
    De allra flesta som är anställda brukar säga arbetsgivare när de pratar om sin arbetsgivare - även de som jobbar inom skolan brukar säga så, eventuellt med tillägget att de jobbar i skolan.
    Likadant med hur man generellt brukar kalla chefen, oftast säger man chefen och inte rektorn, men där har jag sett större variation.

Vad vet jag, TS kanske har mycket stora språkliga brister men med tanke på att TS kan både stava rätt och krångliga ord som kompensation och obligatorisk så tycker jag att det är mindre troligt. Dvs den enda logiska slutsatsen är att TS är en lättkränkt, smått rättshaveristisk elev.
    Chorrs skrev 2017-03-20 20:43:02 följande:
    ...Skolan vill bara ge oss ...

...skulle gärna vilja ha något att visa rektorn...

• Monchichier
    viseversa skrev 2017-03-21 19:51:02 följande:
    Jag är 200% säker på att ts är en elev. 
    På grund av fler anledningar:
    1. TS har bara skrivit trådstarten och ingenting mer.
    2. "obligatorisk klassresa", som i att det finns icke-obligatoriska klassresor. Skulle aldrig en lärare säga, eftersom allt jobb är obligatoriskt. Alla klassresor tillsammans med klassen är liksom obligatoriska.
    3. Pratar i vi termer, som i hela klassen. Inte som i jag-lärare.
    4. Meningsuppbyggnaderna talar om att det är en yngre person som inte är tillräckligt gammal för att ha läst 4 år på högskolan.
    5. "Skolan" vill bara ge "två timmars kompensation". Som i två timmars sovmorgon, inte två timmar övertid. Annars skulle TS skriva i lönetermer och det skulle inte vara "skolan" som gav kompensationen, utan arbetsgivare/chef/jobbet.
    6. "Skulle vilja visa rektorn", inte chef, inte jobbet, inte arbetsgivare. Utan rektorn.
    7. "hur ser lagen ut?" Skulle det vara en lärare skulle denne veta att detta går under kollektivavtalet och frågan skulle snarare låta "Hur har detta fungerat på din arbetsplats, har ni gått ob-ersättning, övertidsersättning eller har det räknats som förtroendetid?" 
    8. En lärare bör veta vad som gäller för övertid, ob-tid och förtroendetid. Är det inte så att det dessutom är ganska vanligt att lärare avtalat bort ersättningar för extra mycket semesterdagar och högre månadslön?
Svar på tråden hur mycket kompensation ska man ha för obligatorisk klassresa till teater?