• Joico

Utvikta läppar vid stora/mjuka hängbröst

På nästan alla amningsbilder man ser så har mamman relativt fasta bröst och barnet har alltid helt utvikta läppar, både uppe och nere. Jag har stora hängande bröst och mitt barns läppar ser inte aaalls ut som på bilderna. Har fått hjälp av Amningsmottagningen på sjukhuset och Amningshjälpen och alla säger att det ser bra ut. Men jag kan inte släppa det där med läpparna.

Ni som har hängande, stora och kanske lite mjukare bröst - hur ser era barns läppar ut när dom ammar? Är dom sådär utvikta?
    Såhär cdn2.cdnme.se/cdn/8-1/3267123/images/2012/1d788a3a49626e988a20221ba0bd4a7f_50abbe44ddf2b36013000762.jpg

• Svar på tråden Utvikta läppar vid stora/mjuka hängbröst
  • Anonym (Amma)

Jag minns inte riktigt. Men nä, tror inte det såg ut så som på alla bilder, på vissa ser det nästan ut som barnet har halva bröstet i munnen. Men visst, mer än själva bröstvårtan ska ju in. Men så länge det känns bra och bebisen får i sig det den ska då spelar det ingen roll hur det ser ut

• Sagast

Jsg har stora mjuka bröst och min son är 9 veckor och har läpparna som på bilden nu. Innan vi fick rutin på amning och amningsgrepp hade han läpparna inåt och då tyckte jag att det ibland gjorde ont och fick tips på BVC att försiktigt vika ut överläppen när vi ammade. I mitt fall var det för att det gjorde ont som jag ville vända ut läppen men annars är ju fet viktigaste att bebis får i sig mat!

Lycka till!

• kristiiina

Hej! Jag har nu ammat i 3 månader och det funkar kanon trots att läpparna inte alls ser ut som på bilden. Bara det känns bra för dig och du hör hur barnet sväljer så kan du släppa det.

• Joico

Tack för svar. Visst håller jag med om att det är viktigast att barnet får i sig mat, och det får hon. Men jag har ont, både under amning och väldigt öm annars. 

Svar på tråden Utvikta läppar vid stora/mjuka hängbröst