Inlägg från: Anonym (juste) |Visa alla inlägg
  • Anonym (juste)

Ensam vårdnad och umgänge.

Ja, jag tycker att du gör rätt i det här fallet. Det har dock inget att göra med vårdnaden att du kan villkora umgänget utan mer att du är skyldig att skydda ditt barn, vilket du gör genom att kräva drogtester för att han ska träffa barnet ensam. Du hade haft samma skyldighet även om ni haft gemensam vårdnad oc kunnat villkora på samma vis.

• Anonym (juste)
    Anonym (Katt) skrev 2017-03-19 09:53:48 följande:
    Jag tror faktiskt han försöker och vill bli drogfri. Men jag vill ju se det och inte lita på denna ljugande man någonsin igen utan bevis..

Barnet älskar honom och trots att barnet bara är ett år märks det tydligt att det saknar sin far.
    Problemet med att du vill se dokumenterad drogfrihet är ju att ett sådant papper måste vara "färskt" varje gång för annars vet du ju inte att han verkligen inte är påverkad. Han kan ju ta ett test idag och ta droger imorgon innan han ska träffa sitt barn i övermorgon. Om du förstår? Det kan bli lite bökigt för i princip skulle han behöva lämna test varje gång samma dag han ska ha umgänge. Det kostar ju också en del.

Hur som helst så gör du rätt och dina krav är helt rimliga.

vad gäller den nya bebisen så har du automatiskt ensam vårdnad när den föds eftersom ni inte är gifta. I samband med att faderskapet undertecknas så fyller man också i om gemensam vårdnad och då låter du bara bli att kryssa i det så har du fortsatt ensam vårdnad. Det är inget du behöver ansöka om.
  • Anonym (juste)
    Anonym (Katt) skrev 2017-03-19 09:55:26 följande:
    Är du säker på detta? Vill ju inte få detta emot mig senare om han redan nu är drogfri men jag nekar honom att ha sitt barn ensam? Jag vill ju ha bevis på drogfrihet då han kört bil med barnet påverkad tidigare.
    Nej, det stämmer inte helt. Att man har ensam vårdnad betyder inte att man bestämmer över umgänget. Däremot så är det osm jag skrivit tidigare till dig att du har en skyldighet att skydda ditt barn och att pappan har missbruksproblem är en helt rimlig anledning för dig att kräva bevis för att han är drogfri för att han ska få ha umgänge ensam. Du har också fullgjort dina skyldigheter genom att erbjuda umgänge hos dig så länge han inte kan eller vill visa att han är drogfri.
Svar på tråden Ensam vårdnad och umgänge.