Brumma skrev 2017-03-20 12:21:39 följande:
Fast det är ju inte sant.
Är man ensam vårdnadshavare har man ändå skyldighet att arbeta för barnets rätt - dvs umgänge med sin andra förälder. Barnets rätt till umgänge PÅVERKAS INTE av att den ena föräldern inte har ngn vårdnad av barnet. Man har som vårdnadshavare INTE rätt att bestämma umgänge på egen hand.
Däremot har man som vårdnadshavare skyldighet att skydda sitt barn och om pappan utgör en fara för barnet skall TS inte låta honom träffa barnet utan övervakning.
TS - erbjud återigen - skriftligt - att pappan får komma och träffa barnet i din närvaro. Påtala att ni under samarbetsavtalet kan diskutera möjligheten av att ta in ngn som är med vid umgänge om han inte vill träffa dig.
Har du någon du litar på och som barnet känner? Mormor, farfar, nära vän? Kanske kan du erbjuda umgänge med en tredje part men att du själv inte närvarar.
Får jag fråga vilken sorts droger det gäller? Är han tung narkotikamissbrukare eller röker han på vid enstaka tillfällen? Det gör naturligtvis skillnad i om rätten ser ditt beslut som rättfärdigar eller som förhindrade av umgänge.
Vi ska förhoppningsvis träffas imorgon och prata.
Han är så manipulativ att han kan få vem som helst att tro att jag hittat på allt om droger. Hans beteende att sticka talar ju till min fördel men han har fått starka mediciner på recept och överdoserar dessa. Sen röker han även på och tar andra saker om man har möjlighet. Men nu i denna situation tror jag han håller sig till tablettmissbruk så att jag ej ska kunna kräva honom helt drogfri - det är ju medicin...
Tidigare heroinist men det är många år sen. Även suttit i fängelse för grovt rattfylleri och innehav för många många år sen. Innan vi blev ihop.
Därför är jag som mest orolig att han ska köra bil påverkad med barnet.
Jag har inte många i min närhet som skulle kunna avhjälpa situationen alls. Jag hoppas ju att han ska ta sig samman och få en bra relation med sitt barn.
Kommer dock aldrig släppa iväg dem ensamma o. Jag tvivlar på drogfriheten. Han är dock en väldigt ansvarsfull och bra förälder när han är drogfri.
Jag tror heller inte han skulle vara en direkt fara för barnet bara pga droger men kanske skulle han köra bil påverkad vilket är oacceptabelt!