Vart har ni varit?
Jag är en sådan där konstig typ som aldrig har varit på solsemester.
Senast så var jag i Turkiet, men då 8 dagars bussresa till historiska platser. Det var den semester med flest antal dagar i sträck jag har varit på utomlands. Bussen luktade mögel. Jag minns nästan ingenting eftersom jag var gravid och antingen spydde eller sov, så jag var helt borta. Inga bilder har vi därifrån heller, eftersom min mobil gick sönder, så jag kan inte friska upp mitt minne genom att titta på dem.
Innan dess så har jag varit på långweekend i Polen 3 gånger, Estland 4 gånger, Lettland 1 gång och i gymnasieålder en långweekend i Berlin. I Danmark har jag varit i många gånger över dagen, men det är för att jag bor i Skåne. En gång var jag på en företagsresa i England och Skottland över några dagar. Då fick jag inte se mer än konferensrum, men jag kände turistkänsla när jag satte fötterna på London Heathrow i alla fall.
I tonåren var jag också med mina föräldrar i Finland en vecka, men då bodde vi i en stuga i skogen.
När jag var 12 år så bilade vi genom delar av Europa. Jag minns inte ett skit, men tydligen så var vi i 9 länder på 8 dagar. Jag minns inte en enda sevärdhet, utan minns bara bilen, att det regnade och var tråkigt, samt en godisaffär och när mamma pekade och sade att nu är vi i Paris. Jag trodde att jag skulle få se Eiffeltornet, men det fick jag inte.
I övrigt har jag inte varit någonstans. Ibland saknar jag det, men nu har vi knappt råd och jag vet inte om jag vill byta den lilla vardagslyx vi har mot en solsemester någonstans, men det är å andra sidan för att jag inte vet vad jag saknar. Ibland är jag rädd för att om vi åker på solsemester så kommer jag att få smak för det och livet kommer att gå ut på sparande till dessa solsemestrar, det slipper vi i alla fall nu, även om jag ibland känner att solen är plågsamt långt borta.