• Hjälpande hand

Skiljsmässa med litet barn

Hej!

Jag har en bror som vill skilja sig, men är osäker på hur det blir med sonen på snart 3 år.
    Dem har varit gifta i runt 6 år och sedan de fått barn har hon total vänt som person. Det är nu mera endast hennes vilja som gäller och allt skall göras på hennes sätt, min bror får inte ens träna (något han är uppvuxen med) detta trotts att läkare sagt att han måste röra på sig. Läggas till skall också att för 1 år sedan fick han en stroke pga (som jag ser det) för mycket press hemma.

Om dem skiljer sig, som han sagt att han vill, kommer troligen hon att flytta tillbaka till Ukraina och då vilja ta med sig sonen. Men som jag och resten av släkten ser det är hon inte bra för sonen, som inte får gå ut och leka med andra för att hon tycker det är farligt och han kan bli sjuk.
    Jag tycker sonen hämmas i utvecklingen då han inte får träffa andra.

Är det någon som kan det här och som vet hur stor chansen är att min bror får behålla sin goa son i egen vårdnad?

//en bror och fadder som vill hjälpa
  • Svar på tråden Skiljsmässa med litet barn
  • Anonym (Nja)

Har dom gemensam vårdad så kan hon inte flytta någonstans utan hans tillstånd.

Hon kan inte ansöka om pass utan hans underskrift.

Har dom redan pass och han misstänker att hon kan sticka med sonen så kan han få passet spärrat.

• Anonym (V)
    Hjälpande hand skrev 2017-03-17 18:18:27 följande:

Hej!

Jag har en bror som vill skilja sig, men är osäker på hur det blir med sonen på snart 3 år.

Dem har varit gifta i runt 6 år och sedan de fått barn har hon total vänt som person. Det är nu mera endast hennes vilja som gäller och allt skall göras på hennes sätt, min bror får inte ens träna (något han är uppvuxen med) detta trotts att läkare sagt att han måste röra på sig. Läggas till skall också att för 1 år sedan fick han en stroke pga (som jag ser det) för mycket press hemma.

Om dem skiljer sig, som han sagt att han vill, kommer troligen hon att flytta tillbaka till Ukraina och då vilja ta med sig sonen. Men som jag och resten av släkten ser det är hon inte bra för sonen, som inte får gå ut och leka med andra för att hon tycker det är farligt och han kan bli sjuk.

Jag tycker sonen hämmas i utvecklingen då han inte får träffa andra.

Är det någon som kan det här och som vet hur stor chansen är att min bror får behålla sin goa son i egen vårdnad?

Att din bror skulle få egen vårdnad är inte troligt.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (V) skrev 2017-03-17 18:41:27 följande:

Att din bror skulle få egen vårdnad är inte troligt.

Om hon inte låter honom träffa barnet och det finns en risk att hon sticker med barnet så är det inte omöjligt. Men annars är det inte troligast nej.
  • Hjälpande hand

Ok, jag vet ju inte, men jag tror att hon kommer göra allt hon kan för att få med sig barnet till Ukraina.
    Vad händer om hon gör detta trotts att han inte godkänt det och skrivit under?
    Sonen har inget pass nu så vitt jag vet.

Hur kan det komma sig att hon kan få vårdnaden om hon inte ser till sonens bästa? För det gör hon inte som vi ser det, hon ser till sitt eget "bästa".

• Anonym (Nja)
    Hjälpande hand skrev 2017-03-17 18:49:22 följande:

Ok, jag vet ju inte, men jag tror att hon kommer göra allt hon kan för att få med sig barnet till Ukraina.

Hur kan det komma sig att hon kan få vårdnaden om hon inte ser till sonens bästa? För det gör hon inte som vi ser det, hon ser till sitt eget "bästa".

Har dom delad nu så måste hon stämma honom för att få ensam, och det får hon troligen inte.
  • Anonym (Nja)
    Hjälpande hand skrev 2017-03-17 18:49:22 följande:

Har dom delad nu så måste hon stämma honom för att få ensam, och det får hon troligen inte.
  • Anonym (Blattebruden)

Har barnet ukrainskt pass? Då är risken större att hon kan ta barnet utomlands obehindrat. Jag har två medborgarskap och likaså mitt barn som jag har med min svenska man. När jag åker till mitt hemland med barnet är det ingen som kollar det svenska passet. Min man kan alltså inte hindra oss från att åka, om jag nu hade fått det för mig. Barnet behöver alltså inte ha ett svenskt pass för att föräldern ska kunna föra ut barnet ur landet.

• Anonym (Ella)

Hotar hon att flytta med barnet till hemlandet,kan polisen spärra pass.

• Hjälpande hand

Så vitt jag vet så har barnet inget ukrainskt pass, mamman har dubbelt medborgarskap om jag minns rätt.

Min bror vill väl helst ha ensam vårdnad, men tror nog att han kan gå med på delad vårdnad, förutsatt att hon inte kan ta med sig sonen till Ukraina för att inte komma tillbaka.

Skall tillägga att hon har inget jobb, utan går hemma, inomhus nästan hela tiden.
    Hon tjatar och pressar fram sin vilja hela tiden och lyfter inte ett enda finger för att hålla ordning på hemmet. Hon diskar inte, men lagar en jäkla massa mat som ställs in i kastrull i kylskåpet, matrester och sopor står i hela köket. Det luktar skit helt enkelt.
    Och så är hon rädd att sonen ska bli sjuk, men vi har sagt till henne att det finns massor av bakterier som man kan bli riktigt sjuk av överallt i lägenheten. Men det lyssnar hon inte på, för hon vet minnsan vad som är bäst för hennes son.

Brorsan orkar inte med att både jobba, vara pappa och ta hand om hemmet undertiden som hon bara tjatar och tjatar helatiden.
    -Hämta det å hämta det, köp detta nu, inte om en stund utan nu nu nu.....
    Så har hon hållit på sedan hon blev gravid.

• Anonym (S)

Det låter ju inte bra alls. Så barnet får inte umgås eller leka med andra ungar alls? Ingen? Men för att få pass till barnet så kräver de båda föräldrarnas underskrift.

• Hjälpande hand

Ja, alltså när jag och mina föräldrar hälsar på så visst får vi leka med honom, men andra barn....nej tyvärr....hon litar inte på någon och vill inte ha några vänner. Vilket tyvärr drabbar barnet mer än hon verkar förstå...

Det är hennes första barn, men hon vet och kan allt ändå. Det är knappt att läkaren vet bättre...

Så det är jobbigt...

Å nej han har inte sagt något till henne än om detta pga att han inte vet vad hon kan hitta på, bara pratat med mamma och pappa.

Svar på tråden Skiljsmässa med litet barn