• fornminne

Har "förlåtit" min Bipolära fru, men nu misstänker jag att hon är otrogen igen..

Det är bra att du är medveten om att du egentligen borde ha lämnat henne. För en diagnos kan förklara vissa beteenden, men det är ALDRIG en ursäkt!

Det farliga med att diskutera diagnoser och vad de kan leda till i förhållanden, eller försöka "förstå", är att det kan leda till att man stannar längre eller står ut med mer än man annars skulle ha gjort. Inte sällan skyller även partnern sitt dåliga beteende på sin diagnos. Därför kan man ALDRIG BETONA NOG MÅNGA GÅNGER att INGEN ska behöva leva i en relation där de far illa, OAVSETT anledning!

Det är ingen mänsklig rättighet att få vara i en relation. Diagnoser kan man kanske inte hjälpa, men man har fortfarande ansvar för hur man beter sig.

Du ska inte stanna hos en fru som är instabil och bedrar dig. Barnen kommer att klara sig, de mår inte bättre av att pappa mår dåligt eller behandlas illa. Men på sikt kommer de att kunna hantera - och förstå - om ni separerar.

• fornminne
    Anonym (prettovarning) skrev 2017-03-16 12:17:39 följande:
    Jag skulle nästan avråda från vanliga parterapi. Om terapeuten inte har stor erfarenhet av bipolaritet kan det gå åt skogen rejält.
    En manisk/hypoman person är anklagande, håller ifrån sig skuld och är också ofta verbal och övertygande. Det slutar förmodligen med att terapeuten och din fru sitter där och tycker att DU är problemet.

Bipolära människor har över huvud taget väldigt svårt att förbättra sig i vanlig mening. Dom kan tycka att du är djävulen och att du har förstört deras liv och köra det rejset flera dagar tills dom "dippar" och då är du världens finaste. Dom ångrar allt. Problemet med bipolär "ånger" är att den är som bortblåst nästa gång det blåser upp till mani igen. Ingen vettig människa står ut med det - en person som ångrar sig och sedan ångrar att dom ångrat sig. En person som älskar dig ibland.

Mitt ex brukade ha den där fixa idén att alla motarbetade henne och att hon kände sig inlåst. Jag blev alltid lika glad när hon kom till mig och sa hur mycket hon älskade mig, vårt barn och vårat hem. Och jag blev alltid lika knäckt när hon plötsligen vände. Då skulle vi "prata allvar" och hon sågade mig som människa vid fotknölarna. Självklart skulle vi sälja huset också. Och hon skulle säga upp sig från jobbet (och FAN ta mig om jag hade några synpunkter på det - då var det jag som TVINGADE henne att stanna kvar). Varje gång var det exakt samma visa. Och då skulle hon ut med kompisarna och "festa" och jag hade inte att göra med hur, var och när. Det bästa jag gjort i mitt liv var att komma ifrån henne. Aldrig har en större börda fallit från mina axlar på så kort tid.

Du har så rätt. TS, läs ovanstående NOGA.

Man kan inte fortsätta leva med en sådan människa. Ibland kan de jobba på sina problem. Men steg 1 är ALLTID självinsikt. Och det saknas ofta.

Jag ger samma råd till dig som till kvinnor som har hamnat i destruktiva förhållanden. Finn dig inte i det! Lämna!

Svar på tråden Har "förlåtit" min Bipolära fru, men nu misstänker jag att hon är otrogen igen..