• Bronson

Lära barn åka skidor

Jag och min familj åker till fjällen i veckan och har en son som fyller tre år i sommar. Jag vill naturligtvis att båda mina barn ska lära sig åka skidor men jag och sambon har diskuterat om det kanske är lite tidigt för 2,5-åringen. Pulka fungerar ju fortfarande kanon och det älskar han.

När började era barn åka slalom och hur gick ni till väga för att lära dem? 

• Svar på tråden Lära barn åka skidor
  • Bronson

Kul med många svar och tips!

Det blev ingen skidåkning i år men vi tänker låta honom börja prova nästa vinter. 

• Bronson
    Studentpappa skrev 2017-03-20 09:59:50 följande:

Jag jobbade som skidlärare i Åre några vintrar och har haft ett par 100 barn skulle jag tro i alla åldrar. En del lärde sig från 2 år och en del från 5-6 år, det är ju väldigt olika. Jag började med min äldsta dotter vid 2,5 men det lossnade inte riktigt förrän nu när hon är 5. Den yngsta kommer förmodligen kunna åka innan hon är 3, började med längd innan hon fyllt två och det gick utmärkt. 

Fokus från start bör vara på att kunna stanna, öva i små backar med självbroms i slutet. Steg två är att kunna bibehålla farten utan att skena, sen kommer svänga. Sele har jag aldrig använt men väl stavarna ibland som dom får hålla i om det behövs, jag väljer hellre mindre backar där det inte gör något om de åker rakt fram. 

Bra tips!

Tänkte börja nästa vinter med sonen som då kommer var ungefär 3,5. Vi har en backe hemma som är lagom brant.
Svar på tråden Lära barn åka skidor