Inlägg från: Anonym (Trött mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trött mamma)

Helvetes bussresa

Först en fråga, inte sjutton måste man lämna företräde till rullstolar när man var först på med vagnen?

Det var första tjafset. Var nära att bli avslängd för att jag inte fällde ihop min barnvagn när det kom en rullstol. Mina barn satt dessutom i vagnen.

Sen senare under samma resa blev jag påhoppad av flera för att jag inte reste mig från min plats för en kvinna med rullator! Jag sa gång på gång att jag har problem med höfterna och inte kan stå upp, men det hjälpte inte. Är det hacka-på-Mia-dagen idag eller vad är det frågan om!?

Vad säger reglerna egentligen? Trodde jag hade koll, men efter den här resan börjar jag undra om jag hamnat i en alternativ verklighet eller nåt. Två tjafs på samma sabla busstur!

• Svar på tråden Helvetes bussresa
  • Anonym (Trött mamma)
    Anonym (Lilly) skrev 2017-03-15 15:21:08 följande:

Det är inte lätt att vara egoist va?

Hur är jag egoist menar du? Jag var ju redan på, är det rimligt att jag går av för att någon annan har otur att det var fullt? Eller menar du att jag ska stå upp så jag sen inte kan röra mig utan att gråta?
  • Anonym (Trött mamma)

Barnen sitter säkrare i vagnen om det skulle hända nåt. Dessutom är en donkey inget man bara fäller ihop och fäller ut i en handvändning.

• Anonym (Trött mamma)
    zooägaren skrev 2017-03-15 15:26:39 följande:

Självklart ska du fälla ihop barnvagnen om det kommer någon som sitter i rullstol. Barnen kan sitta någon annanstans dom/du har ett val, det har inte personen i rullstolen.

Fast personen kan väl vänta på nästa buss då, precis som jag hade fått göra om det var hen som var på först och jag inte kan fälla vagnen?
  • Anonym (Trött mamma)
    Anonym (??) skrev 2017-03-15 15:30:47 följande:

Om du anser att du har företräde framför rullstolar och rullatorer tycker jag du ska skaffa bil och forsla dig på det viset. Vi har alla skyldighet att lämna vår plats till mindre lyckligt lottade människor. Jag har själv både reumatisk värk och cancer. Men skulle inte drömma om att sitta kvar om en gammal dam med rullator behöver min plats. För att inte tala om en rullstolsburen person.

Du hade kunnat gå ut och vänta på nästa buss och därefter känna att du gjort en liten positiv insats?

Jag har inte företräde, däremot har jag samma villkor. Först till kvarn helt enkelt.

Jag kan inte stå upp, då hade jag inte kunnat gå öht sen.
  • Anonym (Trött mamma)
    Carambolan skrev 2017-03-15 15:32:01 följande:

Ja, om det absolut inte går att knöka ihop sig och fixa plats så håller jag med om att det är först på som gäller. (Ska man däremot bara åka en eller ett par hållplatser till kan man ju vara schysst och hoppa av för att gå istället om det är innerstan). Men nu låter det ju som att du ändå hade möjlighet att fälla vagnen...?

Jag anser inte att jag hade det av flera orsaker.

1. Barnen sitter säkrare i vagnen.

2. Vagnen är omständig att fälla ihop och blir flera delar att hantera.

3. Barnen är bara 1,5. Känns allt annat än tryggt att hantera dem själv i ett säte.
  • Anonym (Trött mamma)
    elyse skrev 2017-03-15 15:25:35 följande:

Var det chauffören som insisterade på att du skulle fälla ihop (?) vagnen?

Fanns det bara en enda plats lämplig för damen med rullator? Hon hade inte kunnat sätta sig på en gång-plats och hållit i rullatorn?

Hör av dig till bussbolaget och beskriv händelsen med bussnummer och klockslag. Sådant här ska chauffören kunna hantera.

Både chaufför och flera passagerare. Chauffören gav dock med sig när jag sa att jag inte kan ha båda löst i sätet så då kan jag ju ändå inte fälla ihop vagnen.

Bussen var helt full när rullatorn gick ombord, jag satt brevid barnvagnen för att försöka lugna ner dem, fanns inga lediga säten.
  • Anonym (Trött mamma)
    PurpleHeart skrev 2017-03-15 15:35:17 följande:

Jag vet inte hur reglerna ser ut just på de bussar där du bor, men här har rullstolsburna företräde. Som sig bör.

Så du anser alltså att man ska behöva gå av för att det kommer en rullstol? Varför i så fall?
  • Anonym (Trött mamma)
    Bullimor skrev 2017-03-15 15:38:24 följande:

Här, där jag bor, står det klart och tydligt "Vagnar tas med i mån av plats".

Rullstolsburna har företräde.

Och det fanns ju plats när vi gick på, det betyder inte att man måste gå av om det kommer fler efteråt.
  • Anonym (Trött mamma)
    elyse skrev 2017-03-15 15:35:03 följande:

Men en vagn blir väl generellt inte mycket mindre av att den fälls ihop utan bara plattare? Och med en eller två lösa sitt/liggdelar som ska ta plats någonstans.

Exakt.
Svar på tråden Helvetes bussresa