• elyse

Helvetes bussresa

Var det chauffören som insisterade på att du skulle fälla ihop (?) vagnen?

Fanns det bara en enda plats lämplig för damen med rullator? Hon hade inte kunnat sätta sig på en gång-plats och hållit i rullatorn?

Hör av dig till bussbolaget och beskriv händelsen med bussnummer och klockslag. Sådant här ska chauffören kunna hantera.

• elyse

Men en vagn blir väl generellt inte mycket mindre av att den fälls ihop utan bara plattare? Och med en eller två lösa sitt/liggdelar som ska ta plats någonstans.

• elyse

TS, vad andra tycker är moraliskt rätt kan du strunta i. Maila kundtjänst och fråga om förtur etc. Då vet du till nästa gång. Det som gäller för SL gäller inte för t.ex. UL. Alla bolag har olika regler.

• elyse
    Anonym (B) skrev 2017-03-15 19:18:13 följande:

Jag har själv inte tvillingar, men nog måste det finnas en smidigare tvillingvagn än den TS har? Jag har också sett stora, otympliga vagnar (både en- och tvåsits) på bussarna och många gånger har chauffören sagt till för att de tar upp för stor plats och övriga passagerare har svårt att ta sig fram i gången. 

Om man inte har körkort och vet att man kommer åka mycket buss med ungarna, varför köper man inte en vagn som är mindre och lätt att fälla ihop? 

Om man ska kunna ha två sittdelar vända mot den som kör (och det vill man när barnen bara är ett år) och sedan kunna vända dem framåt är det i princip bara TS vagn, en Bugaboo Donkey, som klarar det.

Jag trodde att man ville ha en vagn som är lätt att fälla ihop om man åker mycket bil. Så har vi tänkt här hemma och därför satsat på en sådan vagn. Om jag skulle åka mycket buss skulle jag knappast planera att fälla ihop vagnen på bussen. När bussen kör ska vagnen knytas fast i säkerhetsremmarna som finns och bromsas. Ett chassi och flera lösa sittdelar som slungas iväg vid en krock kan vara livsfarligt.
  • elyse
    Anonym (Friends of Frida) skrev 2017-03-16 17:43:53 följande:

Jag har inte sagt att Frida skulle be någon flytta sig, det är hon för snäll för. Hon skulle säkert rulla av och vänta på nästa buss. Hon har inte färdtjänst, inte alla rullstolburna har det om det var någon som trodde det, hon har inte heller råd med en taxi. Däremot skulle JAG om jag var med henne fråga en kvinna som inte ser ut att ha några tydliga handikapp, varför hon anser sig befogad att nyttja platsen framför någon som av uppenbara skäl behöver den. Det är också jag tolkar TS beskrivning av alla andra på bussen. I deras ögon är hon en lat morsa som inte flyttar sig för handikappade. Om hon har höftproblem så är det bara att vända sig till närmsta sätesgranne, förklara problematiken och be dem stå. Problemet löst. Lite inovativ får man ju vara om man reser kollektivt.

Jag har aldrig sagt att hon ska sätta barnen hos främlingar. Hon har en bugaboo, så varje säte är avtagbart. Be två främlingar resa sig så hon kan ställa barnens säten där. Fäll ihop vagnen. Det finns ju lösningar. Men att gråta ut på nätet istället för att ta tag i det på plats kommer ju aldrig göra någon skillnad.

Man tar givetvis inte av några sittdelar och låter dem vara lösa i en buss. De slungas iväg rätt hårt vid en kraftig inbromsning eller krock. Vagnar, rullstolar och rullatorer (som ingen håller i) ska spännas fast i säkerhetsremmarna, för allas säkerhet.
Svar på tråden Helvetes bussresa