Helvetes bussresa
Det är inte lätt att vara egoist va?
Det är inte lätt att vara egoist va?
Att fälla ihop barnvagnen är väl självklart om det är trångt. Att lämna sittplats åt någon med rullator? Ja, om du hade satt dig på den nedfällbara platsen som är där vagnar och rullatorer ska stå, då hade du lätt kunnat ta ett vanligt säte istället. Fanns inget sådant ledigt hade du kanske snällt kunnat fråga om någon annan kunde flytta sig som inte har svårt att stå på bussen.
Att vara handikappad/skadad/sjuk utan att det syns kan vara skitjobbigt. Jag har själv stått upp på bussar ibland för att jag inte orkar höja rösten, förklara min situation och be om en plats - med smärta som följd.
Förmodligen trodde inte de andra passagerarna på TS när hon berättade om sina höfter.
Fanns det inga säten i bussen avsedda för rörelsehindrade?
Hur som helst vill jag passa på att uppmana alla friska att aldrig sätta sig på en sån plats. Du kan inte se på någon om de är skadade etc och det gör livet så mycket lättare för oss om vi slipper förklara varenda gång. För ja, man kan vara i tjugoårsåldern och se pigg och rask ut men leva med ständiga smärtor.
Aldrig i mitt liv sett en föräldrer fälla ihop sin vagn och sätta sina barn på säten på en buss. Ska man göra likadant med en nyfödd? Stå och hålla bebis i ena armen och hålla i sig i andra med risk att ramla för att en handikappad ska på? Nej skulle inte tro det.
De handinappade får snällt vänta som en förälder med barnvagn får göra om det är för fullt. Jag själv hade aldrig flyttat på mig. Så TS, du har inte gjort något fel i mina ögon.
Det var därför jag skrev friska personer. Jag ser ofta folk som sitter på handikapplatser och som sedan reser sig för äldre och funktionshindrade/skadade. Det är jättevanligt att friska tar den platsen, tom även om det fin s andra lediga platser (men då måste de sitta bredvid någon - hu, hemska tanke!).