• Anonym (Ts)

Hur mycket pengar lägga på en trea (möbler, inredning osv)

Hej.

Vet att frågan är ganska svår att svara på då det beror på, men vill inte ha exakta svar utan på ett ungefär, det ni tror.

Ska om ett tag, när jag sparat tillräckligt med pengar, flytta hemifrån till en trea. Vi vill först ha sparat en summa för att kunna möblera och inreda den med saker vi vill ha och inte behöva välja det allra billigaste som vi inte vill ha bara för att. Det mesta tänker vi köpa nytt.

Min fråga är hur mycket ni som flyttat till en trea (ca 60-70 kvm) utan så mycket möbler/inredning/kökssaker osv tidigare fått lägga på allt?

Eller ni andra, ungefär vilken summa tror ni det kan handla om på ett ungefär?

Jag har tänkt mig en summa på ca 50.000 kr, tror ni det är realistiskt eller kommer det bli betydligt dyrare?

• Svar på tråden Hur mycket pengar lägga på en trea (möbler, inredning osv)
  • Carambolan

Ja, jag tror också att runt 50 000 kr är rimligt om man höftar på ikea-priser och inte finare märkesvaror. Vet inte om det är ikea du menar med det "billigaste" som ni inte vill köpa, eller om du snarare syftar på loppisfynd? Så här tänker jag i alla fall:

Dubbelsäng: 10 000 kr.

Soffa, tv, tv-möbel: 15 000 kr.

Köksgeråd: 5000 kr.

Köksmöbler: 3000 kr.

Skrivbord, bokhylla, etc: 3000 kr.

Garderob/byrå: 2000 kr.

Bädd- och badtextilier: 2000 kr.

Hemelektronik (lampor, dammsugare, strykjärn, etc.): 5000 kr.

Övrigt: 5000 kr.

Totalt 50 000 kr.

• minst

Allt beror ju precis på vad just du gillar för saker. Är det viktigt med märkesprylar eller funkar IKEA? Och vad tar du/ni med er?

Sätt dig och titta runt på nätet för att få en uppfattning om priser på olika saker. Det som behövs är ju:

en skön och bra säng och så också sängram /sängkläder/kudde/täcke (överkast?)
    behöver du en byrå eller garderob att ha kläder i?
    köksbord och stolar
    husgeråd Startkit på IKEA? tallrikar, bestick, glas, kastruller, stekpanna.
    soffa, soffbord, tv, matta, krukväxter?
    badrumsmatta, duschdraperi
    skohylla, spegel

Ta en titt i dina föräldrars köksskåp och se hur mycker prylar som finns. Du kanske inte behöver lika mycker men det är inte lätt att steka pannkakor utan visp och skål.

Jag tror att  50000 kan vara i minsta laget om ni ska köpa ALLT!

• Aniiee

Det beror på. Dels vad du ska ha rummen till, dels om du har med dig något eller inget hemifrån, och dels var du vill köpa dina nya saker.

50000 kommer räcka rätt långt både på loppis/second hand och på typ IKEA, förmodligen hela vägen, men inte så himla långt på finbutiker.

Vi har ganska precis del-nymöblerat en 3a på 65 kvadrat. Vi hade lite möbler, porslin osv redan. Vi är inte så intresserade, så vi köpte det vi ville ha på IKEA. Utan att minnas på rak arm så gissar jag att det ryckte på kanske 20k. Mycket av det var sängen, soffan och massor av textilier.

Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Anonym (Mer...)

Har nyligen möblerat en lägenhet, och det gick på mer... Men då ville vi inte tvingas köpa allt på Ikea, utan det har blivit lite blandat.

Tex

Säng 35000 (ställbar dubbelsäng)

Byrå 1000

Garderober 3000

Skrivbord 1500

Bokhylla 1000

Bäddsoffa 4000

Soffa 12000

Soffbord 2000

Vitrinskåp 5000

Matbord + stolar 11000

Mattor 5000

Gardiner 1500

Tv-bänk 2000

Tv 15000

Lampor 5000

Så för oss hade inte 50000 räckt. Men mycket kan man ju hitta billigare. Skulle vi även köpt köksgrejer skulle det tillkomma ytterligare ett antal tusenlappar...

• Anonym (Beror på)

Svårt att säga exakt såklart men om jag ska göra en lista utifrån att ni kanske siktar snäppet över Ikea eller på den dyrare änden av deras skala. Min gissning men det är ju ganska enkelt att gå igenom några hemsidor och få en mer exakt uppfattning. Tänk dock på att ni kommer att ha glömt mycket och det kan vara enklare att inte ta allt på en gång.

Soffgrupp 15-25 000

TV + ljud 15-20 000

Dubbelsäng 10 000

Sänglinne 2000

Matgrupp 10 000

Köksutrustning 3 - 5 000

Servis 2 - 3 000

Övriga möbler 15 000

Badrum 2 000

Du anger inte vad extrafunktioner ska vara till men om jag får gissa på ett barn så småningom så är det kanske 20 - 30 000 där också. I annat fall ska det rummet inredas på något sätt också.

• Anonym (Beror på)
    Anonym (Beror på) skrev 2017-03-11 23:41:28 följande:

Svårt att säga exakt såklart men om jag ska göra en lista utifrån att ni kanske siktar snäppet över Ikea eller på den dyrare änden av deras skala. Min gissning men det är ju ganska enkelt att gå igenom några hemsidor och få en mer exakt uppfattning. Tänk dock på att ni kommer att ha glömt mycket och det kan vara enklare att inte ta allt på en gång.

Soffgrupp 15-25 000

TV + ljud 15-20 000

Dubbelsäng 10 000

Sänglinne 2000

Matgrupp 10 000

Köksutrustning 3 - 5 000

Servis 2 - 3 000

Övriga möbler 15 000

Badrum 2 000

Du anger inte vad extrafunktioner ska vara till men om jag får gissa på ett barn så småningom så är det kanske 20 - 30 000 där också. I annat fall ska det rummet inredas på något sätt också.

Lampor får man nog också räkna 10 - 15 000 på. Det är dyrare än vad man kan tro.
  • Glinda från Oz

Jag bor i en etta och 50 000 räcker garanterat inte till mina möbler, inredning och köksgrejer. Men det beror på vad man gillar och hur man prioriterar. 50 000 räcker om du handlar allt på IKEA, loppisfyndar du kan du ha råd med en dyrare möbel på t.ex Mio också.

• Anonym (Man)

När vi möblerade så blandade vi riktigt billiga möbler (typ blocket) IKEA, kombinerat med riktigt fina möbler från Mio o em med mera.

Det såg säkert lite omaka ut, men pengarna räckte inte till att köpa allt i den stil vi ville ha. När pengarna räckte till så bör vi ut de billiga möblerna, så nu ser det bra ut.

Hade vi köpt halvdyra möbler så hade vi fått byta ut rubbet efter ett antal år, med en ännu högre totalkostnad.

50 räcker till för att få alla möbler o diverse lampor etc, men inte till allt i lite finare stil. Jagar man allt på blocket o IKEA räcker betydligt mindre än 50 också. Och är man bara ute efter riktigt fina möbler i typ massiv ek, så får man vara beredd på mer än 50 000 för att möblera lägenheten.

• Anonym (Anna)

Alltså, det beror verkligen på vad ni vill ha för möbler. Jag bor i en tvåa och gjorde en snabbräkning på en del av mina saker.

Bäddsoffa från Mio - 5500
    Bokhylla från IKEAs fyndavdelning - 150
    46 tums smarttv från Samsung - 5000
    Nattduksbord - 200
    Kökshylla från IKEA - 300
    Lampor för hela hemmet - 900
    Byrå - 500
    Hallbyrå - 400

Resten har jag köpt på loppis eller fått av kompisar/familj som har gjort sig av med saker. Jag gillar att fynda och fixa till saker så det är bara ett plus. Dubbelsängen, köksbordet, vardagsrumsbordet, soffbordet, två bokhyllor, fyra stolar, rullvagnen och fåtöljen har sammanlagt inte ens kostat mig 300 kronor. Så om ni håller utkik på bortskänkessidor på facebook och kikar på second hand kan ni hitta mycket fint :)

• hammarhajen

Det är ju inte bara möbler som kostar. Har ni med er någonting alls? Lätt att missa alla prylar som behövs och som var och en kostar ganska lite, men tillsammans drar iväg. Några exempel på sådant man kanske inte tänker på:

* Kastruller
    * Lakan
    * Galgar
    * Sophink
    * Tallrikar
    * Potatisskalare
    * Dammsugare
    * Golvmopp och hink
    * Inledning till garderober (trådbackar, lådor)
    * Brandvarnare 
    * Hårfön
    * Elvisp
    * Bestick
    * Tvättkorg
    * Dörrmatta

Och så vidare ganska länge. 

För 50 000 klarar ni nog de större inköpen (soffa, säng, matbord osv) om ni planerar och väljer i lagom prisklass. Men jag tänker att det kan vara bra att vara förberedd på att behöva leva med en lånad matta och en billig ful byrå något år och kanske IKEAs allra billigaste startpaket för tallrikar och porslin. Det gör ju ingenting heller, som ni kommer märka tar det tid att få ett hem som man vill ha det. Innan man flyttat in är det svårt att veta precis vilken byrå och matta man vill ha och vilka mått som funkar och så. Men det är det som är roligt, att se ett hem växa fram

• MagnusA

Hej, även om det inte alla gånger låter roligt så finns mycket intressanta och välbevarade möbler second hand för en bråkdel av priset.

Auktionssiter och diverse Second hand butiker, värt ett försök iallafall!

• Goneril

Kolla på www.auctionet.se, mycket möbler finns, modell äldre, men bättre än IKEA. En och annan litografi kan ni köpa också, kända konstnärer till bra priser. 

• Anonym (DA)

Beror ju på dels var man väljer att inhandla varorna men även tänket kring det. Finns många sätt att få ner priser. Skulle föreslå att hålla koll på tex Ellos, som har en del inredning som även säljs på ansedda butiker som tex Stalands, ofta till 30-40% rea, om man vill ha kvalitetsmöbler, snarare än ett IKEA showroom där det såklar kompletterar med schyssta IKEA möbler. Likaså att sälja (om man har) befintliga möbler för att få tillbaka lite på dessa att lägga in på de nya möblerna. 

Soffa: 20000 (5000 efter rea + lagt in vad den föregående sålde för)
    Soffbord: 10000 (0:- efter att ha lyckats få en bra deal då jag handlade mer från samma märke)
    Matbord: 13000 (8000 efter rea + lagt in det jag sålde mitt föregående för)
    Stolar: 24000 (6000 efter att jag Köpte stolar på mobelaris.com och sålde vidare (Då jag inte gillade färgen) i Sverige för dubbla priset som sedan betalade för stolarna samt majoriteten av stolarna jag ville ha). Här kan man ta det vidare tex och göra detta ett par gånger för att sluta på + snarare än - på kontot om man har orken, gäller bara att hitta en bra produkt som folk vill ha.
    Tvbänk: 1999 (Byggde ihop eget på IKEA utifrån andra liknande på marknaden)

Så istället för 67000 så kommer man med lite sunt förnuft och pyssel är det lätt att komma undan med (i det här fallet) 21000 vilket i princip blir till ordinarie priset av enbart en soffa.

• Anonym (DA)

Kan även tillägga på mitt tidigare inlägg att jag även rensade hemma och sålde av sådant som vi inte längre använder/har användning av. Vilket resulterade i att vi i slutändan enbart lade ut ca 5-7000. Så ett annat tips är att säsongsstäda och använda sig av diverse auktionssidor/blocket osv

Svar på tråden Hur mycket pengar lägga på en trea (möbler, inredning osv)