• Hololitaaa

urinstopp

Hej . 
    Min 7-8 åriga hankatt har åkt på urinstopp , första behandlingen var att söva honom och tömma blåsan. Igår tog dom katetern och det verkade som att det var helt stopp igen, ny kateter skulle sättas och veterinären förbereder för penisamputation. 
    Under dessa 3 dagar måns har legat på sjukhuset har kommunikationen varit extremt dålig, olika bud alla gånger . Vi var på väg och skulle få hämta honom igår men de visade sig vara felaktigt , det var inte alls bra med honom. Vi fick även rådet att avvakta med att åka in första gången vi ringde och märkte att han hade problem trots att vi förklarade att de ser ut som han sätter sig i hörn och försöker kissa. Efteråt har vi läst på nätet att om man misstänker att det är urinvägarna ska katten in akut då det kan visa sig vara livshotande . Vi fick avvakta 1,5 dygn och katten var i fruktansvärt dåligt skick när han kom in. 

Nu till min fråga . Under dessa tre dagar har katten sövts och spolats rent en gång, och nu senast igår fick dom sätta ny kateter och spola rent ännu en gång . VI är nu uppe på en summa på över 20.000 :- .. katten är försäkrad och vi har ett tak på 25.000. När ja läser andras erfarenheter kring spolning och amputation så har dom hamnat på en summa utav 15.000 ( då har urinröret spolats fyra gånger , gjort en peniisamputation och även legat 4 dygnt på djursjukhuset ) Jag förstår också att priset skiljer sig från sjukhus till sjukhus , men att det ska skilja sig 25.000 är för mig obegripligt . vi har känt oss felbehandlade redan från första telefonkontakten och min fråga är nu ? 

Är vår kostnad felaktig ? Vad i denna behandling är det som kan ha kostat pengar ? 
    Hur stor är sannlikheten att han inte får stopp igen efter en penisamputation och vilka är komplikationerna efter en sån operation ? 

Tackar ödmjukast för svar. 

• Svar på tråden urinstopp
  • Fnollet

Jag vet inte riktigt hur det gäller angående urinstop och dylikt för en katt, eller vad priset brukar ligga på.

Hursomhelst har min lill kille blivit inlagd och opererad för drygt en vecka sen. Han var inlagd i 3 dagar och kostnaden blev 41 000kr varav vi fick betala 11 000 av (maxbeloppet försäkringen betalar ut är 30 000). Samma katt har blivit inlagd ett par gånger de senaste åren, och varje gång har vi fått en specifik lista om vad allt de gjort har kostat. Även har vi alltid haft god kontakt med veterinären och har kunnat ringa dit dag som natt för att höra hur han mår etc. De ringer alltid innan de gör kostsamma ingrepp, och ringer även flera gånger om dagen för att uppdatera hur läget ser ut. Kirurgen som opererade min katt ringde mig tom 02.00 på natten för att berätta hur ingreppet gått och hur min lillkille mått när han vaknat från narkosen.

Så vad jag vill ha sagt är att de borde ge er god information om hur läget ser ut, även ska ni få en prisuppgiftslista med de exakta kostnaderna. Mina föräldrar gick tidigare med deras katt till ett annat bolag än det jag går till, och där fick de aldrig reda på vad veterinären tog betalt för. Exempelvis fick de betala drygt 2000 för en undersökning av deras honkatts tänder och blodprov. Poängen med honkattens besök var att göra ultraljud och röntgen på hennes tänder (misstänkt FORL), men då de inte hade personal inne som kunde utföra dessa så tog de bara prov, kikade lite (som de gjort veckan innan) och tog 2000 kr betalt för undersökningen. Helt absurt :/

Nu har de bytat till samma bolag som jag går till med mina katter. Nu vet jag inte om detta kommer klassas som reklam, men jag går till Evidensias.

• Fnollet

Så här har det exempelvis sett ut:

(Min katt var förkyld och matvägrade i detta exemplet)

Svar på tråden urinstopp