• Alexi

Tappar man all kontakt med skolan när barnen börjar gå till och från skolan själva?

Som småbarnsförälder är man ju van att hämta och lämna på förskolan varje dag och då hinna utbyta ord med personalen, höra om hur saker och ting är osv. Sen fortsätter man med det i förskoleklass och första åren i skolan.

Men sen då, när barnen börjar gå till och från skolan själva, då kommer man ju helt tappa den där naturliga kontakten med personalen. Det är ju rätt mycket bakom kulisserna man ser och hör när man hämtar och lämnar.

Hur har ni upplevt det?

• Svar på tråden Tappar man all kontakt med skolan när barnen börjar gå till och från skolan själva?
  • Mrs Green

Jag tyckte det kändes märkligt i början, men man vänjer sig ju. Och ännu så länge berättar dottern (som går i 5:an) mycket om allt som händer på dagarna, så det blir nog mer annorlunda om ett par år när man inte länge får veta allt

• Tangent

Jag tyckte man tappade mycket av kontakten med skolan, men samtidigt blev sonen större och kunde berätta själv om saker som hänt i skolan. Tycker att det har funkat bra att maila med läraren.

• hammarhajen

Jo, det ändras och mycket kontakt försvinner. 

Samtidigt är det så som det ska vara. Lärarna informerar om vad klassen arbetar med via skriftliga planeringar och i övrigt får man fråga sina barn. Är det något speciellt hör lärarna av sig, annars får man utgå från att allt är bra.Öva på att släppa taget :)

Även i de yngre årskurserna i skolan är det så. Lärarna har inte tid att berätta om hur dagen varit eller kommer bli för alla föräldrar på samma sätt som i förskolan, så även om man lämnar på morgonen blir det kanske mest ett "hej" eller "trevlig helg!" som man hinner säga varandra. Fritidspersonalen  har oftast med tid att prata vid hämtning, eftersom de inte har en lektion som börjar NU.

• Anef
    hammarhajen skrev 2017-03-11 06:36:31 följande:

Jo, det ändras och mycket kontakt försvinner. 

Samtidigt är det så som det ska vara. Lärarna informerar om vad klassen arbetar med via skriftliga planeringar och i övrigt får man fråga sina barn. Är det något speciellt hör lärarna av sig, annars får man utgå från att allt är bra.Öva på att släppa taget :)

Även i de yngre årskurserna i skolan är det så. Lärarna har inte tid att berätta om hur dagen varit eller kommer bli för alla föräldrar på samma sätt som i förskolan, så även om man lämnar på morgonen blir det kanske mest ett "hej" eller "trevlig helg!" som man hinner säga varandra. Fritidspersonalen  har oftast med tid att prata vid hämtning, eftersom de inte har en lektion som börjar NU.

Precis så ja :)
  • Alexi

Jag har barn i fklass och tvåan och pratar mycket med fritidspersonalen i tvåan vid hämtning. Klassläraren träffar jag sällan men just info om klassen, stämning, kompisar och rutiner får jag mycket bättre från fritidspersonalen, de har ju bättre koll på det. Och det är den typen av info jag kommer sakna.

Info om själva skolarbetet får jag i veckobrev och det räcker.

Svar på tråden Tappar man all kontakt med skolan när barnen börjar gå till och från skolan själva?