• Madde9023

För oss med BIM i april 2017

Hej!

Hoppar in i den här tråden! Är inne på vårt 6:e försök med Pergotime/Letrozole + Ovitrelle-spruta. Har PCO

Har nog BIM 15:e april, ägglossningen bör ha skett i lördags kväll alt.natten mot söndagen, tog sprutan i fredags runt 12 på dagen.

Har redan rejält ömma bröstvårtor och rikliga flytningar. Sist jag hade det (försök 4) trodde min läkare att jag fått ett tidigt missfall (mensen nästan 3 dagar sen), så hoppas på att det är ett gott tecken. Är vårt sista försök med den här metoden, sedan vill min läkare köra IVF

• Madde9023
    Isathe skrev 2017-04-05 13:47:18 följande:

Hej!
    Jag har också PCO, slutat med p-piller för ca 1,5 månad, haft 1 äl och 1 mens och väntar nu med spänning på kommande ägglossning vilken dag som helst. Tyvärr så säger magkänslan att jag inte kommer få någon mer ägglossning så jag har lite lätt ångest och mår dåligt över det. När jag förut slutat med p-piller har jag också haft 1-2 äl och mens och sen har det varit som bortblåst i flera månader och sen har jag ändå börjat med p-piller igen då bebisverkstan inte då varit aktuell.

Hur länge fick du/ni vänta på att få börja med Pergotime/Letrozole?

Håller tummarna att du plussar nu innan ivf.

Efter att först varit i kontakt med en läkare som ställde massor av orimliga krav lyckades jag hitta en superbra läkare i Stockholm som lät mig börja med behandlingen direkt. Slutade med p-piller i februari/mars 2016 och lät det gå ca 6 månader, sedan tog jag kontakt med Stockholms kvinnoklinik, och min läkare där sa att det inte är någon idé att jag försöker utan hormonell hjälp eftersom en person med PCO kan ha så lite som 1-2 ägglossningar per år.

Så har haft otrolig tur!
  • Madde9023
    Isathe skrev 2017-04-05 15:29:32 följande:
    Ja, de är det jag är rädd för att jag ska träffa på. Har haft min PCO diagnos länge och som sagt, jag vet med mig sedan tidigare att efter avslutad p-piller så får jag 1-2 ägglossningar och inget mer. Men känslan att nu behöva vänta 6 månader på en mens som med största sannorlekhet inte ens kommer dyka innan jag ens kan börja söka hjälp känns tröstlöst då jag i år fyller 31 och vill inte vänta hur länge som helst på en ev. graviditet.
    Jag förstår dig, har varit orolig för det här med att bli gravid sen jag fick diagnosen vid ca 18 års ålder ( är snart 27). Har läst mycket om att man måste försöka 1 år först innan man får hjälp...

Det enda råd jag egentligen kan ge dig är att inte ge upp direkt om första läkaren säger ifrån, läkare kan ha olika syn på saken, som i mitt fall, och där en säger nej så kan man ha tur att en annan säger ja... Testa på olika kliniker tills du hittar en som känns bra
  • Madde9023
    Isathe skrev 2017-04-05 15:57:46 följande:

Tack för dina peppande ord!! Behövs just nu känner jag.
    Får du då betala allt besöken själv, eller går de på landstingsgarantin eller vad det heter?

Jag vet att jag har ett par kilo som jag måste gå ner och antar att många kommer påpeka de innan jag får hjälp..... så bara sätta fart igen!!

Usch, vad de här känns tungt just idag....

Fick betala med den första läkaren, men kom ganska snart upp i frikort så har inte betalat något sedan jag började gå hos Stockholms kvinnoklinik, förutom medicinen då

Min första läkare sa att jag skulle gå ner massa kilon, min nuvarande läkare sa att jag inte var särskilt överviktig, vet dock själv att en 2-siffrig viktnedgång skulle göra stor nytta. Men det är svårt att motivera sig själv när jag har 2,5 timme pendling per dag, 8 timmars jobb + 100% plugg på distans vid sidan av jobbet..
  • Madde9023
    LeiaBus2010 skrev 2017-04-11 15:09:26 följande:
    Mitt cb från morgonen ÄR BLÅTT. Kollade inte så noga i morse det var ganska dovt lyse på toan.

Tog ett Lloyds Early preg-test med på EM urin.

Här är båda testen nu.

Det syns mycket mycket mer i verkligheten.

Vågar nästan börja hoppas nu!
    Det blåa skulle jag inte lita på om du fotat det på eftermiddagen tyvärr. Står ganska tydligt i bruksanvisningarna att det ska avläsas inom 10 minuter, eftersom det efter det kan visa felaktiga resultat. Står i Clearblues bruksanvisning att "Resultatet kan avläsas när som helst inom 10 minuter. Efter 10 minuter ska du bortse från eventuella förändringar av resultatet"

Jag skulle ta ett nytt test med morgonurin och läsa av det direkt
Svar på tråden För oss med BIM i april 2017