• Paap

För oss med BIM i april 2017

BIM 8-10 april. Diagnosticerades idag med PCO men har fått en ägglossning denna gång. Första försöket med första barnet. Hoppas såå att det tar sig för jag vet inte när nästa ägglossning kommer vara :(

• Paap
    Paap skrev 2017-03-29 13:11:35 följande:

BIM 8-10 april. Diagnosticerades idag med PCO men har fått en ägglossning denna gång. Första försöket med första barnet. Hoppas såå att det tar sig för jag vet inte när nästa ägglossning kommer vara :(

Egentligwn har vi försökt sedan årskiftet men har inte haft ägglossning sedan 6e december (förrän nu) så det har ju gått sådär :p
  • Paap
    Isathe skrev 2017-03-29 13:26:02 följande:

Jag har också PCO, hade ägglossningsvärk förra månaden men de blev inget plus. Väntar på att jag ska ha ägglossning igen nästa vecka. Hoppas innerligt att det släpper något ägg....

Åh :/ Hoppas <3 Jag fick bekräftat hos gyn idag att äl har skett och att min livmoder ser redo ut, trots att jag hade en 20 dagar lång blödning från den förste mars så hade slemhinnan blivit tillräckligt tjock redan. Han sa stt vi har de bästa förutsättningarna för att bli gravida denna gången. Så jag hoppas, men försöker att vara realistisk. Det var lättare att slappna av när jah fick diagnosen, för nu har jag något att "komma med" och kan kräva hjälp
  • Paap
    royce skrev 2017-03-30 15:23:49 följande:

Jag har varit rätt inaktiv här i väntan på ÄL och nu verkar cykeln bli lite kortare än vanligt. Förväntade mig ÄL på CD18 (2/4) men den verkar inträffa idag på CD15 eller imorgon CD16 enligt ÄL-stickorna och sekret. Får se vad tempen säger närmaste dagarna :) BIM blir isåfall 10-11/4 istället för 13/4, om lutealfasen är stabil. :)

Åh, jag har BIM 9-10/4 ????
  • Paap
    Paap skrev 2017-03-30 19:33:12 följande:

Åh, jag har BIM 9-10/4 ????

Oj, skulle vara göad gubbe, inte frågetecken
  • Paap
    royce skrev 2017-03-30 20:33:44 följande:

Åh, vad kul! :) När har du ÄL?

Hade äl för 2 dagar sedan :)
  • Paap
    Jooosen skrev 2017-03-31 19:06:58 följande:

Så tråkigt att man i princip har "ett" försök på sig i månaden! Blir sån väntan haha.. tänk om man hade två äl perioden ????

Jag har PCO, innan denna äl hade jag äl den 6e december senast. Dessutom har jag cykler på runt 40 dagar (de gånger jag ägglossar). Hade varit jätteglad om jag hade en gång i månaden..
  • Paap
    ScP87 skrev 2017-03-31 19:19:53 följande:

Måste kolla med er om någon av er har känt sig tung runt nederdelen av magen de är precis som en tung känsla har lite svårt att beskriva men har känt så två dagar efter positivt ägglossning test och idag blev de både molande värk runt nederdelen och vid äggledarna och har väldigt ont runt ryggslutet. Som att de går som ett bälte.

Förstår ni hur jag menar?

Låter som ägglossningssmärta. Ägget släpper 12-48 timmar efter positivt äl-test :)
  • Paap
    Jooosen skrev 2017-03-31 19:40:23 följande:

Menade inte att att pika någon

Nej, det förstår jag :) Väntan är fruktansvärt när man väntar på något, oavsett hur lång väntan är :/
  • Paap
    ScP87 skrev 2017-03-31 20:10:44 följande:

nu har jag känt så i 4 dagar och de är nog en blandning mellan tyngande känsla och spändig känsla de är allså något som spänts inom mig

Hur länge håller äl- smärtor på då?

Vad menar du att det skulle kunna vara annars? Jag har ofta tyngd och molvärk utan att det har någon speciell anledning :)
  • Paap
    Milou3 skrev 2017-04-01 09:59:13 följande:

Om ägget fäster tidigt, typ dag 4, så kan du ju börja känna av hcg redan då :)

Jag fick tydlig halsbränna 2 kvällar på rad förra graviditeten runt äl+9-10. Plussade äl+12

Äggen fäster mellan äl+6-8 från vad jag hört i alla fall.
  • Paap
    Maria25 skrev 2017-04-01 10:54:13 följande:

Någon här som använder NC/tempar?

Har de senaste dagarna haft äl-känningar och nästan(!) positiva tester. Så var säker på att tempen skulle fortsätta hållas hög nu så äl kunde sättas ut. Men istället sjunker den mer än någonsin ungefär. Någon som varit med om det/vet vad det kan bero på? Har inte gjort något annorlunda från andra dagar...

Positiva test är inte en garanti för att ett ägg släpper. Fortsätt testa med äl-test, antagligen har din kropp försökt få till en ägglossning men misslyckats :)
  • Paap
    Dsf skrev 2017-04-01 11:03:41 följande:

Hej!

Jag har beräknad mens runt den 10/4. Har de senaste dagarna känt mig helt säker på att jag är gravid. Precis som jag känt med båda barnen tidigare. Så jag tog ett gravtest men glömde av de i ca 25 min.

Kan ni hjälpa mig att tyda?

Jag har också BIM den 10/4. När hade du äl? Kroppen börjar inte producera HCG förrän ägget föst (ca äl+6), innan dess går det inte att veta att man är gravid :)
  • Paap
    Milou3 skrev 2017-04-01 11:30:51 följande:

Stämmer inte.

Redan från äl+3 förekommer.

Källa på det? :) Färden genom äggledaren tar 4-5 dagar. Det är inte förrän 5 dagar efter befruktning som ägget blivit en blastocyst.

Troligtvis har de som känner symptom redan på äl+3 haft äl tidigare än de tror
  • Paap
    Milou3 skrev 2017-04-01 12:09:00 följande:

Fast jag pratar inte om "känner symptom".

Jag pratar om de som kollat äl med vul, de som fått nidblödning ex dag 3 eller 4 och sen plussat tidigt.

Sen står det på lite olika sajter också.

Men allra vanligast är runt 6-7 dagar.

Länka gärna till de olika sajterna. Jag har nämligen också googlat och de enda olika sajter som påstår detta är familjeliv-trådar och andra forum. Det ser inte jag som en säker källa :) Hittar ingen forskning som visar på att man skulle kunna få positiva test på äl+3. De graviditetstest som kan användas tidigare säger sig ändå inte kunna upptäcka graviditet förrän äl+6-8
  • Paap
    Milou3 skrev 2017-04-01 12:09:00 följande:

Fast jag pratar inte om "känner symptom".

Jag pratar om de som kollat äl med vul, de som fått nidblödning ex dag 3 eller 4 och sen plussat tidigt.

Sen står det på lite olika sajter också.

Men allra vanligast är runt 6-7 dagar.

Jag har bekräftat äl med NC och vul. Jag hade äl 1 dag innan vul och han såg att jag haft ägglossning eftersom man ser vätdka runt äggstocken. Han hade dock inte kunnat säga om jag haft äl för 1 eller 3 dagar sedan, eftersom vätskan finns kvar. Så på vul kan man se att äl har skett, men inte exakt när, såvida man inte ser när ägget lossnar under tiden man gör vul.
  • Paap
    Milou3 skrev 2017-04-01 12:25:32 följande:

Ledsen men det orkar jag inte leta upp nu. Minns inte exakt var jag läste det tyvärr. Sen spelar det ju ingen roll vad man läser. Att någon man känner väl varit med om det, är ju källa nog :)

Jag skrev inte att man kan testa positivt redan äl+3.

Jag skrev att ägget KAN fästa så tidigt. Det tar oftast minst 3 dagar, mest troligt 5, innan hcg kan mätas i urinet och därmed ge ett positivt resultat på ett graviditetstest.

Förlåt, men någons upplevelse eller vad de tror är inte en tillräcklig källa. Källkritik är viktigt. JAg kan dock inte tvinga någon att se det. Jag ger upp.
Svar på tråden För oss med BIM i april 2017