• sadaque10

Snälla hjälp.. Helt plötsligt vill han ej ha barn! LÅNGT

Jag behöver verkligen alla råd, tips och åsikter kring mitt problem. Ska FÖRSÖKA göra denna historia så kort som möjligt.

Jag och min nuvarande sambo har varit tillsammans i drygt 2 år. I början av våran dejtingperiod så gjorde jag klart för honom på en gång att jag vill gifta mig och ha fler barn i framtiden. Har en dotter sedan tidigare på snart 7 år och hennes pappa finns ej med i bilden.

Hur som haver.. Min sambo sa att även han delar min syn på framtidsplaner men att han har haft en "regel". Han vill åtminstone ha varit tillsammans med samma person i 5 år innan det var på tal om någon babyverkstad och om jag ska vara ärlig så höll jag med honom där. Vill inte bara skaffa barn till höger och vänster.

Så........ efter nästan ett år tillsammans så sa han att han inte vet om han orkar vänta så länge med mig och att allting kändes rätt med oss, att vi halverar tiden och ser hur det känns när vi är där, jag höll med. Vilket han nu totalt förnekar och inte alls har sagt enligt honom. Helt plötsligt blev jag ändå gravid trots att jag hade preventivmedel, p-spruta.

Någonstans inom mig blev jag fruktansvärt lycklig. Min längtan att äntligen få ett till barn med en man som fick mig och må som en prinsessa, vi älskade varandra så det var ju naturlig då, eller hur? Nej inte enligt honom. Han tvekade inte en sekund och sa att vi måste ta bort. Det fanns inga möjligheter för ett barn i vårat liv då. Halva jag höll med och den andra halvan låg och grät varje dag till den bokade aborten, som genomfördes av stor motvilja från mitt håll men samtidigt vill jag gärna se på det hela realistiskt. En tid går, närmare ca 5 månader, helt plötsligt är jag gravid IGEN!! Jag bröt ihop. Visste vad som gällde direkt när jag såg pluset.. Ingen bebis för oss. Pratade och berättade för min sambo och fick det även bekräftat, en abort ska göras. Två veckor senare fick jag ett missfall..

Vi pratar fram och tillbaka om barn med jämna mellanrum, vi skämtar om "våra" barn, vad vi skulle och inte skulle göra osv. Det krossar mitt hjärta och se honom leka med sitt syskonbarn, min dotter och andra barn, hur fantastisk han är med dom, vilken kärlek han visar och vilken underbar pappa han skulle bli till våra. Har berättat det här för honom också hur jag ser på det och hur varm jag blir i hjärtat.

En dag hade vi ett stoooort bråk ang detta med barn. Inte så konstigt heller då jag börjar känna av min biologiska klocka från ingenstans. Allt jag såg (SER) var (är) bebisar och barn. Men helt plötsligt ville han ej ha barn, han minns inte att vi har pratat om det eller vad han lovat mig dom stunder jag gråtit ang barnfrågan.. eller dom få gånger jag tyckt det har varit jobbigt och gå igenom blöjor/vällingavd i affärer och han sagt "vi kommer gå här en dag vi också" med ett leende på läpparna. Han vill inte ha barn bara, ingen riktigt förklaring till varför egentligen. Han var helt enkelt bestämd i det hela. Väl i bråket så sa han att han förstår om jag vill lämna honom pga detta. Jag blev faktiskt chockad att han ens sa så, var det bara en dålig ursäkt att han inte ville vara med mig eller för att han brydde sig om mina intressen? Jag försökte i alla fall förklara för honom att jag ej bara vill ha barn, jag vill ha barn med honom!! Inte vem som helst bara för att.. Vi (jag) "avslutade" bråket med att jag bara vill vara med honom just nu, älska varandra som vi gör och så får vi se senare. Jag kan skämta om "våra" barn och ibland är han på... men för det mesta så avslutar han det med, "jag ska ändå inte ha några barn".

Jag har haft två tidigare förhållanden då jag blivit gravid och gjort abort både gångerna. Då var det för att JAG ville. Jag älskade personerna i dessa förhållanden men jag kunde inte se mig själv skaffa barn med någon av dom.. som jag gör nu med min nuvarande. Har aldrig känt en sån här längtan efter barn med någon annan, inte ens med min dotters pappa!

Så, jag vet inte vad jag ska göra. Ett tag efter vårat bråk så reflekterade jag över att faktiskt lämna honom och KANSKE hitta den lyckan med någon annan, men en alldeles för stor del av mig vet att det "kommer lösa sig". Samtidigt spökar mitt huvud, tänk om han aldrig ändrar sig?

Jag vet egentligen inte vad jag vill få fram av detta eller vad jag "vill ha för svar". Förhoppningsvis kan NÅGON dela med sig av tankar, åsikter eller vad som helst? Finns det någon som sitter eller har suttit i samma sits? Det börjar äta på mig mer och mer..

• Svar på tråden Snälla hjälp.. Helt plötsligt vill han ej ha barn! LÅNGT
  • Anonym (Anna)

Jag tycker det verkar som om han varken vill ha barn med dig, alternativt att han är rädd för vad det innebär att få egna barn, eller vill gifta sig. 

När du har tagit ett test och det visar positivt så tycker jag du går och visar det för (alternativt skickar en bild om han inte är i närheten) honom och berättar att du precis konstaterat att du är gravid. Jag tror att det är viktigt att berätta så snart som möjligt för honom i och med att han är så negativt inställd till att skaffa barn så att han inte får för sig att du lurar honom genom att berätta så sent att han inte kan påverka det. 

Därefter så får du berätta för honom att du inte vill göra någon mer abort och att hans alternativ är att välja mellan att stanna med dig och barnet eller lämna dig och betala för barnet. Med tanke på att du offrat (känns som det eftersom du inte verkar helt med på det) dina egna åsikter för honom två gånger redan så tycker jag nu att du borde tänka på dig själv och behålla detta barnet än att göra ytterligare en abort mot din vilja. Jag tycker att även du borde fundera på om du verkligen vill stanna med en person som inte vill ha barn med dig och är beredd att "tvinga" dig till abort .

Då ni redan har blivit gravida två gånger tillsammans, varav åtminstone en gång med ett skydd som inte går att glömma och ta en dag  (p-spruta), så borde det inte komma som någon överraskning för honom att du har lätt att bli gravid trots att du skyddar dig (antar att du gjort det de sista två gångerna också) och att han därmed har accepterat risken att du kan bli gravid igen, genom att han att han har haft sex med dig. Han borde också inse att då du inte velat gå igenom de två tidigare aborterna med honom så borde det inte vara självklart att du skulle göra det om du råkade bli gravid en tredje gång. 

Självklart så kanske hans känsla för att inte vilja bli gravid är lika stark som din känsla för att vilja ha ett barn till, men om du nu är gravid så väger din känsla mer än hans för att du bär barnet. Är du däremot inte gravid ni så väger hans känsla tyngre än din då man inte ska tvinga någon medvetet till en graviditet de inte vill ha, så då får du fundera på att acceptera att det kanske inte blir några barn om du stannar med honom eller också lämna honom och chansa på att du hittar någon annan som vill ha barn med dig. 

• Mickan76
    WWL skrev 2017-03-06 11:43:28 följande:

Eftersom han sa till dig att han förstår om du vill göra slut för att han inte vill ha barn. Uppfattar jag det som om han har bestämt sig för att förhållandet är över, men är för feg för att göra slut själv.. Han vet hur mkt du vill ha fler barn och kan då med hjälp av det få slut på ert förhållande.

Känner du att du kan leva med han utan att få fler barn, så kör på det..

Vidare tycker jag att utefter vad du har skrivit att han är en skitstövel som tvingar dig till en abort och förnekar era samtal ni haft om barn.

Håller med ovanstående. Och om du är gravid igen så låt honom inte tvinga dig till en tredje abort! Lycka till!
  • Anonym (mähä)

Ingen kan tvinga en kvinna till abort. Så dina aborter har du gjort av egen fri vilja. Tänk på det nu om du är gravid igen. Att du bestämmer själv.

• Anonym (Lina)
    jagärjagvemärdu skrev 2017-03-09 13:18:12 följande:

Tre stycken?

Ja är inte det mycket!!??

Har alla det som previtivmetod numera??
  • LFF
    Anonym (Lina) skrev 2017-03-09 16:27:48 följande:

Om du läst hela tråden så ser du att TS fått veta att hon har extremt enkelt att bli gravid och därmed så fungerar inte preventivmedel lika bra på TS som på andra med "normal" fertilitet.
  • Anonym (tju)
    Anonym (Lina) skrev 2017-03-09 06:59:00 följande:
    Oj vad många aborter du har gjort...

menar du inte vad du OCH DIN SAMBO har gjort?

Tycker både ts och hannes sambo borde lära sig att aborter inte är preventivmedel.

Sen är det inte helt plötsligt ts, han har ju lurat runt dig

• Anonym (flow)
    sadaque10 skrev 2017-03-08 22:57:18 följande:

Problem!!!

Jag misstänker att jag är gravid! Jag klarar inte ännu en abort mot min vilja!

Hjälp!

Hur ska jag prata med han?!

Men du, om du nu vet och från läkarhåll fått konstaterat att du är "överfertil", varför använder ni då inte dubbla preventivmedel (komplettera med kondom t ex) så slipper du åtminstone gå igenom den smärtan det innebär att behöva genomgå flertalet aborter mot din egen vilja?

För övrigt borde du lämna den lögnhalsen och stå upp för dig själv och dina önskemål. Han har låtit dig kasta bort år av ditt liv på honom genom att leva i en lögn. Ett lyckligt förhållande baseras på ömsesidig respekt och ärlighet och de kvaliteterna verkar brista från hans håll.
  • Anonym (S)
    Anonym (Lina) skrev 2017-03-09 16:27:48 följande:

Spela inte dum. Man kan omöjligt använda abort som preventivmedel.

Och bortsett från det så har TS berättat att hon använt preventivmedel. Hon skriver till och med det i trådstarten, om du nu bemödat dig läsa den..
  • Sepril

Jag tror också att han letar efter en ursäkt att avsluta förhållandet. Låter väldigt konstigt att man kan prata så mycket Bebisprat i BÖRJAN av en relation för att sedan "inse" att man inte vill ja barn när man har varit tillsammans längre och man borde vara mer säkra på varandra och mer bekväma med bebisprat. Låter som en stormförälskelse som har lagt sig.

Jag förstår att du inte kan släppa dina känslor bara sådär men jag tror att i längden blir nog både du och han lyckligare om ni går vidare med någon annan som ni passar bättre ihop med. Och... du är ju såå ung! 25 år!? Du har ju hur mycket tid som helst på dig att hitta någon som du passar bättre med!

• Anonym (Lina)
    LFF skrev 2017-03-09 16:36:38 följande:

Om du läst hela tråden så ser du att TS fått veta att hon har extremt enkelt att bli gravid och därmed så fungerar inte preventivmedel lika bra på TS som på andra med "normal" fertilitet.

Jag tycker ts borde lära sig att ha koll på sin menscykel istället. Då kommer hon förstå att det inte är så många dagar i månaden man kan bli gravid på. Jag har oxå hög fertilitet men likväl enbart blivit gravid när vi planerat för det. Jag har inget skydd alls å inte haft på över 10 år, utan anpassar mig efter menscykeln, det går inte att komma i dagarna/veckan runt ägglossning.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (S) skrev 2017-03-09 18:15:33 följande:

Spela inte dum. Man kan omöjligt använda abort som preventivmedel.

Och bortsett från det så har TS berättat att hon använt preventivmedel. Hon skriver till och med det i trådstarten, om du nu bemödat dig läsa den..

Uppenbarligen funkar ju inte det.....bättre å ha koll på sin menscykel ist det är inte så många dagar varje månad man kan bli gravid på oavsett om man har lätt att bli gravid eller inte....
  • Glinda från Oz

För det första måste du börja skydda dig bättre. Du har gjort fyra aborter! Det är inte meningen att det ska användas som en slags preventivmetod.

Jag tycker du ska prata med din sambo då ni båda är lugna och kan föra en konversation lugnt och sansat. Är det så att han inte vill ha barn har du bara två val, antigen accepterar du det eller så lämnar du honom. Det kommer bli tufft hur du än gör, men jag tror du måste bestämma dig ganska snart.

• Anonym (Men...)

Om din sambo inte vill ha barn och ni båda vet att du lätt blir gravid trots preventivmedel så får han väl ta tag i det? Använda kondom eller om han verkligen är säker på att han inte vill ha barn, sterilisera sig. Kan inte vara bra att göra aborter hela tiden då man påverkas känslomässigt av hormoner och då själva ingreppet som inte är trevligt direkt. Om du är gravid och vill ha barnet, behåll det. Är du inte gravid, säg att det nu är hans ansvar att undvika graviditeter med dubbla skydd och blir du gravid igen kommer du att behålla. Det kan inte bara vara ditt ansvar.

• AbbyTheTabby
    Anonym (mähä) skrev 2017-03-09 12:51:24 följande:

Ingen kan tvinga en kvinna till abort. Så dina aborter har du gjort av egen fri vilja. Tänk på det nu om du är gravid igen. Att du bestämmer själv.

Så fruktansvärt känslokallt och elakt sagt! Självklart kan en kvinna tvingas till abort, om förhållandet är tillräckligt dysfunktionellt (sorry, TS). Det är lätt att sitta vid datorskärmen och spelas tuff, var glad att du aldrig befunnit dig i TS situation.

@TS! Du ska inte behöva ta fullt ansvar för er reproduktion. Det verkar tyvärr som att din sambo inte vill ha barn, varken nu eller senare. I så fall får han ta ansvar för att det inte blir några barn gjorda och sterilisera sig.

Jag var i en liknande situation för många år sedan, blev gravid med en kille som absolut inte ville ha barn (jag åt p-piller men blev ändå gravid): Vi bråkade i veckor; han krävde abort och jag vägrade. Det slutade med missfall, vilket kanske var lika bra i det läget. Men jag mådde så dåligt av situationen och lovade mig själv att aldrig hamna där igen. Jag gjorde slut, träffade en ny man och fick barn med honom.

Det jag vill säga är att den här mannen inte är din enda chans, vill du ha fler barn kanske du måste ge upp honom men du kan mycket väl träffa en tusen gånger bättre man.

Lycka till! {#emotions_dlg.flower}

En hund har ägare, en katt har personal.
Svar på tråden Snälla hjälp.. Helt plötsligt vill han ej ha barn! LÅNGT