Inlägg från: Påven Johanna II |Visa alla inlägg
  • Påven Johanna II

Min sambo tycker jag ger våra gemensamma barn förlite tid och förmycket till min dotter som jag är ensamvårdnadshavare för.

falukorv skrev 2017-03-03 12:14:46 följande:

Och jag säger tvärtemot de andra. Du ger din dotter ensam tid med hennes intresse minst 2 timmar/5 dagar I veckan. Om de andra två också går i skolan så är de väl inte så himla små? Klart de märker att du prioriterar äldsta om du nu inte går på de andras aktiviteter varje dag också.....

Att du har möjlighet att hämta tidigare medan din man jobbar är ju inte ens samma diskussion. Och biltid har du väl med dottern när ni åker till stallet? De andra är dessutom två.

Jag antar att han tar hand om ditt barn ganska mycket också om du nu jobbar helg och natt så jag tycker det blir lite fel att anklaga honom för det han inte gör,utan att nämna det han faktiskt gör.

Ni behöver nog sätta er ner och prata igenom saken. Om de yngre barnen själva undrar om ni inte kan göra något (och du säger nej?) Är det ju ett tecken på att din sambo kanske har en liten poäng åtminstone.

Är de andra barnen helt ointresserade av hästar eller varför kan inte de följa med ibland?

Jag håller med dig. 

Ts: en 13-åring med multiallergi måste ju läras hantera det. Det är livsviktigt för hennes framtid och överlevnad. Om hennes funktionsnedsättningar är av ett slag som inte medger den inlärningen (och heller inte att hon kan vara ensam i stallet ibland) så borde hon väl vara kvalificerad för personlig assistent eller liknande? 
  • Påven Johanna II
    Anonym (Sambon ger mig dåligt samvete.) skrev 2017-03-07 18:35:13 följande:
    De minsta är på fritids då jag oftast skiter i att sova så länge efter jobbet och åker med stora dottern till stallet istället. På helgen brukar vi åka innan övriga i familjen har vaknat och är hemma igen när de ska äta frukost. Sambon passar när stora dottern ska till ridskolan 1 kväll i veckan.
    Så när du skriver att du hämtar de mindre barnen från skolan kl.14 de dagar du är ledig så menar du egentligen att du följer dem från skolan till fritids? 

Hur gamla är de mindre barnen? Har du skrivit det någonstans? Det är väl inte alldeles vanligt att barn på låg- och mellanstadie sover så vansinnigt länge på helgerna, du och det tidskrävande äldre barnet - hur tidigt går ni upp då? 

Hur som helst så tycker jag för min del att det är vettigt att fördela sin tid mellan de barn man har, så även om nu din man enligt dig inte gör det så är det ju ännu värre att inte du heller gör det då. 
  • Påven Johanna II
    Anonym (Sambon ger mig dåligt samvete.) skrev 2017-03-07 18:53:29 följande:
    Mina små barn går inte på fritids när jag är ledig som jag skrev tidigare. när jag sover efter mitt arbete är de på fritids till 16. Det är då jag åker med min stora dotter.
    Jag har svårt att förstå hur detta hänger ihop. I trådstarten säger du att sambon begär sovmorgon men om du då berättar att du ska med äldsta dottern till stallet så vill han istället åka iväg kl. 8. I senare inlägg skriver du att du och dottern åker iväg på morgonen medan alla de andra sover och är tillbaka i tid till frukost. Så först handlar din tråd om att sambon och de mindre barnen på olika sätt påpekar att du förfördelar de mindre barnen och du berättar också om hur du är iväg med äldsta dotter fem av sju dagar. Senare verkar allt handla om hur inte något av all den tid du lägger på äldsta barnet alls går ut över de mindre (förutom att de är på fritids när du struntar i sömnen och sticker till ridskolan med det största barnet.

Jag har stor förståelse för att något barn i en familj emellanåt behöver mer tid och jag tycker också att man då måste ge det barnet den tiden, men här verkar det ju handla om ett mer permanent behov och då anser jag för min del att man måste försöka lösa det på sätt som gör att andra barn som också skaffats i familjen inte lämnas åt en sorts förväntan om att de bör/måste uppoffra sig för syskonets skull och hålla tillgodo med mycket mindre kvalitetstid. Det menar jag är mycket olyckligt.
Svar på tråden Min sambo tycker jag ger våra gemensamma barn förlite tid och förmycket till min dotter som jag är ensamvårdnadshavare för.