• Ess

Min sambo tycker jag ger våra gemensamma barn förlite tid och förmycket till min dotter som jag är ensamvårdnadshavare för.

Anonym (Thea) skrev 2017-03-04 09:32:50 följande:

Jag kan faktiskt förstå sambon... Jag skulle också störa sig på om den jag bor med var borta 5 dagar i veckan...

Jag blir ibland jäkligt less på sambons hängande i hockeyhallen med sitt ena barn flera kvällar i veckan och nästan varje helg... Jag brukar påpeka att han faktiskt har fler barn också...

Sedan tycker jag inte det är rimligt att du tummar på din sömn för att hinna med för det orkar du inte i längden... Du måste sova... Han måste ta större ansvar för det dagliga tex tvätten och du måste fundera på hur du bättre ska fördela din tid.

Ja det är svårt att få assistans men har du försökt? Att få assistans heltid är svårt men det kan vara lättare med timmar som avlastning... Ni kanske skulle ha mer avlastning är var 8 helg och 2 veckor på sommaren har du kollar upp det. Det är ju en del i dotterns frigörelse... Nu börjar åldern när man inte vill hänga med mamma man hela tiden så hon kanske skulle kunna få en kontaktperson.. Det är i alla fall värt att kolla upp. Sedan kanske det är rimligare att ni inte hjälper till med hästen också för som det är nu är du antingen i stallet eller så jobbar du. Och sambon ska inte bara sitta på arslet när han är hemma han heller han kan gott tvätta och städa tillsammans med barnen och sovmorgon EN dag på helgen tycker jag är rimligt om båda vill sova länge, då får man dela på det.

Jag håller med om detta.

Sen är det krasst så att har man flera barn så kan man i rimlighetens namn inte lägga så många dagar på den enas hobby. Så länge hon inte klarar hästen själv, så kanske det är läge att bara låta henne rida på ridskolan en eller två dagar i veckan. Du måste fördela din tid mellan alla dina tre barn, utan att tumma på sömnen så att du går in i väggen.

Sambon måste dra sitt lass utav hemsysslor och fördela tid mellan sina två barn.

Ta gärna hjälp utifrån med att lägga upp livet så att det går runt för de båda.
  • Ess
    tolia skrev 2017-03-04 22:23:22 följande:

Problemet är inte hur myclet eller liten tid ts lägger på barnen utan hur mycket hennes man gör det

Nej, barnen har blivit stora nog att börja i frågasätta orättvisan i att den stora får ca fem dagars egentid med deras mamma i veckan.

Ta bort fodervärdshästen och lägg den tiden på de mindre barnen, så blir de också nöjda.

Om inte mannen drar sin del av hemsysslor, så är det en sak de måste lösa. Men detta handlar om barnens upplevelse av särbehandling.

Vilken jag instämmer helt i, med tanke på hur mycket mer tid den stora får.
  • Ess
    falukorv skrev 2017-03-03 17:54:27 följande:

För det första var det ju inte det jag skrev, och för det andra så sitter han ju uppenbart inte hemma och pillar naveln. Han jobbar heltid och han tar ensam hand om deras barn 2-3 timmar/5 dagar I veckan medan ts är iväg med sitt barn. Han är även hemma med alla barn, inkl sitt styvbarn när ts är borta och jobbar helg samt natt. Men det han gör kanske inte räknas?

Nu är det ju visserligen (kanske) lite annorlunda med ts dotter, men överlag så behöver ju låg och mellanstadiebarn betydligt mer föräldratid än en tonåring. De brukar vilja klara sig själva.

Man kan ju undra hur ts löst sin stora dotters intresse om hon gjort som många förespråkar och dumpat honom.

Men sen hade kanske de mindre barnen valt bort henne helt med tanke på all särbehandling de blivit utsatta för, så då hade hon sluppit det problemet.
  • Ess
    Anonym (Kvinna) skrev 2017-03-06 14:46:31 följande:

Bara för att de separerar så är han ändå pappa.

Förstår att det kommer som en överraskning som för dig.

Jag tror aldrig att problemet kommer att uppstå, för de yngre kommer att välja att bo hos sin närvarande pappa eftersom deras mamma gör tydlig skillnad mellan dem och sitt tidigare barn.
  • Ess
    Anonym (Kvinna) skrev 2017-03-06 23:01:07 följande:

Närvarande pappa?

Ok du är med andra ord inte ens läskunnig?

Eller du tycker om att hitta på saker?

Vem tar hand om de yngre när ts är i stallet 5 dagar i veckan med den stora, Jo pappan!!
  • Ess
    Anonym (Kvinna) skrev 2017-03-06 23:02:36 följande:

Sambon tycker jag ska göra lika mycket med de små som med min stora. Mina små kan tycka det är kul att gå på biblioteket, gå och fika, åka iväg och handla något, det behöver inte vara något stort. Jag finns i vardagen för alla mina barn då inte min sambo finns för dem. Sambon är på jobbet 06-17 mån-fre och jag är ledig mycket i veckorna och hämtar då de små när de slutar skolan kl 14.

Sambon förstår inte att tid i vardagen och att man finns där för barnet. De blir hämtade och lämnade i skolan av mig fast att det går skolbuss. Då får jag 30 min i bilen varje dag. Sådan a saker tänker inte sambon på. Stora dottern tar skolbussen.

Jag arbetar vaken natt och försöker fördela mina timmar jag har på dygnet. Jag tummar ofta på min sömn för att göra saker med barnen.

Vist frågar mina små om inte vi kan göra något ibland? Men jag ska rodda barn, hem, jobb, sömn, städ, tvätt, matlagning, mathandling, BUP besök, läkarbesök m.m ibland hinner jag knappt gå på toa och tvätten kan ligga i maskinen 1 dygn innan jag hinner hänga upp den.

Sambon begär sovmorgon när jag inte arbetar helg för han är så trött. Men säger jag då att dotter och jag åker till hästen då ska han helt plötsligt iväg kl 8. Eller så säger han men dina små barn varför tar du inte med dem?

Ja, att bli skjutsad till skolan väger ju självklart upp för all den tid du lägger på din stora. OBS ironi.

Du gnäller över hur lite tid du har och hur trött du är. Börja med att agera istället för att bara sitta och gnälla. Lägg en dag på din storas ridning, en dag på barn 2 s intresse, och en dag på barn 3. Sedan har du dagar över då du kan göra annat OCH vila. Sen kan ju alla tre barnen få tid i vardagen och hjälpa till också.

Jag förstår din sambo. Hade min man lagt fem dagar i veckan på sitt ena barn, så hade jag också ruttnat och inte gjort ett skit hemma.
Svar på tråden Min sambo tycker jag ger våra gemensamma barn förlite tid och förmycket till min dotter som jag är ensamvårdnadshavare för.