Inlägg från: Victoria K |Visa alla inlägg
  • Victoria K

Vi som försöker bli gravida 2017

Hej! Är ganska ny på Familjeliv och detta är mitt första inlägg. Hoppar gärna in här! Vill prata av mig lite, dela mina tankar.

Jag och min man (båda 27 år) har försökt bli gravida nu i 6 månader. Jag har ganska oregelbunden mens, med en cykel på 37-41 dagar. Min mensapp säger att min genomsnittliga cykel är 41 dagar. Så med andra ord är det svårt att pricka in ägglossning. Har använt ägglossningstester varje månad, men denna månad (juni) blev det inte så av olika anledningar. Men vi hade mys dagen innan och på den dagen som mensappen sa att jag skulle ha ägglossning (25 juni). Nu idag på eftermiddagen (torsdag 29 juni) fick jag en brunaktig liten blödning, inte som mens, utan något annat som jag aldrig upplevt. Hade mensvärk igår och idag på förmiddagen, och har det lite just nu, men inte så farligt som jag brukar ha första dagen på mensen, för då kan jag knappt röra mig. Min mens är beräknad till 9 juli, så alltså om tio dagar! Har dessutom sjukt ont i brösten (det började för cirka 4-5 dagar sen, så det kan inte ha med någon eventuell graviditet att göra) och är hungrig hela tiden. Har aldrig tidigare haft mellanblödning eller något sånt, och mensen är aldrig tidig, utan snarare sen.

Kan detta vara en nidblödning? Så tidigt efter ägglossning? Varför har jag ont i brösten? Hungrig hela tiden!? Varför? Vad sker?! Ja, sådana tankar har jag haft hela dagen. Vill så gärna att det ska vara nidblödning, men har svårt att tro det...eller vad tror ni?

Får se vad som händer närmaste timmarna, om blödningen ökar eller avtar. För just nu är det väldigt lite. Jag kan uppdatera om någon är nyfiken! Vill så gärna vara med barn! Det är min största önskan just nu!

• Victoria K
    Lilalila skrev 2017-06-04 00:59:38 följande:

Hoppar in här. Inga barn sen innan. Vi har försökt o bli gravida sedan mars. Har aldrig använt hormonpreparat, bara kondom. Förväntas får mens imorgon och tror att det kommer inatt eller imorgon (känner igen symptomen) :(. Blickar framåt och hoppas på bättre tur nästa månad.

Hur gick det? :) kom mensen?
  • Victoria K
    VeronicaJansson93 skrev 2017-07-05 00:28:58 följande:

jag kan inte svara på dina frågor tyvärr, men jag är så nyfiken på hur det går för dig! jag är lite i samma sits som dig. Vill SÅ gärna skaffa barn med min man! Hoppas på att det är en liten i din mage!

Tyvärr blev det inget den månaden, och inte nästa heller. Har mens just nu, nästa ÄL har jag 26/8. Börjar bli riktigt ledsen på det här, vill så gärna ha ett plus. Nästa försök blir vårt 8:e. Jag vet att jag ska vara positiv, men det är svårt...gör så ont i hjärtat när man ser tjejer med fina gravidmagar. Jag längtar så himla mycket efter att få vara gravid!

Men vi tar nya tag, denna cykel ska jag dricka Bisolvon igen (testade förra cykeln, men slutade några dagar innan ÄL, nu ska jag köra fram tills att jag får positivt ÄL-svar), sen ska mim man få äta vitaminer med zink. Jag ska även testa att äta Rosenrot, jag har beställt på nätet, det borde komma med morgondagens post, så då börjar jag äta det.

Hur går det för er andra? :)
  • Victoria K
    Aurora1988 skrev 2017-08-07 20:53:55 följande:

Hej hej!

Vi har försökt bli gravida sedan ett år tillbaka, är på 12:e försöket nu.

Jag är 29 (snart) och min sambo 27, inga barn sen tidigare.

Har oregelbunden mens, allt från 28-38 dagar och ägglossningen känns omöjlig att pricka in trots ÄL-tester och tempmätning för den inträffar olika hela tiden..

Vill ju så gärna få ett plus snart! :(

Denna månaden säger tempen att jag hade ägglossning på dag 10 medan ägglossningstesterna har varit positiva 4 dagar i rad (är på dag 18 nu)

Blir inte klok på detta :S

Hej!

Förstår att du inte blir klok på det går igenom! Jag har själv aldrig tempat, utan använder endast ägglossningstest. Men jag tror att du kan lita mer på testerna än tempen, det känns som en mer säker metod... Eller!? :)

Mitt råd är dock att ha sex varannan dag efter att mensen slutat, då kan du aldrig missa ägglossningen, eftersom spermier kan leva flera dagar. Jag och min man gör så, men jag kör ägglossningstest ändå, även om jag egentligen inte behöver...dock brukar vi ha sex två dagar i rad innan ägglossningen (jag har en app på mobilen som säger när min ägglossning borde äga rum) och sen har vi sex när testet är positivt, ibland två gånger den dagen. Det blir mycket myspys...så mycket att man blir lite trött på det, haha! Till och med min man, haha!

Äter du några vitaminer, Bisolvon eller så?
  • Victoria K
    Jooosen skrev 2017-08-07 21:29:59 följande:

Hej tjejer! Börjar oxå bli trött på försökandet trots att ja vet att vi bara är på försök 5 (första barnet). Är regelbunden mens och får utslag på äl tester. Men har kort mens, typ bara 2-3 dagar och mycket konstig mensvärk i underlivet.. men gyn sa att allt såg bra ut. Problemet är att vi inte ligger vanligtvis varannan dag. Kan bli två dar på raken sen paus på en vecka ibland. Ja säger därför till min sambo att nu har jag fertil period. Men börjar misstänka att han får lite prestationskrav då :/ hur gör ni?? Gud så svårt allt ska vara haha!!

Lycka till iaf :)

Ja, jag har känt att min man får prestationskrav under den fertila perioden. Det händer inte så ofta, hände mer i början.

När den fertila veckan börjar, så att säga, så brukar jag inte säga det till honom att det är så, utan vi har sex varannan dag, men den dag jag får utslag på ägglossningstestet så berättar jag det, inte alltid..berättar det inte om han dagen innan ej kunde komma pga prestationsångest (har hänt 2 går typ) Men iallafall, den dagen jag fått positivt ägglossningstest brukar jag försöka göra det hela lite sexigare...antingen fler positioner, annorlunda positioner, han får mer oralsex...alltså det handlar lite mer om honom den dagen. Sen om jag märker att han har svårt att få utlösning så säger jag att det är okej om han inte kommer, eller så leker jag lite med mig själv och han tar på sig själv och sätter in den precis innan han kommer. (lite för mycket information kanske, men men)

Men det är klart att männen kan få prestationsångest, och kan känna krav. Det är ju dem det hänger på! Så man ska aldrig visa missnöje, eller stressa något, om mannen har svårt att komma. Det ska ju vara något fint att försöka skaffa barn :) Men självklart kan det bli mekaniskt och rutinmässigt när man väl bestämt sig för att skaffa barn, det blir säkert lätt så.
  • Victoria K
    Jooosen skrev 2017-08-07 22:13:22 följande:

Tack för ditt svar. Precis. Vi har pratat om detta och jag har sagt att jag tkr det är svårt om hur jag ska agera så han inte blir stressad. Typ denna vecka när han ska iväg mycket. Då var jag lite "tvungen" att säga. Men som du sa så kan man ju faktiskt ta på sig själva och köra sista akten fullt ut haha.. blir ju stressigt när

Man då o då måste planera det hela... vilket försök är ni på?

Jo, men så är det ju, vissa gånger måste man ju säga att nu är det dags! :) Det är svårt att veta hur man ska agera om mannen känner sig stressad och får prestationskrav, man får anpassa sig till situationen och känner man att det inte kommer gå så är det bara sluta...har man haft sex i typ 45 min och det inte blivit något så sitter det i huvudet hos honom. Då kommer det nog inte gå just då. Kanske kan man då ta en paus, göra något annat, eller försöka dagen efter.

Och ja, det kan krävas planering och kännas stressigt, jag brukar oftast inte planera in nåt besök hos föräldrarna t.ex., om jag har ägglossning en helg. Haha!

Vårt nästa försök blir nummer 8 (har ÄL 26/8). Usch, känns som vi försökt en evighet! :/

Hur länge har ni försökt?
  • Victoria K
    Aurora1988 skrev 2017-08-08 09:18:45 följande:

Så rörigt, jag har hört att tempen är mer tillförlitlig än testerna, haha :) ja, kanske bara ska göra så som du säger, ha sex varannan dag och sen strunta i att testa o sånt, rör ju ändå bara till allt! Men varannan dag är ändå rätt ofta i längden :)

Haha, ja, det blir ju massvis med sex varje månad, ni får hotta till det lite så att ni håller stinget uppe ;)

Jag tar folsyra, zink och b-vitamin. Men denna månaden testade jag även med rosenrot till både mig och killen, sägs att man blir piggare och mer sugen av det ;)

Både jag och killen kände av det denna månaden :) eller om det är att vi är mindre stressade pga semester, vet inte :)

Bisolvon? Vad är det? Ska det vara bra?:)

Haha, ja det blir mycket sex om man har varannan dag, jag vet! Lite så att man blir trött på det :p

Jag har beställt rosenrot, men tvekar lite att börja använda det...läste igår någonstans att man kan få ändrad cykel pga det, att den kan bli kortare. Hhmm..jag vet inte hur jag ska göra!?

Bisolvon är en hostmedicin som man dricker när man har segt slem i hostan. Men den gör också så att livmoderssekretet blir tunnare :) det sägs att spermierna kan simma in lättare då...huruvida det funkar eller ej är inte vetenskapligt bevisat men jag har läst att det är vissa som har blivit gravida första månaden de testat det, så jag tänkte testa. Jag testade förra månaden, men slutade några dagar innan ÄL, man ska ta det fram till ÄL, så denna månad kör jag fram tills ägglossningstestet är positivt.
  • Victoria K
    Aurora1988 skrev 2017-08-08 21:16:17 följande:

det var nån som sa att man kan få positiva äl-test om man är gravid o eftersom jag hade haft positiva äl-test fyra dar i rad så testade jag mig idag:

Jag är gravid!!!!

Är så lycklig! Mitt i all förtvivlan med temp och tester så var jag ju gravid.

Men har ingen aning om när jag blev det dock eftersom jag inte riktigt hängde med på när äl inträffade. Visar sig väl vid första ultraljudet.

Ang rosenroten så var detta första försöket med rosenrot (av totalt 12 försök som sagt).. Så det kanske hjälpte lite? har hört att de med oregelbunden cykel kan få regelbunden och tvärtom med rosenrot. Så det är ett litet risk att ta det.

Men känns det inte helt bra så ska du inte ta det tycker jag, jobbigt att noja över det.

Bifogar en bild på mina positiva tester :) (var tvungen att ta två för att vara helt säker!)

Tack för svaret!

Så härligt, stort grattis till dig! :) Kan förstå din lycka, vill också känna den en dag!

Intressant att det var första försöket med Rosenrot, hhm jag kanske ska testa det ändå....jag har ganska regelbunden mens, den kan variera på en eller två dagar ibland. Så det kan ju vara värt ett försök med Rosenrot, om det blir helt knäppt kan jag ju bara sluta :)

Grattis igen! Se till att fira nu :)
Svar på tråden Vi som försöker bli gravida 2017