• Anonym (Sjuk)

Medicin vid depression som inte är antidepressiva

Jag har alltså en deprission och varit sjukskriven av och till i flera år, har inte mycket livskvalité alls. Jag har testat mig igenom de flesta antidepressiva och äntligen hittat en medicin som funkar bättre än sockerpiller, Voxra heter den medicinen.

Voxran gör att jag blir piggare och orkar mer men jag mår inte bättre i själva depressionen. Det känns som att jag måste komplitera den med något och funderar på stämningsstabiliserande, men skrivs det ens ut vid vanlig depression?

Mitt mående svänger en del, men jag är inte bipolär (det är noga utrett så ingen diskussion om det tack) så det känns som att mitt humör skulle bli mer jämt av det. Vad tror ni och är det någon som testat?

• Svar på tråden Medicin vid depression som inte är antidepressiva
  • Anonym (Lyrika)
    Anonym (CBD) skrev 2017-03-02 20:40:04 följande:

Plus att Lyrica som rekommenderas är ren skit. Gick upp i vikt och blev flummig. Även svårt att bli fri från. I know..

Jag har inga biverkningar förutom att jag blir glad och sprallig av dom. Och tar tag i allt möjligt som baka, städa, gå promenader och allt möjligt. Jag tycker att den är jättebra :)))
  • Anonym (Sjuk)
    Anonym (CBD) skrev 2017-03-02 20:38:33 följande:

Suck... Ville bara hjälpa till. What ever.. Och nej! Det handlar om folks okunskap och rädsla ... Men lycka till...

Hade det varit så effektivt som det står hade det varit läkemedelsklassat och man hade kunnat köpa det på Apoteket. Vire det så att det botade cancer hade man knappast hållit på med cellgifter heller. Jag vet inte riktigt vad du menar med okunskap och rädsla.
  • Anonym (Lyrika)
    Anonym (Sjuk) skrev 2017-03-02 23:35:58 följande:

Hade det varit så effektivt som det står hade det varit läkemedelsklassat och man hade kunnat köpa det på Apoteket. Vire det så att det botade cancer hade man knappast hållit på med cellgifter heller. Jag vet inte riktigt vad du menar med okunskap och rädsla.

Men godkänt i Sverige är det väl ändå inte va?
  • Anonym (Lena)

Jag fick också testa Litium i kombination med olika antidepressiva. Tyvärr hade det inte effekt i mitt fall.

Har du fått någon form av samtalsterapi?

Jag tycker själv att jag har haft mest hjälp av stöd som varit mer som KBT. Handfast!
    Det som har haft effekt för mig, har diagnos Kroniskt förstämningssyndrom/Dystymi, är att vara jättenoga med se till att få sova tillräckligt om nätterna (inte på dagtid) - upprätthålla dygnsrytmen, dagsljus, motion och kosten. 

Att hitta vägar att finna ork och motivation att göra sådant som fyller på livsorken och livslusten, utifrån mina intressen och vad jag värdesätter i livet. När jag mått som sämst har det mesta känts meningslöst och likgiltigt. Då har jag gjort det ändå! Hjärnan behöver det! Fake it 'til you make it!

Hoppas du finner vägar att må bättre!

• Anonym (CBD)
    Anonym (Sjuk) skrev 2017-03-02 23:35:58 följande:

Jag menar att det är fortfarande så nytt med CBD och medicinsk cannabis och de flesta av oss är okunniga i ämnet. De flesta backar när man hör att det pratas om cannabis eftersom det är narkotika, Och det är fullt lagligt (CBD för det ska innehålla under 0,2 % thc) i Sverige och de flesta EU länder. Men jo faktum är att flera studier tyder på att en del som börjat med CBD (men framförallt ren cannabis) har krympt sina tumörer betydligt. Det är ju egentligen mer naturligt än massa mediciner vi stoppar i kroppen. Jag menar verkligen att lyrica är en skitmedicin. Snälla läs på om biverkningar.. Många mår dåligt av dem.

Sen tror jag på att äta så lite socker och vete som möjligt. Många mår betydligt bättre när de slutar med det mesta sockret och äter sunt. Låter som en klycha men är sant :)
  • Anonym (Olja)

Hej testa genast CBD olja !

• Anonym (Olja)

Shit mycket okunskap om CBD olja , om du nu är så skeptisk borde du kolla senaste vetenskapens värld ca 30 min in i programmet. Gå med i cbd gruppen på fb

• Anonym (CBD)
    Anonym (Olja) skrev 2017-03-03 13:02:32 följande:

Shit mycket okunskap om CBD olja , om du nu är så skeptisk borde du kolla senaste vetenskapens värld ca 30 min in i programmet. Gå med i cbd gruppen på fb

Då är vi med i samma grupp :).

Synd när folk misstror sånt här viktigt som verkligen är bra..
  • Anonym (hormoner)

Jag blir hjälpt av p-piller (Yasmin 28).

Utan dem är jag bokstavligt talat ett monster. Jag får dels tillbaka min dåliga sömn och aptitlöshet, men också ledvärk som förmodligen orsakas av att jag spänner mig. Sedan återkommande depressioner framförallt veckan innan mens och runt ägglossning är jag i princip självmordsbenägen. Men under de perioderna jag gått på p-piller så håller jag mig stabil på ett helt annat sätt.

Det är ingen berg- och dalbana längre. Allt det här blev väldigt tydligt när jag ville skaffa mitt sista barn (tredje barnet) och sjönk väldigt djupt under tiden jag var utan p-piller. (Lustigt nog reagerar jag positivt på andra hormoner med, såsom pergotime när jag tagit dem för att bli gravid). Men när jag återigen kunde börja ta dem efter graviditeten blev jag inom ett par veckor bättre igen.

Noll sexliv, och kan inte bli gravid utan hormonstimulerande ändå så det är inte direkt ett graviditetsskydd för min del... men kan inte leva utan mina p-piller...

• Anonym (Sjuk)
    Anonym (hormoner) skrev 2017-03-03 20:57:10 följande:

Jag blir hjälpt av p-piller (Yasmin 28).

Utan dem är jag bokstavligt talat ett monster. Jag får dels tillbaka min dåliga sömn och aptitlöshet, men också ledvärk som förmodligen orsakas av att jag spänner mig. Sedan återkommande depressioner framförallt veckan innan mens och runt ägglossning är jag i princip självmordsbenägen. Men under de perioderna jag gått på p-piller så håller jag mig stabil på ett helt annat sätt.

Det är ingen berg- och dalbana längre. Allt det här blev väldigt tydligt när jag ville skaffa mitt sista barn (tredje barnet) och sjönk väldigt djupt under tiden jag var utan p-piller. (Lustigt nog reagerar jag positivt på andra hormoner med, såsom pergotime när jag tagit dem för att bli gravid). Men när jag återigen kunde börja ta dem efter graviditeten blev jag inom ett par veckor bättre igen.

Noll sexliv, och kan inte bli gravid utan hormonstimulerande ändå så det är inte direkt ett graviditetsskydd för min del... men kan inte leva utan mina p-piller...

Jag får tyvärr inte ta p-piller, minns inte varför men två läkare har sagt samma sak. Men det du skriver är jätteintressant, jag har aldrig tänkt på att mina svängningar i humöret kan hänga ihop med menscykeln.

Jag har testat mini piller för några år sedan, mini P och Carazette, båda de fick jag sluta med efter en månad för att jag fick så ont i magen att jag inte kunde stå upp. Men det kanske finns andra hormon läkemedel.
  • Anonym (Sjuk)
    Anonym (Lena) skrev 2017-03-03 07:54:04 följande:

Jag fick också testa Litium i kombination med olika antidepressiva. Tyvärr hade det inte effekt i mitt fall.

Har du fått någon form av samtalsterapi?

Jag tycker själv att jag har haft mest hjälp av stöd som varit mer som KBT. Handfast!

Det som har haft effekt för mig, har diagnos Kroniskt förstämningssyndrom/Dystymi, är att vara jättenoga med se till att få sova tillräckligt om nätterna (inte på dagtid) - upprätthålla dygnsrytmen, dagsljus, motion och kosten. 

Att hitta vägar att finna ork och motivation att göra sådant som fyller på livsorken och livslusten, utifrån mina intressen och vad jag värdesätter i livet. När jag mått som sämst har det mesta känts meningslöst och likgiltigt. Då har jag gjort det ändå! Hjärnan behöver det! Fake it 'til you make it!

Hoppas du finner vägar att må bättre!

KBT låter intressant. Jag har testat terapi men känner inte att jag kan tillgodogöra mig terapin riktigt eftersom det blir så otroligt mycket missförståd hela tiden.

Fake it to you make it har slutat med självmordsförsök eller avancerade självmordstankar flera gånger så det skippar jag. Mitt problem är att jag gör för mycket och inte vilar tillräckligt. Jag är impulsiv och har svårt att slappna av.
  • Anonym (Sjuk)
    ajnas skrev 2017-03-02 17:00:14 följande:

Jag har ätit litium mot återkommande depressioner. Det gjorde mig lite stabilare men inte något halleluja-moment. Men kontentan är, man kan få litium även om man inte är bipolär.

Det låter bra. Tyckte du att det var lätt att få utskrivet?
  • ajnas
    Anonym (Sjuk) skrev 2017-03-03 21:17:08 följande:
    Det låter bra. Tyckte du att det var lätt att få utskrivet?
    Det var inga problem. Vi hade en liten liten misstanke om bipolär sjukdom typ 2 då jag haft hypomana tendenser. Jag fick träffa en läkare på Affektiva mottagningen och fylla i lite formulär, det fanns inga tydliga tecken på bipoläritet men läkaren tyckte inte det var viktigt. Han sa att litium vid upprepade depressioner minskar risken för återinsjuknande med 20%.

Ta upp det med en läkare! Värt att veta är att din sköldkörtel sannolikt kommer att paja. Vad jag förstår händer det nästan alla som äter litium, och effekten blir att du får äta medicin för det. Tråkigt nog blir det inte bättre även om man slutar med litiumet. Men om litiumet fungerar är det en liten uppoffring!

Lycka till.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Sjuk) skrev 2017-03-03 21:15:12 följande:
    KBT låter intressant. Jag har testat terapi men känner inte att jag kan tillgodogöra mig terapin riktigt eftersom det blir så otroligt mycket missförståd hela tiden.

Fake it to you make it har slutat med självmordsförsök eller avancerade självmordstankar flera gånger så det skippar jag. Mitt problem är att jag gör för mycket och inte vilar tillräckligt. Jag är impulsiv och har svårt att slappna av.
    Du gör för mycket och vilar för lite?

Skulle det vara ett symtom på depression? Är det ordentligt utrett vad du har för diagnos? Utöver att du inte är bipolär avser jag! 
  • Anonym (Sjuk)
    Anonym (Lena) skrev 2017-03-04 17:56:55 följande:

Du gör för mycket och vilar för lite?

Skulle det vara ett symtom på depression? Är det ordentligt utrett vad du har för diagnos? Utöver att du inte är bipolär avser jag! 

Nej, jag har inte blivit ordentligt utredd. Jag har fått göra en NPF utredning där det konstaterades att jag hade atypisk autism, men förutom det och att de har konstaterat att jag inte är bipolär har jag inte fått någon utredning alls.

Med för mycket menar jag för mycket för mig, för en frisk person vore det ingenting. Jag klarar t.ex inte av att jobba en längre period, jag jan jobba deltid ett tag sedan kraschar jag.
  • Anonym (Sjuk)
    ajnas skrev 2017-03-04 17:31:25 följande:

Det var inga problem. Vi hade en liten liten misstanke om bipolär sjukdom typ 2 då jag haft hypomana tendenser. Jag fick träffa en läkare på Affektiva mottagningen och fylla i lite formulär, det fanns inga tydliga tecken på bipoläritet men läkaren tyckte inte det var viktigt. Han sa att litium vid upprepade depressioner minskar risken för återinsjuknande med 20%.

Ta upp det med en läkare! Värt att veta är att din sköldkörtel sannolikt kommer att paja. Vad jag förstår händer det nästan alla som äter litium, och effekten blir att du får äta medicin för det. Tråkigt nog blir det inte bättre även om man slutar med litiumet. Men om litiumet fungerar är det en liten uppoffring!

Lycka till.

Det med sköldkörteln låter ju inte så bra, jag får ta upp det med min läkare och se vad han säger. Det värsta vore ju om litiumet inte hjälper så har jag förstört sköldkörteln för all framtid.
  • Anonym (CBD4Life)
    Anonym (Olja) skrev 2017-03-03 13:02:32 följande:

Verkligen, går att läsa mer här också cannabis-oljor.se/ som går rakt på sak. CBD-produkter kan vara fantastiskt för många personer, men är heller inte för alla.
  • Anonym (Lyrika)
    Anonym (CBD4Life) skrev 2017-10-17 12:09:17 följande:

Verkligen, går att läsa mer här också cannabis-oljor.se/ som går rakt på sak. CBD-produkter kan vara fantastiskt för många personer, men är heller inte för alla.

Jag har hört att den har blivit eller kommer att bli förbjuden. Vet inte om det är sant
  • Anonym (Sjuk)

Jag ser att tråden blivit aktiv igen. Jag har efter mycket om och men hittat något som fungerar för mig, Lamictal. Jag håller på att trappa upp den nu (det tar tid) jag är på 100 mg nu och klarar av att jobba 25% och ha ett liv. Tanken är att jag suggestivt ska gå upp i tid.

Lamictalen verkar inte till 100% än, men det kan ta upp till ett år så jag är ändå positiv.

Svar på tråden Medicin vid depression som inte är antidepressiva