Guden Tor skrev 2017-03-02 15:55:36 följande:
Håller inte med.
Visst har mamman sin syn på saken, men om man ska ta hänsyn till det och börja hitta på egna förklaringar så blir det väldigt många trådar man får omvända här på Familjeliv. Det fungerar inte riktigt så att man som läsare sätter sig in i de andra parternas huvud och börjar hitta på egna saker. Man utgår givetvis ifrån den info ts ger och för en diskussion därefter, annars är det helt meningslöst att diskutera från första början.
Ts tror inte att han har rätt att bestämma över hennes barn.... han påpekar det som är sant: att hennes barn beter sig odrägligt och att mamman kommer få sota för det. Hur ska flickan göra om hon kommer till en arbetsplats när hon blir äldre och forfarande har kvar detta beteende? För där går det då inte att bete sig hur som helst, då får man sparken. Direkt.
Men nu kommer vi till poängen, hur vet vi att det är sannt.
Visst kan vi disskutera utifrån ts känslor osv men då är det just hans upplevda känslor som ska disskuteras inte något slags fakta som vi med säkerhet vet är sannt trots att du påstår motsatsen, vi har inte mamman eller barnets sida utan bara ts påstående. Så diskutera ts känslor visst men vi ska akta oss för att komma med påståenden om vad som är sant när vi inte har del av all information eller hur, brukar du inte vara källkritisk när det gäller fakta annars? känslor är ens egna men andra parten kan ha andra känslor om exakt dsamma sak, fakta däremot är något helt annat så låt oss inte påstå att det ts påstår är sant för det vet varken du eller jag eller hur?
Nu kan vi ju inte ta reda på mammans eller barnets sida av saken så vi kommer inte får reda på hur saker ligger till, om det är en mamma somlåter sitt barn härja helt fritt utan minsta uppfostran, jo det finns såna barn också, problemet är om det är så det ligger till här eller om det bara handlar om en ny pojkvän som dejtar en ensamstående mamma och försöker kontrollera henner och han anser själv att dottern är otyglad och jobbig som itne lyssnar på honom och hans regler och de i barnets omgivning kanske itne alls känner igen hans beskrivning gällande barnet.
med andra ord du kan skriva 'om det är så tycker jag att du ts ska...' det du däremot inte ska göra är sitta och säga att det är 'sant' för det vet faktiskt varken du eller jag något okm eller hur, eller utgår du som sagt bara på en sidas version om saker och ting? källkritik och fakta är ju en sak som inte alla bryr sig om på nätet när det gäller att sprida påståenden som någon slags sanning.
med det sagt så är det som ts säger så hade jag nog avslutat förhållandet, ouppfostrade och curlade barn är något man helst hoppar över om föräldrarna inte vill se problemet, men om det är så att ts efter 3 månader dejtande försöker kontrollera och ha allt på sitt sätt så hade jag som mamman gjort slut för såna män finns det också gott om - proble,met är att vi inte vet vilket som är fallet, samma gäller om mamman skrivit här och sagt tvärtom men skrivit först, se bara på alla trådar där man istället för att disskutera och se det från flera håll bara helt godtar det som skrivs som sanningar istället för att skrivia tex 'om det är så..'
nu blev det lite långt, kanske jag bara skulle skrivit -
nej vi vet inte att det är sant i det här fallet