Vad är det snålaste du varit med om?
Jag tjänade ihop ca 20.000kr på en sommar när jag var 17 år. Som 17åring hade jag inga större utgifter, så dessa pengar sparade jag för mitt körkort.
Pappa hade lite skulder på den tiden pga lägenhetsköp och frågade om han fick långa dessa pengarna + lite mer som jag hade sparat undan (totalt runt 30k). Självklart fick han det. Han är ju min pappa, min förebild och personen jag har sett upp till hela mitt liv liksom. Så att tveka kom inte ens på tanken.
Under denna tid fick jag övningsköra en hel del med honom. Jag ville så gärna ta körkort när jag fyllde 18. Eftersom han hade lånat alla mina pengar och jag inte hade några pengar så bekostade han allt rörande körkortsgrejer, som jag sa att han kunde dra av från mina pengar som han lånade av mig (ville inte att han skulle stå för denna kostnad när han hade skulder). Han sa nej, att han skulle stå för allt.
Mamma hade köpt ett körpaket för ca 5.000kr långt innan jag började övningsköra, dessa kunde hon inte använda då hon blev opererad kort efter köpet. Detta paket höll på att gå ut på den tiden, så mamma föreslog att jag skulle använda dem. Pappa gick med på det. Jag sa att jag inte hade råd med det (ville ej betala 5.000 för körlektioner) men dem sa att jag kunde få det gratis. Hellre att jag körde än att dem gick till spillo, sa dem.
Tiden gick. Tog mitt körkort kort efter att jag hade fyllt 18. Pappa hade mer eller mindre betalat av alla sina skulder och jag frågade om jag kunde få tillbaka mina pengar då jag ville köpa en bil. Fick knappt tillbaka 10.000kr. Han drog bort kostnaden för bensin för alla övningskörningar jag har gjort med honom privat, och dessutom tog han betalt för körpaketet som dem tvingade mig att använda för att de inte skulle gå till spillo. Däremot fick min lillasyster tillbaka varenda krona som hon hade lånat ut till pappa, och hon blev även bjuden på alla körkortskostnader.