Inlägg från: nevermind |Visa alla inlägg
  • nevermind

Vad är det snålaste du varit med om?

Svärfar...

Han var förrådschef på reglementet. Vilket innebar att min sambo alltid gick i förvarets kallingar, strumpor och långkallingar. De vanliga kläderna var antingen för stora eller för små. Gubben köpte för stort med flit sen fick han ha det tills de gick sönder typ.

Svärfar sa till min sambo när han var liten att kolla på marken efter mynt.

När sambons föräldrar separerade var mamman hemma med en nyfödd, de två äldre barnen bodde hos pappan men åt hos mamman varje mellis och kväll. Hon fick inte en spänn i matkostnad, trots att hon betalade fullt underhåll.

När vi bodde i hans bostadsrätt för några år sen började det brinna i köket. Polisen och brandkåren konstaterade elfel= inte vårt fel alls. Svärfars försäkringsbolag fixade helt nytt kök med nya vitvaror, nya tapeter i hela lägenheten, nytt trägolv (det gamla var väldigt redigt) och nya möbler. Svärfar hade gnällt mycket om hur kass lägenheten var, så för honom var ju den här renoveringen suverän. Priset? 1 500 i självrisk. Som han tyckte att vi skulle betala. Sambon vägrade.

Sist jag träffade honom skulle vi äta lunch. Han fick inte beställa från barnmenyn så då vägrade han äta alls. Satt och glodde på oss när vi käkade. Tog inte ens nåt att dricka.

• nevermind
    Anonym (J) skrev 2017-02-27 18:37:59 följande:
    Hoppas du tackade nej till vagnet och umgås inte med den där vidriga människan.
    Håller med! Undrar vad det är för fel på den där farsan också. Hur tänkte han??
  • nevermind
    Anonym (hm) skrev 2017-02-27 18:55:04 följande:
    fattar inget, vad tjänade han på att köpa för stort med flit? Vilka vanliga kläder?
    Oj, jag kanske vara otydlig... Sorry. Det här var alltså när sambon var liten.

Ja, "civila" kläder eller vad jag ska säga.
    Svärfar köpte för stora kläder till barnet så de skulle räcka längre.
  • nevermind
    Anonym (En vän med en bil) skrev 2017-02-27 21:04:56 följande:

En vän till mig frågade om jag kunde hjälpa henne att ta körkort, hennes föräldrar hade varken bil eller tid.
    En gång i veckan i ca 5 månader övningskörde vi i min bil. Krypkörning, landsväg och stadstrafik. Ungefär en timme i veckan, mot slutet längre eftersom hon blev en bättre förare som orkade lite mer.
    Jag hämtade och lämnade henne hemma hos henne. Och jag pluggade på och lade upp körningarna innan för att hon skulle bli en bra förare.
    När hon sen aldrig erbjöd sig att betala bensin en enda gång så dirigerade jag tillslut in henne på en bensinmack och sa att det var dags att lära sig att tanka och tvätta bilen.
    Jag visade henne hur man tankade och sa sedan att hon kunde gå in och betala medan jag väntade i bilen.

Sen ville hon inte övningsköra något mer med mig.

• nevermind
    monkees skrev 2017-02-28 10:53:33 följande:

Det snålaste jag stött på är en kompis som vägrade köpa en kasse i butiken så han bar sina matvaror i en hög och liksom "höll i med hakan"!

Påminner mig om alla snåla jävlar som "glömmer" att ta en påse i affären och sen blir bjudna på en. De borde fråga alla som inte tar påse om de ska ha en, så kan de inte köra med den sen.
    För några veckor sen glömde jag påse när jag stod i självbetjäningen på ICA. Kom på det när jag betalt och frågade den som stod där, som svarade att jag kunde ta en påse, det vara okej. Jag vägrade och sa att jag inte är sån, jag betalar för mig.
  • nevermind
    monkees skrev 2017-02-28 10:53:33 följande:

Det snålaste jag stött på är en kompis som vägrade köpa en kasse i butiken så han bar sina matvaror i en hög och liksom "höll i med hakan"!

Just det ja. Min snåla svärfar (som jag skrev om tidigare) hade med sig en påse till Willys. Kassörskan trodde han tagit den då. Om jag har med mig en plastpåse brukar jag säga till. Hur som. Svärfar är en sån som kollar kvittot och inser att de har tagit betalat 1,50 kr för påsen. Han ringer till Willys... Säger att det inte är pengarna utan principen.
  • nevermind

En till:
    ICA-handlaren som stänger sin butik kl. 22. Han betalar personalen till kl. 22 sharp. Den som sitter i kassan räknar alltså kassan på obetald arbetstid. De sprang till facket givetvis men den gubben är kompis med ICA-handlaren. Detta missnöje och utnyttjande har såklart resulterat i att personalen "råkar" krossa saker. Till exempel hittar väldigt många glassar med trasig förpackning. Ställer varor längst bak, typ dyrt kött, så de kan ta med det hem sen när de inte hunnit sälja det innan datumet går ut. Och slår in varandras jordgubbar med ett billigare kilopris.
    Det kan han ha, gubbjäveln.

• nevermind
    Anonym (-.-) skrev 2017-02-28 11:30:21 följande:
    Varför inte bara betala nästa gång du kommer ? Det brukar jag göra. Sån är jag och många andra. Man behöver inte tro det sämsta om folk
    Hur menar du?
  • nevermind
    Anonym (hm) skrev 2017-02-28 11:37:52 följande:
    sådär gör jag också om jag glömt ta med en påse hemifrån att återanvända, men det är ju ingen annan som blir drabbad av min "snålhet"

är nog rättså snål eller sparsam med många saker, mycket för miljöresursernas skull men även min egen ekonomi. Dock har jag svårt för när man är snål mot andra
    nevermind skrev 2017-02-28 11:10:33 följande:

En till:
    ICA-handlaren som stänger sin butik kl. 22. Han betalar personalen till kl. 22 sharp. Den som sitter i kassan räknar alltså kassan på obetald arbetstid. De sprang till facket givetvis men den gubben är kompis med ICA-handlaren. Detta missnöje och utnyttjande har såklart resulterat i att personalen "råkar" krossa saker. Till exempel hittar väldigt många glassar med trasig förpackning. Ställer varor längst bak, typ dyrt kött, så de kan ta med det hem sen när de inte hunnit sälja det innan datumet går ut. Och slår in varandras jordgubbar med ett billigare kilopris.
    Det kan han ha, gubbjäveln.

bara att gå därifrån kl 22 då

Jo, men fattas det pengar i kassan sen är man ganska körd. Däremot kan man ju stänga kassan fem minuter innan butiken stänger.
  • nevermind
    Anonym (Suck) skrev 2017-03-01 05:02:16 följande:

Min svåger är sjukt snål, det är så illa så att till och med hans egen mamma kallar honom för Ove Sundberg... Han har orsakat många "men hur kan man vara så jävla snål!?"-situationer genom åren men en av dem som stör mig mest är följande:

Min man och jag hade nyligen gift oss och fått en fin inredningsdetalj i bröllopspresent. Tyvärr får svågerns barn tag i den så den går sönder (svågern är även lat och orkar sällan säga till sina barn). Jag blir ledsen och min man säger åt sin bror att han måste ersätta grejen, dvs köpa en ny exakt likadan.

Faktiskt så går svågern till butiken där grejen var inhandlad men köper den inte eftersom "den var för dyr och inte värd pengarna". Gaaaaaaah, det är inte upp till dig att avgöra din korkade jävla snåljåp! Och det är inte som så att han har ontvom pengar, tvärtom så är både han och hans fru högavlönade.

15 år senare har han varken bett om ursäkt eller köpt ny grej. Och jag är fortfarande sur

Tar nästan för givet att din man bad honom fara och flyga. Vilken jävla idiot. Jag hade aldrig träffat honom igen faktiskt.
Svar på tråden Vad är det snålaste du varit med om?