Vad är det snålaste du varit med om?
Svärfar...
Han var förrådschef på reglementet. Vilket innebar att min sambo alltid gick i förvarets kallingar, strumpor och långkallingar. De vanliga kläderna var antingen för stora eller för små. Gubben köpte för stort med flit sen fick han ha det tills de gick sönder typ.
Svärfar sa till min sambo när han var liten att kolla på marken efter mynt.
När sambons föräldrar separerade var mamman hemma med en nyfödd, de två äldre barnen bodde hos pappan men åt hos mamman varje mellis och kväll. Hon fick inte en spänn i matkostnad, trots att hon betalade fullt underhåll.
När vi bodde i hans bostadsrätt för några år sen började det brinna i köket. Polisen och brandkåren konstaterade elfel= inte vårt fel alls. Svärfars försäkringsbolag fixade helt nytt kök med nya vitvaror, nya tapeter i hela lägenheten, nytt trägolv (det gamla var väldigt redigt) och nya möbler. Svärfar hade gnällt mycket om hur kass lägenheten var, så för honom var ju den här renoveringen suverän. Priset? 1 500 i självrisk. Som han tyckte att vi skulle betala. Sambon vägrade.
Sist jag träffade honom skulle vi äta lunch. Han fick inte beställa från barnmenyn så då vägrade han äta alls. Satt och glodde på oss när vi käkade. Tog inte ens nåt att dricka.