Inlägg från: Anonym (hm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hm)

Vad är det snålaste du varit med om?

nevermind skrev 2017-02-27 17:58:46 följande:

Svärfar...

Han var förrådschef på reglementet. Vilket innebar att min sambo alltid gick i förvarets kallingar, strumpor och långkallingar. De vanliga kläderna var antingen för stora eller för små. Gubben köpte för stort med flit sen fick han ha det tills de gick sönder typ.

fattar inget, vad tjänade han på att köpa för stort med flit? Vilka vanliga kläder?
  • Anonym (hm)
    Anonym (Madde) skrev 2017-02-27 12:20:23 följande:

Alltså jag blir ärligt talat upprörd över att läsa om vilka människor det finns. Snåla psykfall. Sjukt pinsamma beteenden, hur kan de leva med sig själva? Hur kan de gå upp ur sängen på morgnarna utan att översköljas av all SKAM?

gissar att det i många fall av de här historierna kanske inte handlar om snålhet, utan någon slags okunskap eller oförmåga att se hela bilden och förstå och se vad som är rättvist
  • Anonym (hm)
    Anonym (Snåljåpar) skrev 2017-02-27 19:08:48 följande:
    Det blev inte en meter extra för dem. 
    Om du anser att det inte blev någon extrakostnad för dom så borde du inte betala för någon bensin heller.
  • Anonym (hm)
    Anonym (Snåljåpar) skrev 2017-02-27 19:13:19 följande:
    Men det här är något helt annat och jag betalade för de verkliga kostnaderna, min del av bensinen. Det andra är inget jag har någonting med att göra
    De verkliga kostnaderna är även de för slitage och värdeminskning. Kostnader som uppstår endast för att JUST DEN RESAN gjordes och ingenting som de ändå hade behövt betala om bilen hade stått och ni alla hade åkt på något annat sätt
  • Anonym (hm)
    Anonym (Snåljåpar) skrev 2017-02-27 19:29:45 följande:
    Jag frågar som sagt alltid, det känns artigast och jag vill gärna bidra.
    fast varför vill du inte bidra till slitaget och värdeminskningen?
    Anonym (Snåljåpar) skrev 2017-02-27 19:32:57 följande:
    Återigen, det är inget jag har något med att göra. De hade tagit bilen i alla fall oavsett vad jag hade valt att göra.
    då kan du med ditt resonemang även tycka att det är fel att du ska betala bensin

• Anonym (hm)
    monkees skrev 2017-02-28 10:53:33 följande:

Det snålaste jag stött på är en kompis som vägrade köpa en kasse i butiken så han bar sina matvaror i en hög och liksom "höll i med hakan"!

sådär gör jag också om jag glömt ta med en påse hemifrån att återanvända, men det är ju ingen annan som blir drabbad av min "snålhet"

är nog rättså snål eller sparsam med många saker, mycket för miljöresursernas skull men även min egen ekonomi. Dock har jag svårt för när man är snål mot andra
    nevermind skrev 2017-02-28 11:10:33 följande:

En till:
    ICA-handlaren som stänger sin butik kl. 22. Han betalar personalen till kl. 22 sharp. Den som sitter i kassan räknar alltså kassan på obetald arbetstid. De sprang till facket givetvis men den gubben är kompis med ICA-handlaren. Detta missnöje och utnyttjande har såklart resulterat i att personalen "råkar" krossa saker. Till exempel hittar väldigt många glassar med trasig förpackning. Ställer varor längst bak, typ dyrt kött, så de kan ta med det hem sen när de inte hunnit sälja det innan datumet går ut. Och slår in varandras jordgubbar med ett billigare kilopris.
    Det kan han ha, gubbjäveln.

bara att gå därifrån kl 22 då

• Anonym (hm)
    Anonym (-.-) skrev 2017-02-27 22:37:26 följande:

Jag skulle åka på en ganska lång resa med bekanta, jag var den enda med bil och vi var två av fyra som hade körkort. Jag har helförsäkring och lämnar in bilen på service efter antal mil. Före resan gick vi igenom hur mycket allt skulle kosta och jag ville ha 20 kr milen (Skatteverkets siffra) plus att vi alla skulle dela på självrisken om det blev en olycka. 20 kr milen är mindre än vad det skulle kosta mig. Det andra tyckte jag var snål och ville bara ge bensinpengar och inte ersätta vid en eventuell olycka. Jag tycker att det var de som var snåla. Efter det vägrade jag att ta min bil så vi fick ta en hyrbil istället. Blev billigare för mig men betydligt dyrare för de andra.

har du läst TS? som anser att det är snålt att ta betalt för annat än bensin när man åker ihop

mer snålt att åka snålskjuts på någon annan bara för att han råkar äga bilen, kan man tycka
  • Anonym (hm)
    nevermind skrev 2017-02-28 13:31:12 följande:
    Jo, men fattas det pengar i kassan sen är man ganska körd. Däremot kan man ju stänga kassan fem minuter innan butiken stänger.
    ja jag vet ju inte hur det är att jobba i butik, men tänker mig att då hade jag sagt: Jag gick hem när mitt pass slutade kl 22. Vad som hände efter det vet jag inte. Undrar vad arbetsgivaren skulle ha för argument till att jag var ansvarig för det om jag under min arbetstid inte har möjlighet att stänga kassan
  • Anonym (hm)
    Anonym (Snåljåpar) skrev 2017-02-28 13:59:00 följande:
    Förväntar du dig ofta att andra ska betala dina räkningar och anser att det är snålt om de inte gör det? Jag kanske ska skicka min hyra till dig, den börjar bli lite dyr.
    om de vill dra nytta av någonting som jag har och vara med och bidra till att jag får de där räkningarna så är det inte orimligt att det ska hjälpa till med det.

Men jag har aldrig haft det problemet, de jag känner erbjuder mer än nog om de vill ha skjuts eller åka med, inte ens säkert att jag tar emot pengarna.
    Men jag tycker inte det är orimligt att dela på en kostnad som uppstår i och med en viss resa. Hade någon annan i sällskapet fått stå för bilen så hade ju istället den fått ta slitaget och värdeminskningen helt själv, hur kan det vara rättvist att en person ska få mer utgifter och de andra göra en besparing eftersom de lämnar sina bilar hemma och endast bidrar till bensinkostnaden
    Anonym (Snåljåpar) skrev 2017-02-28 14:02:56 följande:
    För att jag inte har något med värdeminskningar att göra, det är inte min bil. Det är kul att du anser att jag är generös som ville betala bensinen.
    Du har med det att göra eftersom resan du åtnjuter orsakar en värdeminskning. Precis som den orsakar en bensinkostnad.

Nej jag har aldrig sagt att jag anser att du är generös som ville betala bensinen, jag påpekade att med DITT resonemang så borde du inte behöva betala bensin heller eftersom du menar på att de i vilket fall åker med sin bil och att de skulle behöva betala det iallafall. Varför ska du behöva betala andras utgifter, är ditt argument

• Anonym (hm)
    Anonym (Seriöst?) skrev 2017-02-28 15:55:02 följande:

Jag fattar inte vad detta biltjafs handlar om. Enligt mig finns det två scenarion: någon ber om skjuts alternativt att du erbjuder någon skjuts. Om du erbjuder någon skjuts, till exempel för att ni ska till samma ställe ihop eller bara för att vara snäll så är det fan ta mig snålt att ens be om bensinpengar. Lite som att ta med en vinflaska som gåva till middagen och sedan förvänta sig att värdparet ska betala hälften av vad flaskan är värd. Har du erbjudit att skjutsa någon, så har du givit din service i gåva till den personen. Ska ni dessutom till samma ställe blir det ännu töntigare att ta ut "milavgift". Du hade ju ändå tagit bilen, eller hur? Du hade ju ändå fått slitaget på bilen, oavsett om passageraren följde med, eller hur? Varför ska då passageraren betala för ett slitage som ändå hade uppstått oavsett, bara för att denne accepterade ditt erbjudande om skjuts?

Jag skulle kunna tänka mig, om någon verkligen är i behov av skjuts men man har skralt i kassan själv, att man erbjuder skjuts mot bensinpengar. Men då kommer man överens om det villkoret INNAN man kör, så passageraren kan tacka ja eller nej under korrekta förutsättningar.

Om någon BER om skjuts till ett ställe som man annars inte skulle ha åkt är det rimligt att be om bensinpengar, förutsatt att detta förtydligas innan man åker. Ett bra sätt att sköta det på är att åka till närmsta mack, tanka full tank för förarens pengar, skjutsa personen och sedan stanna på macken på hemvägen och tanka full tank igen, som då passageraren betalar.

Jag tycker att det aldrig är ok att be om milersättning. Min bil står jag för, och den service jag betalar för är investering i min bil. De körda milen är det jag som har kört och sålunda är det också jag som kan påverka hur mycket bilen slits med till exempel min körstil och mitt vägval. Är jag inte okej med slitaget på min bil som uppstår vid färd, så erbjuder jag inte min bil helt enkelt. Då får vederbörande ordna färdtjänst på annat håll.

Jag pratar om vad som är rimligt att betala, och att det inte är orimligt om man skulle be att dela på precis den kostnad man har för just en resa. Självklart kan man bjuda och inte vara så nogräknad vilket nog de flesta av oss skulle tycka, men bara för det har man ingen rätt att anse att man inte ska behöva betala och kalla bilägaren för "snål". Jag tycker det är självklart att i alla fall erbjuda pengarna sen är det mycket möjligt att bilägaren inte tar emot dom.
  • Anonym (hm)
    Anonym (merkostnader) skrev 2017-02-28 15:10:16 följande:
    Fast om man bestämt att man ska åka från punkt A till punkt B och tillbaka och räknat med att man betalar hela kostnaden själv så blir ju resan billigare om man får en medpassagerare som betalar halva bensinkostnaden.

Nu har jag ingen bil men kostnadsökningen för en extra person i bilen är väl ganska liten?

Alltså jag åker ensam = 600 kr (200 bensin)
    Vi åker två = 700 kr (250 bensin)

Jag får betalt för hälften av bensinen, 125 kr och betalar då 575 kr.

Jag har ingen koll på sånt här men för mig skulle det kännas onödigt att ta betalt för mer än bensinen om jag vill ha sällskap i bilen. Jag skulle aldrig ens be om bensinpengar i ts fall, förutsatt att bilens bensinförbrukning inte skulle öka så markant att jag inte hade råd med det.
    jag förstår ditt resonemang men jag anser att det inte är orimligt att man delar på den verkliga kostnaden för X antal mil. Man har ingen rätt att åka med på sina egna villkor bara för att bilen ändå skulle köras dit.
    Många skulle nog vara nöjda med att få bara bensinpengar men det är ingenting man som medpassagerare har rätt att räkna med. Man ska inte åka snålskjuts på andra
  • Anonym (hm)
    Alessia skrev 2017-02-28 17:04:16 följande:

På 40-årskalasets buffébord med kallt uppskuret, sallader, ostar och bröd tronade även ett stort gäng vinflaskor - alla öppnade. Det var fina sorter enligt etiketterna, snitt 150 per flaska på Systemet. MEN - det var flaskor som fyllts med bolagets billigaste boxvin. Det kan vara OK om talar om det, att det var som en kul grej, men att hårdnackat hävda att det var dyra årgångsviner....

hur fick ni reda på sanningen då?
    själv har jag jättesvårt avgöra, ett billigt vin kan vara jättegott eller jätteäckligt
  • Anonym (hm)
    Alessia skrev 2017-02-28 17:50:23 följande:
    Jo, sanningen kom fram av en ren slump: Festen var i hyrd lokal och maken behövde uppsöka ett visst ställe, men blev feldirigerad och öppnade dörren till ett förrådsrum där födelsedagsbarnets sambo stod och fyllde på flaskor ur boxar med plasttrattar. Hon blev vansinnigt generad och bad min man att inget säga. Men han berättade för mig. Vi har inte sagt det till andra på festen men retades med 40-åringen då han och hans var bjudna till oss. Men han blånekar som sagt. Sambon tiger.
    hahahaha oh den minen måste ha varit obetalbar!
  • Anonym (hm)
    Vestra skrev 2017-02-28 18:01:44 följande:

Angående biltjafset.. Jag skulle aldrig be någon om pengar för att dom åker i min bil. Skulle någon be mig köra dom så skulle jag heller inte be dom om pengar för detta. För det första så om jag ska från punkt a till b och även en kompis/kollega ska dit så är det självklart att dom kan åka med. Det kostar mig inget extra, möjligtvis några minuter i resväg, men det är skitsamma. Är det samma person som dagligen skulle åka med mig i bilen till jobbet/träningen/affären så förutsätter jag att jag och den personen är så pass nära bekanta att jag antingen är bekväm med att betala hela kostnaden då jag ändå ska dit, lite som välgörenhet alltså. Eller att personen vid tillfälle bjuder tillbaks, genom en lunch, en flaska vin eller att dom erbjuder sig att tanka bilen någon gång. 

Skulle en person be mig köra dom någonstans så skulle jag först fundera på om min tid fanns för att göra detta, om jag kände att okej, jag kör så gör jag ju det med vetskapen om att detta kostar mig tid och pengar. Skulle personen inte erbjuda sig att betala skulle jag helt enkelt aldrig köra den personen igen. 

ja ungefär så gör jag också mellan vänner men jag tycker att det är fel att man som medåkande bara ska förutsätta att han ska få åka med på sina egna premisser och slippa betala vad som faktiskt inte är orimligt och annars kalla bilägaren för snål
  • Anonym (hm)
    Vestra skrev 2017-02-28 18:16:43 följande:
    Ja, men är det en person som man är ytligt bekant med eller så, alltså en person som man inte bjuder o bjuder igen med, och denne person inte erbjuder sig att betala resan denne bad om. Då skulle jag inte ta upp det, däremot skulle jag neka dom en resa nästa gång. Då slipper jag bråket om någon hundralapp. 

Jag skulle aldrig få för mig att köra någon (hum, kanske någon) någon längre sträcka bara för att vara sjysst. Det får dom lösa med tåg/flyg eller hur dom vill. Så de resor jag eventuellt skulle kunna tänka mig att köra åt någon, för att denne ber mig skulle inte påverka min ekonomi. Däremot gillar jag inte folk som inte fattar att man ger o tar. Så hade aldrig kört personen igen. 

Hade det gällt en längre resa med vänner så är jag iofs säker på att det hade löst sig, så vi hade aldrig behövt ha diskussionen ändå. De vänner jag kan tänka mig att sitta i en bil med i några timmar är så pass nära, så där är det inga problem ändå.
    jag tycker det verkar vettigt som du skriver, men hur hade du gjort om du och några till skulle åka med någon en viss sträcka och den personen tycker att det är rimligt att ni alla delar på milkostnad baserat på verkliga kostnader och inte bara bensin?
  • Anonym (hm)
    silhuett skrev 2017-02-28 18:32:02 följande:

En sak jag har irriterat mig på är en vän som ofta ville gå ut och gå på bio/äta mat och när man själv säger att man inte har råd så svarar vännen då glatt "Jag bjuder dig!". Sen nästa gång när man själv har råd och ska ut och hitta på nått med samma vän så säger denne "Du kan väl bjuda mig? Jag bjöd ju dig sist".

I så fall ska man inte säga att man vill bjuda vännen, utan då säger man rakt ut "Jag kan betala för dig nu, så kan du göra samma för mig vid ett annat tillfälle", eller liknande. Eller så säger man helt enkelt att man kan låna ut pengar.

ja precis, bjuda betyder just bjuda, att man inte ska få någonting tillbaka
  • Anonym (hm)
    silhuett skrev 2017-02-28 18:32:02 följande:

En sak jag har irriterat mig på är en vän som ofta ville gå ut och gå på bio/äta mat och när man själv säger att man inte har råd så svarar vännen då glatt "Jag bjuder dig!". Sen nästa gång när man själv har råd och ska ut och hitta på nått med samma vän så säger denne "Du kan väl bjuda mig? Jag bjöd ju dig sist".

I så fall ska man inte säga att man vill bjuda vännen, utan då säger man rakt ut "Jag kan betala för dig nu, så kan du göra samma för mig vid ett annat tillfälle", eller liknande. Eller så säger man helt enkelt att man kan låna ut pengar.

och det är så osmakligt att be om att bli bjuden... hade jag varit du så hade jag frågat " jaha så när du sa att du skulle bjuda mig så var det i själva verket något slags lån? "
  • Anonym (hm)
    Anonym (Snåljåp) skrev 2017-03-01 06:58:54 följande:
    Detta var nog det sjukaste jag läst. Klart att man bjuder tillbaka ifall man själv blivit bjuden och har råd?! Det är inte din vän som är snål, utan du som tycker att dina vänner ska betala för dig hela tiden utan att du ska betala tillbaka. Usch för såna människor som dig!
    Vet du vad bjuda betyder? Man ger någonting utan att man ska få någonting tillbaka.

Dessutom tyckte inte silhuett att vännen skulle betala, hen sa att hon inte hade råd med bion och då ville vännen bjuda. Det är valfritt att bjuda någon
  • Anonym (hm)
    Anonym (Ex student) skrev 2017-03-03 05:01:54 följande:

Vi hade en uppgift att gå ut på praktik och utföra en läxa, klasskompisarna skulle filma.

Vi bestämde oss att mötas på min praktikplats sen ta tåget till kompisens (jag skulle ta tåget hem efteråt).

Kompisen försov sig och fick ta bilen in till stan, när vi är klara på min praktikplats så kör vi till hennes (varför skulle jag ta tåget själv om hon ändå skulle köra) . Innan vi gick in till hennes praktikplats tog vi lunch där jag såg lite efterrätt och tänkte högt mm hade nog suttit fint den där efter maten och hon svarar ja varför inte. Men jag bestämde mig att inte köpa den för hon brukar aldrig bjuda.

Att göra en historia kort hon skjutsade mig till tågstationen och föreslog att vi skulle dela på bensin kostnaden.

Samma klasskompis under hela studietiden blivit bjuden på choklad och frukt ex men aldrig blivit bjuden tillbaka.

Blev halva bensinkostnaden dyrare för din del än om du hade tagit tåget?
  • Anonym (hm)
    Anonym (Ex student) skrev 2017-03-03 13:27:08 följande:
    Tågbiljetten är inte dyr, hade med glädje betalat halva om vi kommit överrens om ta bilen men nu ville hon att jag skulle betala för jon försov sig .
    det var inte frågan
Svar på tråden Vad är det snålaste du varit med om?