Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Vad är det snålaste du varit med om?

Mandel skrev 2017-02-27 09:41:00 följande:

En klassiker som jag skrivit om tidigare här på fl:

Makens mormor!
    Nu finns hon inte längre, men för många år sedan var vi och firade hennes födelsedag och hon bjöd på smörgåstårta.
    Självklart var det mimosasallad på ett lager och jag kan verkligen inte med det.Jag hade skrapat bort det så det låg en liten hög på kanten på tallriken och när vi sedan dukade av bar jag ut tallriken till köket där mormor stod och sköljde av och staplade ihop. 
    När jag sedan kom tillbaka med de andras tallrikar ser jag hur mormor står och velar med min tallrik över papperskorgen och jag verkligen ser på henne att hon har skitsvårt för att skrapa av och kasta mimosasalladen. Hon svepte tallriken flera gånger fram och tillbaka över papperskorgen. Spara eller kasta...
    Sedan fick hon syn på mig och då blev hon tvungen att skrapa av i papperskorgen

Svärmor envisas med att skölja ur brödpåsar och återanvända. 

Där tror jag du blandar ihop snålhet med sparsamhet. Jag har flera (numera döda) äldre släktingar som kunde gjort exakt samma sak. De var inte det minsta snåla, men upplärda med att man inte slänger något.
    Detta med att återanvända påsar är också något som många i den äldre generationen är inlärda att göra. Samma sak med presentpapper.
  • sextiotalist

Höjden av snålhet finns nog hos den mannen som en väninna lever med idag (ja, hon vet att hon bör lämna och jag uppmuntrar henne, då av andra orsaker)
    Han. Får ut bra mycket mer än 30 000 netto varje månad
    Hon, får ut ungefär 10 000.

Hon betalar mer än vad han gör för deras gemensamma kostnader, fast det är hans barn som är där mest.
    Till sig själv kan han lägga väldigt mycket pengar och anser sig har rätten att kräva märkeskläder som födelsedagspresent etc. Däremot ifrågasätter han varje sak (även det mest nödvändiga) hon har köpt till sig själv. 
    Han förväntar sig att hon köper presenter till jul och födelsedagar till hans barn, han köper inget till hennes barn.

Det är hans hus (hon flyttade in) och ändå gnäller han över att hon inte är med och betalar amorteringar.

• sextiotalist
    Anonym (C) skrev 2017-02-27 11:34:31 följande:

Dejtade en kille ett kort tag för några år sen. En sommarkväll gick vi ut och åt, jag tog en räksallad och en öl, det kostade drygt 200. När vi skulle betala sa han "jag tar det", och jag tyckte ju att han var artig (jag hade tagit upp min plånbok och satt där beredd att betala min del), men tre dagar senare kom han och sa att jag var skyldig honom 211 spänn. Inte för att jag tar för givet att nån ska betala för mig, men blev lite irriterad faktiskt. Då kunde jag ha fått betala från början som jag faktiskt tänkt.

Som mitt ex då, åt middag hemma hos mig, drack vinet jag köpte, frukosten som var hemma och en gång per år så bjöd han mig på middag ute och ..... tog det på företaget.
    När vi skulle på knytis till en kollega, vem var det som köpte ingredienserna, lagade det.... inte han
  • sextiotalist
    nevermind skrev 2017-02-28 11:01:06 följande:
    Påminner mig om alla snåla jävlar som "glömmer" att ta en påse i affären och sen blir bjudna på en. De borde fråga alla som inte tar påse om de ska ha en, så kan de inte köra med den sen.
    För några veckor sen glömde jag påse när jag stod i självbetjäningen på ICA. Kom på det när jag betalt och frågade den som stod där, som svarade att jag kunde ta en påse, det vara okej. Jag vägrade och sa att jag inte är sån, jag betalar för mig.
    Jag har i 19 fall av 20 med mig egna kassar när jag handlar, dels för att jag inte tycker att plastkassarna håller för att bära mat, men även för att jag inte vill ha en massa platskassar hemma. Men ibland har jag glömt, då brukar jag fråga vad kassen kostar och i 9 fall av 10 så får jag ta en utan att betala.
    Bör väl även tillägga att jag i 9 fall av 10 säger nej tack till gratiskassar.
    monkees skrev 2017-02-28 10:53:33 följande:

Det snålaste jag stött på är en kompis som vägrade köpa en kasse i butiken så han bar sina matvaror i en hög och liksom "höll i med hakan"!

Det har faktiskt jag gjort, inte pga snålhet, utan för att jag hade min cykel med korg med mig och tyckte det var onödigt att ta en kasse.

• sextiotalist
    Anonym (Nej) skrev 2017-02-28 12:55:10 följande:
    Nej, hon har inte fel.
    Visst finns undantag men i den svenska kulturen är det helt normalt att ett gäng delar på kostnaderna när de äter ute.
    Då är det bara undantag jag umgås med, för det jag är van vid är att man alltid betalar för sig
  • sextiotalist
    Anonym (lol) skrev 2017-03-01 08:41:19 följande:
    Vad hände med -tanken som räknas? Du uppfattar honom som snål för att du förväntat dig något större för att han har vunnit massa pengar? Låter som om det  är du som är girig, mer än han som är snål.
    Ville troligen ha del av andras pengar
  • sextiotalist
    Anonym (???) skrev 2017-03-01 08:50:31 följande:
    Varför är det snålt? Klart hon ska ha det hon har rätt till.
    Tja, jag tycker hennes resonemang är girigt och snålt. Förvisso har hon rätt till det genom lagen. Men här verkar det endast vara hämnd.
  • sextiotalist
    Anonym (???) skrev 2017-03-01 10:07:47 följande:
    Jag hade inte heller gett bort en massa tillgångar till exman. Hade också velat ha det jag har rätt till enligt lag.
    Inte jag heller, det är därför jag inte gifter mig. Det är därför jag är noga med att enskild egendom är enskild egendom.
    Men även om jag skulle varit gift, så hade jag inte krävt att få hälften av ett arv som min hypotetiska man hade fått.
    Jag hade varit noga med att direkt upprätta ett äktenskapförord om det inte var enskild egendom.
Svar på tråden Vad är det snålaste du varit med om?