Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

Vad är det snålaste du varit med om?

En kompis till en kompis fick låna en fulltankad bil gratis för en hel vecka när de åkte på en fjällsemester och lämnade tillbaka bilen med tom tank så att bilägaren fick hämta bensin i en dunk för att kunna åka till jobbet nästa dag.

Samma person brukar " glömma sin plånbok" hela tiden så att vänner får betala.

Trevlig kille...

• Anonym (J)
    Farfallos skrev 2017-02-27 09:38:31 följande:

Men nej, kom på en värre sak som som hände en gång för länge sedan. Vi var ett gäng som var ute och åt en bit före vi skulle på en konsert. Alla tog två öl och mat för mellan 109 och 119 kr. Flera ville splitta och lägga 200 per skalle inklusive dricks (ölen kostade 29 tror jag), men en Jeppe ville betala separat. Alla la 180 eller 200, och när det bara var Jeppe kvar räknade han ut hur mycket det diffade mellan notan och vad som hade lags på bordet och konstaterade att det räckte om han betalade 100 kr....

Hoppas ni lät honom inte sno dricksen...
  • Anonym (J)
    Kjell2 skrev 2017-02-27 09:51:32 följande:

Hade en kompis som efter ett långt jobbpass gick ut och åt med kollegorna. All käkade och drack för ungeför lika mycket med det skillde sig lite. Förslag var att splitta notan rakt av men en propsade på exakt uppdelning. Chefen, och övriga,  lackade ut lite lätt men lät killen som vill betala sin del exakt göra det. Sen tog chefen resten på sitt privata kort och bjöd alla andra.

Haha! Kul historia! Vad sa snålisen då?
  • Anonym (J)
    Mandel skrev 2017-02-27 09:59:26 följande:

Kommer på snålsaker hela tiden!

En bekant till oss gjorde något liknade och när ägaren till fordonet påpekade att denne fått åka och tanka och vad det kostade så swischade snåljåpen inte ens vad det kostade utan rundade av nedåt till närmsta hundratal!

Samma person fick låna en av våra bilar med flak för att uträtta ett litet ärende. En resa på max 8km tur och retur.

I efterhand fick vi sedan reda på att han inte bytte till sin egen bil sedan utan fortsatte att åka runt i vår bil, så istället för 8km körde han 6 mil och han sa det inte till oss...

Han är för snål för att ha en vettig bil - han har råd, så istället åker han och lånar mamma och pappas i tid och otid. Har dock blivit bättre på senare år, men vi är i 40-års åldern...

Vilken snåljåp!
  • Anonym (J)
    Anonym (--) skrev 2017-02-27 10:13:10 följande:

Jag har en kompis, vi lärde känna varandra när vi bodde i en stad, vi har nu båda flyttar till grannstäder och ses inte jätteofta. Jag har haft kvar min lägenhet i gamla stadens men höll vid tillfället på att göra mig av med den. Min kompis skulle lämna in bilen på service i gamla staden och undrade om vi kunde ses, så han slapp gå runt på stan hela dagen. Vi ses inte så ofta så jag la mima studier åt sidan för dagen och åkte, det tar strax under en timme. Hämtade honom så han slapp gå från bilverkstaden in till stan (ca 6 km, var minusgrader ute), vi bestämmer oss för att äta frukost ute, så vi åker och parkerar bilen, jag betalar parkeringsavgiften på 50 spänn. Min kompis säger "Jag betalar" när vi står på frukosthaket. Efter frullen skjutsar jag honom till ytterligare en bilverkstad då han behöver fixa något där. Sen åker vi till min lägenhet där jag börjar packa och han sätter sig och jobbar. På eftermiddagen skjuter jag tillbaka honom till bilverkstaden så han kan hämta sin bil, sen åker jag hem till mig. På kvällen får jag ett Sms där det står "Swischar du för frullen? Gick på 95:-."

Min polare är civilingenjör, lön på 44 tusen.

Jag är student.

Hoppas hen är din exkompis och du svarade med hur mycket han ska swisha för dina kostnader.
  • Anonym (J)
    Anonym (???) skrev 2017-02-27 10:18:36 följande:

Oj och varför sa inte denna bilägare ifrån? Och varför lånade han ens ut bilen?

Jag vet inte om han sa ifrån senare.

Jag är kompis med bilägarens fru.

Snåljåpen är kompis med hennes man.

Hon berättade att bilen startade inte när hon skulle till förskolan med barnen och sen till jobbet , eftersom det fanns ingen bensin alls i tanken.

De fick låna bilen eftersom deras bil var rätt gammal så bilen var inte så lämplig att använda i fjällen.

( De var inte fattiga , de hade en gammal skruttig bil eftersom de bor och jobbar i Stockholms innerstad några minuter från tunnelbanan och väldigt sällan åker bil. )
  • Anonym (J)
    Anonym (C) skrev 2017-02-27 11:34:31 följande:

Dejtade en kille ett kort tag för några år sen. En sommarkväll gick vi ut och åt, jag tog en räksallad och en öl, det kostade drygt 200. När vi skulle betala sa han "jag tar det", och jag tyckte ju att han var artig (jag hade tagit upp min plånbok och satt där beredd att betala min del), men tre dagar senare kom han och sa att jag var skyldig honom 211 spänn. Inte för att jag tar för givet att nån ska betala för mig, men blev lite irriterad faktiskt. Då kunde jag ha fått betala från början som jag faktiskt tänkt.

Idiot.

Vissa gillar nog låtsas vara artiga och generösa inför andra.
  • Anonym (J)
    Anonym (Madde) skrev 2017-02-27 12:17:00 följande:

Det var ju precis det han gjorde. :)

Jag menar att de sa åt honom innan notan kom att lägga till mer pengar.
  • Anonym (J)

^

Jag menar innan de lämnade restaurangen.

• Anonym (J)
    elin1989 skrev 2017-02-27 12:41:27 följande:

Jag skulle laga köttfärssås och hade bett min kompis jag bodde med köpa krossade tomater på vägen hem. När han kom hem insåg han att de hade ramlat av cykeln. Vår andra kompis som var där och hälsade på erbjöd mig då att köpa en burk han hade i bilen. Jag tackade nej.

Hoppas den " kompisen " fick ingen middag hos er.
  • Anonym (J)
    Anonym (Släkt) skrev 2017-02-27 16:08:13 följande:

Min syster fick en jätteflashig vagn av några släktingar som har en barnvagnsbutik när hon väntade barn. Hon fyllde 30 år, så det blev hennes present.

Ett halvår senare knäcks pinnen som håller i framhjulet på en resa (bagagehantering). De får en ny likadan vagn. Lagar den gamla, och säljer den (informerar såklart köparen om att vagnen är lagad, det var en stark och bra lagning) för 5000 kr.

Fyra år senare väntar jag mitt tredje barn. Vi renoverar vårt hus, och min man lämnar mig i sjätte månaden.

Jag säljer huset med förlust, och måste ta en massa lån. Vagnen jag sparat till bebisen från förra barnet har havererat då NÅGON haft ett tomt akvarium på vagnen, så chassit är snett och går inte att laga.

När jag så sitter i min misär (jag mådde skitdåligt, ensam med tre barn och nyförlöst, dålig föräldrapenning, lån på det jävla huset och hyra för nya lägenheten) och då kommer syrran och är ledsen för att de inte kan få fler barn, och hon ska nog sälja deras fina vagn, men det skär i hjärtat, och hon vill gärna att jag tar den istället.

Hon ville ha 7500 kr för den. 

Jag blir rätt chockad och säger att jag inte har några sådana pengar, men hon ringer till pappa och gråter och så går han med på att låna mig pengar till den... Men inte till en som kostade tusen kr på Blocket som jag ville ha.

Hon och hennes man tjänar över 80 tusen i månaden tillsammans, så det var inte för att hon behövde pengarna som hon gjorde det, utan för att hon var för snål för att ge mig den.

Men hon är sån.

Hoppas du tackade nej till vagnet och umgås inte med den där vidriga människan.
  • Anonym (J)
    linani skrev 2017-02-27 17:45:18 följande:

Var på utlandsresa med ett kompisgäng. En kille hade med sig en ny flickvän som inte beställde mat på restaurang, eller bara tog en liten förrätt, "för hon var inte så hungrig". Sedan åt hon ändå av sin killes rester, och frågade oss andra om det var ok att hon tog av vårt bröd som blev över.

Konstigt. Men vet du att hon var snål eller fattig? Det är inte samma sak...
  • Anonym (J)
    ostpaj skrev 2017-02-27 19:02:53 följande:

Mitt barns pappa tog pengar från vår dotters spargris för att köpa cigg. Flera gånger. Först sedlarna. Sen alla tior och femmor. Och nej, han la aldrig tillbaka dem.

Charmigt!

Det gjorde min "pappa" med.

Han köpte öl.

Jag har brytit med honom för länge sen. Men han har förstås gjort värre saker.
  • Anonym (J)
    monkees skrev 2017-02-28 10:53:33 följande:

Det snålaste jag stött på är en kompis som vägrade köpa en kasse i butiken så han bar sina matvaror i en hög och liksom "höll i med hakan"!

Så pinsamt.

Varför tar han inte med sig en tygkasse?

Jag förstår om man inte vill köpa plastpåsar samt betala för att göra reklam för affären , men då borde man ha med sig sin egen kasse.
  • Anonym (J)
    Anonym (lyeol) skrev 2017-02-28 11:57:38 följande:

En kompis till mig gav mig en flaska honung då vi pratade om att vi skulle fara och köpa efter vi varit där... hon sa "vi använder lix inte honung " jag tackade och tog med den hem. Ett halvår senare ringer hon och vill ha tillbaka honungen. Då den inte var slut så gick det ju bra så klart. Hon kom förbi och sa att de hade bråttom ...för de skulle åka och handla.... Egentligen inget att bråka om från min sida men tyckte det var komiskt bara. Vad kostar honung? 30 spänn? Samma person bjöd hem oss på lunch, en sallad blev det. Fick ett mail dagen efter att "det kostade 70 kr per person" trodde man blev bjuden på lunchen. ..hade lika gärna kunnat gå ut och ätit då.

Bad du om kvitto och annat bevis att salladen kostade exakt 70?

;)

Detaljerad lista om vikt och kilopris mm.
  • Anonym (J)
    Anonym (xD) skrev 2017-03-06 20:49:20 följande:

En gång när jag, min pojkvän och ett par vänner till min pojkvän var ute och åt skulle vi dela notan rakt av plus ge dricks. Jag studerade så hade inte jättemycket med pengar men betalade plus gav 30 kr i dricks. En av min pojkväns vänner blev irriterad på mig och tyckte jag var snål som bara gav 30 kr i dricks och tyckte jag skulle ge 100 kr i dricks, det var bara det att när alla personer hade betalat och lagt dricks så räknade han ut vad som var kvar att betala på notan totalt så han betalade exakt det som var kvar. Han sade till mig att om jag lade 100 kr skulle hans mat vara gratis xD

Varför lät ni honom hålla på?
  • Anonym (J)
    Anonym (xD) skrev 2017-03-08 11:57:31 följande:

Nej för vi andra blev så chockade så vi visste inte riktigt vad vi skulle säga xD

Så trist , det är därför alla dessa idioter kan hålla på , ingen vågar säga något.

Jag menar rent allmänt , inte just din historia.
  • Anonym (J)

Min kusin och hennes man bjöd kusinens farmor och några andra nära och kära på finmiddag och farmodern berättade om bjudningen till sin son och dennes sambo.

De dök upp objudna på restaurangen och inte bara åt massor och inte betalade utan stoppade lite saker i väskan också...

De var inte bjudna eftersom kusinen och hennes man umgås inte med dessa 2 alls , de är otrevliga , snåla och respektlösa mot alla hela tiden.

De sa ingenting för att inte göra farmor ledsen.

Sonen har också stulit pengar och värdesaker från sin egen mamma så middagen är inte det värsta.

Och de är inte fattiga bara snåla och giriga.

• Anonym (J)

Samma idiot har även hotat och försökt stämma dottern till en kusin eftersom han ville ha en del av arvet dottern fick efter sin far.

Han hade såklart ingen rätt till någonting , kusinen har lämnat allt till sin dotter.

Men det är märkligt att han ens tänkt tanken att han skulle få del av arvet.

• Anonym (J)
    Anonym (p) skrev 2017-03-09 15:05:41 följande:

Fast han låter ju minst lika snål som kommer utan men förväntar sig att få gratis av andra, kanske honville lära han en läxa?

Håller med. Jag tror det är svårt att veta vem som är snålast om man inte känner dessa 2.

Kanske kommer killen alltid utan dricka / mat sen snyltar på andra.
Svar på tråden Vad är det snålaste du varit med om?