• Mandel

Vad är det snålaste du varit med om?

En klassiker som jag skrivit om tidigare här på fl:

Makens mormor!
    Nu finns hon inte längre, men för många år sedan var vi och firade hennes födelsedag och hon bjöd på smörgåstårta.
    Självklart var det mimosasallad på ett lager och jag kan verkligen inte med det.Jag hade skrapat bort det så det låg en liten hög på kanten på tallriken och när vi sedan dukade av bar jag ut tallriken till köket där mormor stod och sköljde av och staplade ihop. 
    När jag sedan kom tillbaka med de andras tallrikar ser jag hur mormor står och velar med min tallrik över papperskorgen och jag verkligen ser på henne att hon har skitsvårt för att skrapa av och kasta mimosasalladen. Hon svepte tallriken flera gånger fram och tillbaka över papperskorgen. Spara eller kasta...
    Sedan fick hon syn på mig och då blev hon tvungen att skrapa av i papperskorgen

Svärmor envisas med att skölja ur brödpåsar och återanvända. 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    Farfallos skrev 2017-02-27 09:38:31 följande:

Men nej, kom på en värre sak som som hände en gång för länge sedan. Vi var ett gäng som var ute och åt en bit före vi skulle på en konsert. Alla tog två öl och mat för mellan 109 och 119 kr. Flera ville splitta och lägga 200 per skalle inklusive dricks (ölen kostade 29 tror jag), men en Jeppe ville betala separat. Alla la 180 eller 200, och när det bara var Jeppe kvar räknade han ut hur mycket det diffade mellan notan och vad som hade lags på bordet och konstaterade att det räckte om han betalade 100 kr....

Det där har jag varit med om också!
    Någon försöker åka snålskjuts på vad alla andra dricksar! 
  • Mandel
    Anonym (J) skrev 2017-02-27 09:50:06 följande:

En kompis till en kompis fick låna en fulltankad bil gratis för en hel vecka när de åkte på en fjällsemester och lämnade tillbaka bilen med tom tank så att bilägaren fick hämta bensin i en dunk för att kunna åka till jobbet nästa dag.

Samma person brukar " glömma sin plånbok" hela tiden så att vänner får betala.

Trevlig kille...

Kommer på snålsaker hela tiden!

En bekant till oss gjorde något liknade och när ägaren till fordonet påpekade att denne fått åka och tanka och vad det kostade så swischade snåljåpen inte ens vad det kostade utan rundade av nedåt till närmsta hundratal!

Samma person fick låna en av våra bilar med flak för att uträtta ett litet ärende. En resa på max 8km tur och retur.
    I efterhand fick vi sedan reda på att han inte bytte till sin egen bil sedan utan fortsatte att åka runt i vår bil, så istället för 8km körde han 6 mil och han sa det inte till oss...
    Han är för snål för att ha en vettig bil - han har råd, så istället åker han och lånar mamma och pappas i tid och otid. Har dock blivit bättre på senare år, men vi är i 40-års åldern...
  • Mandel
    Anonym (well) skrev 2017-02-28 08:58:00 följande:
    Konstigt att bjuda på middag men sedan inte bjuda på mat? De kanske bjöd på "lukta på middag"? 
    För många år sedan!
    Vi var ett gäng som firade nyår ihop och turades om att vara hos varandra. När det så blev ena parets tur att hålla i festen så bjöd de inte alla i gänget för de hade inte plats kring matbordet och sedan hörde värdinnan av sig och sa att vi fick äta innan för hon orkade inte laga mat åt oss...
    Och inte ringde hon och bjöd de hon uteslöt tidigare heller.

Samma människa var expert på att hämta hem saker hos oss andra som vi gav bort till henne gratis, men så fort hon hade något i sina gömmor som hon inte använde, men någon annan var på jakt efter så skulle hon ha betalt. 

Vi umgås inte mera!
  • Mandel

Kom på en jobbgrej!

Innan jag började på en arbetsplats hade företaget avsatt pengar varje år för en gemensam aktivitet/resa för personalen. Trivselgrejor. Teaterresor och liknande.
    Tyvärr fick de sluta med det för folk spårade ur totalt och krävde att få sin del av de avsatt pengarna i handen istället för att följa med på det som anordnades...

• Mandel
    Pirum skrev 2017-02-28 21:45:27 följande:

Jag ska göra en sak som många säkert tycker är snålt.

Jag ska fira en jämn födelsedag senare i vår med stor fest. Jag kommer bjuda på mat och dryck till middagen men sedan ha en betalbar till självkostnadspris för alkohol efter maten. Det är enda möjligheten för mig att ha råd. Lyckligtvis är det flera i släkten som gjort samma sak utan sura miner. Man tycker det är trevligt att få chansen att träffas och ha roligt. 

Tycker jag inte alls är snålt.
    Du bjuder på mat och sedan dryck till maten.

Allt handlar om vart i livet man befinner sig. Det hade kanske varit snålt om du själv alltid blir bjuden på fester med fri sprit och själv hade haft gott om pengar/tjänat bra, men nu får jag uppfattningen att det inte är så och då är det inte snålt.
Svar på tråden Vad är det snålaste du varit med om?