Anonym (Snåljåpar) skrev 2017-02-27 14:09:57 följande:
Vi åkte en sträcka på 20 mil och var 4 personer i bilen. Han som ägde bilen påstod att resan kostade 800 kronor totalt. Av dessa 800 kronor var 280 kronor bensin. Vi var helt överens om vad bensinen kostade.
Men han menade på att vi skulle betala milersättning, det är något företag betalar om man kör i privat bil. Det ska täcka reparationer, service, värdeminskning m.m Han ville med andra ord att vi skulle betala värdeminskning och utgifter på hans bil.
Kostnaden är väl vad den är oavsett om det är ett företag eller någon annan som ska betala. Personligen skulle jag aldrig kräva folk på bensinpengar om jag ändå skulle åka samma väg, men möjligen en fika eller att någon annan körde hem så att jag kunde ta ett glas. Men bara service, reparationer och däckslitage kostade 7 kr/mil på min förra bil som jag hade i 7 år. På det kom sedan lite mer luddiga kostnader som försäkring och skatt som liksom blev det samma oavsett mil, men eftersom det var en diesel så blev det ändå omkring 11 kr/mil. Värdeminskningen sedan var omkring 8 kr/mil.
Som du ser så finns det kostnader, och det är inte orimligt att önska av de som nyttjar bilen att betala för sig. Jag skulle inte ha gjort det själv, och tycker det är udda, men absolut inte fel. Att du absolut inte vill betala för dig trots att det finns en uppenbar kostnad är betydligt mycket konstigare.