Hej!
Jag har genomgått 7 IVF och minns hur arg jag var i början, det visade sig att både maken och jag fick diagnosen oförklarlig barnlöshet. Trots viktnedgång och bra värden funkade det inte förrän på 7:e försöket och varför det funkade då vet ingen.
Att googla ger inte hela sanningen. För manlig infertilitet finns ännu inga bra botemedel, inget av det som folk gärna testar har visat några resultat som är tillräckligt tydliga för att vården ska kunna säga "Ja, detta ökar chansen med Y %".
Det beror inte på ovilja, utan bara på att forskningen har inte kommit så långt.
För kvinnor finns heller inte 100 % hjälp, även där finns orsaker till infertilitet som forskningen inte hittat någon lösning på. Att dina värden är perfekta betyder inte att du är garanterat fertil, bara att de vanliga sakerna man kollar efter verkar vara OK. Det är dock inte en 100 % garanti för att det inte är fel på din fertilitet, det kan vara du, din man eller ni båda som har problem med fertiliteten. Om ni ännu inte har genomgått IVF är det svårt att säga vilket, första omgången IVF ger mer information, bl a beroende på hur du svarar på hormonbehandling, hur många ägg som fås ut, hur de befruktas och sedan växer. Det är många steg som måste gå rätt, och vissa steg ger en aning om var felet finns, mannen, kvinnan eller båda.
Men, det finns några saker som kan öka chansen för graviditet, en av dem är viktnedgång om man har en övervikt. Övervikten kan dels ge sämre blodflöde i livmodern, dels rubba hormonproduktionen, så att en graviditet blir svårare. Det vet man och därför börjar man med det som är enkelt att lösa. Läkaren verkar ha berättat det på ett kasst sätt, men om din man har kassa spermier, så ökar chansen för både en naturlig graviditet och en IVF-graviditet om du inte har övervikt. Det hjälper verkligen.
Män bör i och för sig se till att inte hålla testiklarna för varma, det dödar spermier. Boxershorts är att rekommendera och inga snortighta jeans. Rökning, alkoholmissbruk osv är heller inte bra, men idag kan man inte hjälpa män mer än så. Ibland räcker det att mannen hade påssjuka som barn, det förstör spermieproduktionen helt eller delvis för resten av livet.
För er egen skull, börja med det enkla (gå ned i vikt, det suger men tänk om det hjälper?) och jag hoppas att det hjälper, din man kan även alltid söka till en androlog för säkerhets skull. Vissa fertilitetskliniker har även möjlighet att kolla DNA-fragmentering på spermierna, men det brukar kosta extra (privatkliniker), och ger egentligen bara säkert svar om svaret är "befruktning omöjlig, donation rekommenderas".