• AnnCharlotte86

Okunskap angående manlig infertilitet

Jag blev lite arg/ledsen/chockad när jag sökte runt på Google för ett tag sen, och hittade massa tips som man kan testa hemma om ens man har sega/få spermier. Just nu testar vi med vitamintillskott, och hoppas att det ska hjälpa.

Men till saken hör att vi har pratat med läkare på reproduktion, som direkt avbröt oss när vi frågade om det fanns något min man kunde göra, t.e.x äta vitaminer eller något. Vi fick till svar "Nej, det är bara du(dvs jag) som kan öka oddsen genom att gå ner i vikt". Till saken hör att jag inte har problem att bli gravid - enligt deras undersökningar. Mina hormonvärden är perfekta, efter en HSS så vet jag även att mina äggledare/stockar + livmoder är "exemplariskt perfekta". Dvs att problemet endast ligger hos min make. 

Det som gör mig så ARG, är att vården kan med att ignorera ett problem som finns hos mannen, medans om det var KVINNAN som hade något fel, så hade det funnits mediciner och diverse mer hjälpmedel. 

Någon annan än jag som upplevt samma?

• Svar på tråden Okunskap angående manlig infertilitet
  • Anonym (Flerfrontsapproach)

Hej!

Jag har genomgått 7 IVF och minns hur arg jag var i början, det visade sig att både maken och jag fick diagnosen oförklarlig barnlöshet. Trots viktnedgång och bra värden funkade det inte förrän på 7:e försöket och varför det funkade då vet ingen.

Att googla ger inte hela sanningen. För manlig infertilitet finns ännu inga bra botemedel, inget av det som folk gärna testar har visat några resultat som är tillräckligt tydliga för att vården ska kunna säga "Ja, detta ökar chansen med Y %".

Det beror inte på ovilja, utan bara på att forskningen har inte kommit så långt.

För kvinnor finns heller inte 100 % hjälp, även där finns orsaker till infertilitet som forskningen inte hittat någon lösning på. Att dina värden är perfekta betyder inte att du är garanterat fertil, bara att de vanliga sakerna man kollar efter verkar vara OK. Det är dock inte en 100 % garanti för att det inte är fel på din fertilitet, det kan vara du, din man eller ni båda som har problem med fertiliteten. Om ni ännu inte har genomgått IVF är det svårt att säga vilket, första omgången IVF ger mer information, bl a beroende på hur du svarar på hormonbehandling, hur många ägg som fås ut, hur de befruktas och sedan växer. Det är många steg som måste gå rätt, och vissa steg ger en aning om var felet finns, mannen, kvinnan eller båda.

Men, det finns några saker som kan öka chansen för graviditet, en av dem är viktnedgång om man har en övervikt. Övervikten kan dels ge sämre blodflöde i livmodern, dels rubba hormonproduktionen, så att en graviditet blir svårare. Det vet man och därför börjar man med det som är enkelt att lösa. Läkaren verkar ha berättat det på ett kasst sätt, men om din man har kassa spermier, så ökar chansen för både en naturlig graviditet och en IVF-graviditet om du inte har övervikt. Det hjälper verkligen.

Män bör i och för sig se till att inte hålla testiklarna för varma, det dödar spermier. Boxershorts är att rekommendera och inga snortighta jeans. Rökning, alkoholmissbruk osv är heller inte bra, men idag kan man inte hjälpa män mer än så. Ibland räcker det att mannen hade påssjuka som barn, det förstör spermieproduktionen helt eller delvis för resten av livet.

För er egen skull, börja med det enkla (gå ned i vikt, det suger men tänk om det hjälper?) och jag hoppas att det hjälper, din man kan även alltid söka till en androlog för säkerhets skull. Vissa fertilitetskliniker har även möjlighet att kolla DNA-fragmentering på spermierna, men det brukar kosta extra (privatkliniker), och ger egentligen bara säkert svar om svaret är "befruktning omöjlig, donation rekommenderas".

• Anonym (Anonym)
    AnnCharlotte86 skrev 2017-02-26 20:08:07 följande:

Jag blev lite arg/ledsen/chockad när jag sökte runt på Google för ett tag sen, och hittade massa tips som man kan testa hemma om ens man har sega/få spermier. Just nu testar vi med vitamintillskott, och hoppas att det ska hjälpa.

Men till saken hör att vi har pratat med läkare på reproduktion, som direkt avbröt oss när vi frågade om det fanns något min man kunde göra, t.e.x äta vitaminer eller något. Vi fick till svar "Nej, det är bara du(dvs jag) som kan öka oddsen genom att gå ner i vikt". Till saken hör att jag inte har problem att bli gravid - enligt deras undersökningar. Mina hormonvärden är perfekta, efter en HSS så vet jag även att mina äggledare/stockar + livmoder är "exemplariskt perfekta". Dvs att problemet endast ligger hos min make. 

Det som gör mig så ARG, är att vården kan med att ignorera ett problem som finns hos mannen, medans om det var KVINNAN som hade något fel, så hade det funnits mediciner och diverse mer hjälpmedel. 

Någon annan än jag som upplevt samma?

Du har fått ett väldigt klokt svar från Flerf­rontsa­pproac­h. Jag är i samma sits som du. Min man har få levande och snabba spermier vilket förklarar delvis varför vi inte lyckas. Tyvärr finns det inte så mycket man som man kan göra för att förbättra kvaliteten. Undvik varma bad är en idé. Jag har läst forskning om att i populationen har mäns spermiekvalitet blivit sämre och sämre de senaste 100 åren. Man vet inte varför för infertilitet är ju inget prioriterat område. Din man har ett vanligt problem och han kommer behöva ditt stöd. Har din man några spermier över huvudtaget? Har han fått lämna flera prov? För varje månad kan kvaliteten variera kraftigt. Ibland kan man ha nära 0 spermier och ett par månader helt normalt antal. Det innebär att det är mycket svårt att säga 100 procent att infertiliteten beror på mannen. Hos mig ser allt ok ut men läkarna är ändå inte helt säkra om vår infertilitet beror helt på manlig faktor eller om det finns någon oförklarad förklaring hos mig också. Det suger att inte få ett klart besked. Men idag finns ICSI, en ganska ny metod som kan hjälpa par med manlig faktor. Fokus i reproduktionsvården är att fixa ett barn (tex genom IVF eller ICSI) inte att lägga jättemycket energi åt att utreda. Utredningen fokuserar på de vanligaste problemen. Sedan när man börjar med IVF så kan utfallet där ge ny information om vad som är fel.

Har ni bara manlig faktor bakom er ofrivilliga barnlöshet är det bra. Ni har i så fall stor chans att lyckas med ICSI. Stort lycka till och hoppas ni får hjälp med assisterad befruktning snart.
  • Anonym (Kan finnas problem ändå)

Kan bara säga att vi klassades också som oförklarligt barnlösa men vid IVF försök visade det sig att jag personligen behöver hormonstimulering även vid FET trots egen ÄL.
    Gjorde 3 FET med perfekta embryon utan resultat, sista FET med sista embryot vägrade jag nytt försök utan hormoner och fick det efter tjat och barn blev det.
    Så även om allt ser bra ut kan det ändå finnas problem som kommer fram först vid försök.
    Håller med de tidigare om att gå ner i vikt är en bra start.
    Jag slutade även med kaffe och började äta både E-vitamin och D-vitamin inför försöken.
    Maken åt höga doser med zink och folsyra för att förbättra spermiekvaliteten (även han slutade med kaffe)

Svar på tråden Okunskap angående manlig infertilitet