• Anonym (x)

Vad gör man när man aldrig har sexlust som tjej?

Jag lever med min sambo sedan ca 9 år tillbaka. I början hade vi sex som vanligt, ett par gånger i veckan, men med åren så har det blivit glesare och glesare mellan tillfällena. Jag är attraherad av honom men jag känner inte någon sexlust.

Det kan gå 1-2 månader mellan gångerna och jag känner att vi måste ha sex för att jag har dåligt samvete och jag vet ju att han vill.

Blir så ledsen för att jag inte har någon lust. Har prövat lite olika tabletter som sägs hjälpa mot sexlust men jag tycker inte att något sådant hur funkat. Nu funderar på om jag istället ska gå till någon form av sexolog eller vad det nu kallas för.

Ni kvinnor som har samma problem, hur har ni gjort? Känns ju som att detta är väldigt slitsamt för relationen. Jag vill ju liksom ha lust till sex och inte bara ha sex för att jag har dåligt samvete. 

• Svar på tråden Vad gör man när man aldrig har sexlust som tjej?
  • Anonym (?)
    Anonym (x) skrev 2017-02-26 16:56:00 följande:

Jag har faktiskt sökt mig till vården. Har gått till flera duktiga gynekologer som säger att "ja sånt är livet, med tiden tappar man suget med den partner man lever med".

Jag tycker att det är ett trött jävla svar. Att försöka vara lite tillmötesgående hade ju varit på sin plats istället för att bara kontra med "ja man får leva med att det blir så, finns inget man kan göra åt det".

Typiskt när det gäller kvinnor. Våran lust tas inte på lika stort allvar. Men du tar alltså inga hormonpreventivmedel eller antidepressiva?

Hur mår du i övrigt? Pigg, glad? Viktstabil?
  • tabacmannen
    Anonym (?) skrev 2017-02-26 17:07:02 följande:
    Typiskt när det gäller kvinnor. Våran lust tas inte på lika stort allvar. Men du tar alltså inga hormonpreventivmedel eller antidepressiva?

Feministiskt skitsnack. Du vet väl inte hur det är för män med samma problem. Jag fick ringa och tjata i ett år samt gå och göra provtagning privat för bevisa för min läkare att det fanns skäl att överväga behandling innan jag kunde få en remiss till en urolog.
  • Anonym (?)
    tabacmannen skrev 2017-02-26 17:30:05 följande:

Feministiskt skitsnack. Du vet väl inte hur det är för män med samma problem. Jag fick ringa och tjata i ett år samt gå och göra provtagning privat för bevisa för min läkare att det fanns skäl att överväga behandling innan jag kunde få en remiss till en urolog.

Tråkigt att du haft samma problem.

Att kvinnor i större utsträckning än män nonchaleras i den här frågan betyder inte att kvinnor alltid nonchaleras och män alltid tas på allvar. Men det vet du säkert redan.

Min man är urolog och min svärmor är gynekolog, jag bygger min uppfattning i frågan främst på deras åsikter och iakttagelser.
  • tabacmannen
    Anonym (?) skrev 2017-02-26 18:05:03 följande:
    Tråkigt att du haft samma problem.

Att kvinnor i större utsträckning än män nonchaleras i den här frågan betyder inte att kvinnor alltid nonchaleras och män alltid tas på allvar. Men det vet du säkert redan.

Min man är urolog och min svärmor är gynekolog, jag bygger min uppfattning i frågan främst på deras åsikter och iakttagelser.
    Jag har läst så många män som beskriver samma sak som jag själv upplevt. Däremot vet jag att man tror att kvinnor blir dåligt behandlade bara för att de är kvinnor.
    .
  • Anonym (?)
    tabacmannen skrev 2017-02-26 18:12:33 följande:

Jag har läst så många män som beskriver samma sak som jag själv upplevt. Däremot vet jag att man tror att kvinnor blir dåligt behandlade bara för att de är kvinnor.

.

Vad skönt att du vet det.
  • Anonym (x)
    Anonym (?) skrev 2017-02-26 17:07:02 följande:

Nej jag tar inte antidepressiva, har aldrig gjort och jag har inga hormonpreventivmedel. Har kopparspiral just nu. 

Jag håller en bra vikt, gillar att träna.
    Är väl kanske inte pigg och glad. Misstänker att jag har någon psykisk "avvikelse" vet dock inte vad, har koncentrationssvårigheter, tusen tankar i hjärnan jämnt, svårt att sova, allt detta har blivit värre med åren. Så det är kanske där skon klämmer.

Men jag är aldrig superglad direkt och inte deprimerad heller. Mittemellan. Jag är väldigt mycket perfektionist och ställer höga krav på mig själv. 

Var det sin svärmor som jobbar som gynekolog? Vet du hur hon skulle hjälpa någon som beskriver mina besvär? 
  • Cecese
    Anonym (x) skrev 2017-02-26 16:56:00 följande:
    Jag har faktiskt sökt mig till vården. Har gått till flera duktiga gynekologer som säger att "ja sånt är livet, med tiden tappar man suget med den partner man lever med".

Jag tycker att det är ett trött jävla svar. Att försöka vara lite tillmötesgående hade ju varit på sin plats istället för att bara kontra med "ja man får leva med att det blir så, finns inget man kan göra åt det".
    Det var dåligt att du inte fått mera hjälp. Har dom inte tagit några prover för att se om du har några brister och att hormonerna är normala? Dvs utesluta fysiska orsaker?
    Annars så borde det gå att få tillbaka kåtheten om ni båda vill jobba på det. Nåt jag läst om är att man helt lämnar bort penetrationssex en period. Till en början bara hånglar man och smeker varandra med kläderna på och sen sakta utökar man det. Till en början får man nästan boka in att det ska ske men sakta borde lusten kunna komma tillbaka. Det sägs att lust föder lust och det stämmer iaf för mej. Tror du att det kunde hjälpa? 
  • Anonym (?)
    Anonym (x) skrev 2017-02-26 19:34:30 följande:

Nej jag tar inte antidepressiva, har aldrig gjort och jag har inga hormonpreventivmedel. Har kopparspiral just nu. 

Är väl kanske inte pigg och glad. Misstänker att jag har någon psykisk "avvikelse" vet dock inte vad, har koncentrationssvårigheter, tusen tankar i hjärnan jämnt, svårt att sova, allt detta har blivit värre med åren. Så det är kanske där skon klämmer.

Men jag är aldrig superglad direkt och inte deprimerad heller. Mittemellan. Jag är väldigt mycket perfektionist och ställer höga krav på mig själv. 

Var det sin svärmor som jobbar som gynekolog? Vet du hur hon skulle hjälpa någon som beskriver mina besvär? 

Hormonprover till att börja med.

Men kanske är det psykiskt.
  • Anonym (J)

Jag tycker självklart du ska testa en sexolog eller en vanlig beteendevetare. Du har ju liksom inget att förlora på att gå dit.

• Anonym (bored)
    Anonym (x) skrev 2017-02-26 19:34:30 följande:

Min lekmannagissning är att du är lite uttråkad, och distraherad av andra problem i ditt liv, vilket gör att sexet känns opraktiskt jobbigt. Du är lite av en perfektionist skriver du. Men sex går inte att göra perfekt på samma vis som t ex ett arbete eller en annan hobby. Sex är till sin natur irrationellt och kladdigt. Inget man teoretiserar om. Så kanske funkar din vanliga problemlösningsstrategi inte så bra när sexlivet efter ett antal år ofrånkomligen blivit lite tråkigt och enformigt. Snarare kan det slå tillbaka om man försöker vara smart, duktig och ordentlig i sitt sex. 

Sexlivet tappar lockelsen i längden om man inte håller det vid liv, och det enda sättet är att vara irrationellt lekfull och bejaka även sånt som känns opraktiskt och onödigt. Men jag tror att många, kanske främst kvinnor, hamnar i ett beteende som är optimerat för att bygga upp ett tryggt hem och en fin fasad där allt är mycket välordnat. Där har inte sexlivet nån självklar plats.

Sex är oordnat kladd helt utan framtidsvisioner. En perfektionists mardröm.
Svar på tråden Vad gör man när man aldrig har sexlust som tjej?