• blueeye

Uteliv = sovmorgon?

Hej

Kanske är det någon som känner igen sig. Ville mest bara vädra frågan och se om det är jag som är ute och cyklar eller inte.

När min man är ute på kvällen med vänner/kollegor så innebär det att jag blir hemma med barnen. Det har jag inga problem med. Det som däremot stör mig är att stor del av nästa dag också går till hans favör eftersom han inte kommer upp ur sängen. Ibland händer det att det blivit för mkt dricka, vilket han då får många pikar för ;). Men oftast handlar det bara om trötthet att han kommit hem för sent. Är det hans rättighet att sova halva dagen när jag redan haft barnen själv hela kvällen/natten medan han varit ute och roat sig? Misstolka mig inte, jag unnar honom att ha roligt, jag bara undrar hur mycket egentid jag egentligen godkänner när han går ut. Ingår halva nästa dag i dealen?!

• Svar på tråden Uteliv = sovmorgon?
  • rox

Går man ut en kväll/blir sen så får man såklart sovmorgon dagen efter. Men sambon och jag har bestämt sedan vi fick första barnet att man får en sovmorgon var på helgen. Har vi inget planerat på fm så får personen med sovmorgon sova/ligga och dra sig hur länge den vill.

• whitestar
    Linnis92 skrev 2017-02-25 09:51:56 följande:

Hos oss ingår det inte. Sitter sambon uppe till 2 får han ändå gå upp när vi andra vaknar mellan 7-8.

Varför går ni upp samtidigt!? Onödigt att båda vuxna måste kliva upp supertidigt . Jag tycker att sovmorgon ingår vid en blöt utekväll. Dock hade jag inte accepterat att det hände varje helg.
  • Linnis92
    whitestar skrev 2017-02-25 19:50:48 följande:

Varför går ni upp samtidigt!? Onödigt att båda vuxna måste kliva upp supertidigt . Jag tycker att sovmorgon ingår vid en blöt utekväll. Dock hade jag inte accepterat att det hände varje helg.

Därför att det är trevligt. Han är borta en del i veckorna så då är det ärligt talat skittrist om han ska sova bort dagarna istället för att tillbringa tid med sin familj.
  • Grodis15

Hos oss ingår det alltid! Tycker det är självklart att man då och då ska kunna roa sig utan att behöva sitta som en zombie dagen efter.

• sw1986

Jag och min man pratade om exakt samma sak idag! Jag har ingenting emot att han är ute, men det är trist när halva morgondagen går åt till att sova på soffan.

Men, det beror på att vi har en liten som sover dåligt på nätterna och vaknar tidigt på morgonen. Blev lite irriterad idag, när han sov på soffan och vi diskuterade efteråt, men det var mest för att jag själv hade behövt vila efter natten med bebisen.

Om man har småbarn så kan man tänka på det när man är ute också, kanske se till att inte dricka för mycket eller att inte komma hem alldeles för sent. Men jag vet hur svårt det kan vara just då när man är ute och har kul :)

• TJ

Det är okej så länge han kan kompensera med något. Så hitta nåt han kan kompensera med en annan dag är mitt tips. Till exempel om du har nån aktivitet du vill göra nån gång/några gånger i veckan så får han passa barnen. Kompromissa helt enkelt.

• fluu

Skulle säga att det beror på ålder på barnen. Snackar vi bebisar så körde vi så att den som någon gång fick fritt en natt tog morgonen sedan = den gången han gick ut när dottern var 7 månader så drack han helt enkelt inte så att jag fick sovmorgon nästa dag.
    Är barnen större är det mer fritt. Då kan vi få kvällarna fria+ nästa morgon om vi så vill. För nästa gång är det ju den andre som går ut så båda får fritt.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Duckan

Ja, alltså lite går det väl hand i hand och så länge detsamma gäller för dig när du går ut så ser jag inga konstigheter med det.

• Alexi

Känns självklart faktiskt att man vill ha sovmorgon om man varit på fest på kvällen. Om jag går på fest lördag kväll så har ju min man fått sovmorgon på lördag morgon och jag sover på söndag morgon.

• AnnaPaulita
    blueeye skrev 2017-02-25 08:52:57 följande:

Hej

Kanske är det någon som känner igen sig. Ville mest bara vädra frågan och se om det är jag som är ute och cyklar eller inte.

När min man är ute på kvällen med vänner/kollegor så innebär det att jag blir hemma med barnen. Det har jag inga problem med. Det som däremot stör mig är att stor del av nästa dag också går till hans favör eftersom han inte kommer upp ur sängen. Ibland händer det att det blivit för mkt dricka, vilket han då får många pikar för ;). Men oftast handlar det bara om trötthet att han kommit hem för sent. Är det hans rättighet att sova halva dagen när jag redan haft barnen själv hela kvällen/natten medan han varit ute och roat sig? Misstolka mig inte, jag unnar honom att ha roligt, jag bara undrar hur mycket egentid jag egentligen godkänner när han går ut. Ingår halva nästa dag i dealen?!

Jag tycker nog det ingår, sedan skulle jag blir irriterad om han låg i sängen till typ 12.00....men till 10.00 kan jag tycka det är ok att sova. Huvudsaken jag får sova dagen efter. Fast nu går mina barn upp själva, men när de var yngre.

Sedan kan ju 12 vara okej också, om det är något speciellt festligt han varit på, Men jag tycker det kanske inte ska vara standard. Beror ju lite på hur ofta han går ut också...
  • isolande

Jag tycker def att sovmorgon efter sen kväll är rimligt. Tyvärr är det bara jag i vår familj som fortfarande har ett socialt liv så jag får sällan bjussa tillbaka så att säga. Jag går inte ut ofta, kanske var 6.e vecka men min man blir ändå lite trumpen över det...

• Dixie

Ja, det är självklart för oss att den som varit ute på kvällen även får sovmorgon!

Svar på tråden Uteliv = sovmorgon?