• blueeye

Uteliv = sovmorgon?

Hej

Kanske är det någon som känner igen sig. Ville mest bara vädra frågan och se om det är jag som är ute och cyklar eller inte.

När min man är ute på kvällen med vänner/kollegor så innebär det att jag blir hemma med barnen. Det har jag inga problem med. Det som däremot stör mig är att stor del av nästa dag också går till hans favör eftersom han inte kommer upp ur sängen. Ibland händer det att det blivit för mkt dricka, vilket han då får många pikar för ;). Men oftast handlar det bara om trötthet att han kommit hem för sent. Är det hans rättighet att sova halva dagen när jag redan haft barnen själv hela kvällen/natten medan han varit ute och roat sig? Misstolka mig inte, jag unnar honom att ha roligt, jag bara undrar hur mycket egentid jag egentligen godkänner när han går ut. Ingår halva nästa dag i dealen?!

• Svar på tråden Uteliv = sovmorgon?
  • Valkyria75

Ja, jag kan nästan tycka att det får ingå. Kanske inte halva dagen, men har man kommit hem sent behöver man sova lite längre. Tror inte det blir bra varken för dig och barnen eller för honom om han ska tvingas upp efter några timmars sömn.

Däremot hade jag inte velat att detta skulle hända varje helg.

Och framför allt hade jag förväntat mig gentjänsten att få ha egentid själv nästa morgon :) antingen om du också vill gå ut på kvällen och sen sova länge, alternativ att du åker iväg några timmar och gör vad du vill, eller han tar barnen och går ut på långpromenad med picnick eller vad som. Ge och ta liksom :)

• Carambolan

Hos oss ingår inte halva dagen. I vår familj är det alltid okej att väcka de som fortfarande sover vid niotiden på helger. Vi vuxna brukar ta en sovmorgon var, medan den andra går upp runt sjutiden när yngsta barnet brukar gå upp.

• HippHipp

Nej, det gör det väl inte egentligen. Men jag brukar vara bjussig mot min man - han brukar bli så tacksam över att få sovmorgon halva dagen och kanske tom en smörgås och kaffe bredvid sängen att det sen på söndagen städas och piffas, tar barnen till parken, extra god middag. Det jag ger får jag liksom tillbaka. För tänk dig själv, är msn ute och kommer hem sent är det så oerhört tungt att få upp kl 7 morgonen efter. För honom är ju en sovmorgon just då värd allt.

Fast det beror ju på hur ofta det är- min man är väl ute 1 gång i månaden eller ännu mer sällan. Samt i vilken ålder era barn är. Har ni en bebbe som du är uppe med varannan timme på natten så är det ju en annan sak.

Överhuvud taget tycker jag det är ett bra relationstips att vara bjussig och allmänt omtänksam. Lever man med en vettig man så får man tillbaka- ibland mer än man själv ansträngt sig. Och stämningen i förhållandet blir toppen.

• myskmalva

Du måste börja vara tydlig med vad du accepterar. Vill du inte ta ansvaret hela förmiddagen så tala om det för honom i förväg så att han kan planera att inte dricka så mycket och inte komma hem så sent! Det finns ju ingenting som hindrar att ni gör olika dealer vid olika tillfällen. Ibland kan han få sovmorgon och ibland inte.

• truffle

Ja när någon av oss går ut och festar så ingår en sovmorgon till 11.00 ungefär. Då brukar den andre få sovmorgon dagen före eller dagen efter. Brukar även ta med barn och sova hos mormor/farmor. Att ge varandra egentid är viktigt.

• John22

Det beror helt på vad som står i kontraktet. Jag föreslår att du kontaktar en jurist som kan reda ut exakt hur många timmar han har rätt till.

• Linnis92

Hos oss ingår det inte. Sitter sambon uppe till 2 får han ändå gå upp när vi andra vaknar mellan 7-8.

• Fru Ve

Jag tycker det är OK under förutsättning att BÅDA får chansen till det varannan gång i så fall. Inte om det bara är mannen som ska vara ute titt som tätt och sen "sova ikapp". Fast att sova hela dagen är väl lite tveksamt i vilket fall tycker jag. Vid lunchtid får nog den festande masa sig upp.

• No Logo

Ja, det tycker jag. Halva dagen är ju ett relativt begrepp, men en rejäl sovmorgon tycker jag man kan bjussa på (om man inte gemensamt planerat något en viss tid förstås).

• GrönaDruvan

Går man bara ut någon gång ibland så tycker jag absolut att sovmorgon ingår.
    För min del ingår sovmorgon varje helgdag vi är lediga, för min man är jätte morgon pigg
    Idag gick jag upp vid 11...kanske lite extremt, men det har sina orsaker.

Svar på tråden Uteliv = sovmorgon?