Inlägg från: Anonym (dddddddd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (dddddddd)

Idag bakade vi negerbollar :)

Desiderium skrev 2017-02-25 19:24:52 följande:
    Det heter inte negerboll heller. Negerboll finns inte med i Svenska Akademiens ordlista längre. 

Går du runt och kallar folk för kärring bara för att det var ett ömhetsbevis förr i tiden? Säger du att du är kåt när du menar glad? Säger du "fnask" istället för "liten smula"? Kallar du barn som är födda av ogifta föräldrar för horungar? Säger du att en duva knullar, när du menar att den kuttrar? 

Jag skulle gissa nej. Så varför är just negerboll så viktigt för dig att bevara?
    SAOL? Nej, ok. 
    Fast man kan säga ord som inte står med i deras ordlista. Faktiskt.

Dina exempel är inget jag använt mig av i livet så det är inte ord jag använder.
  • Anonym (dddddddd)
    Desiderium skrev 2017-02-25 20:45:42 följande:
    Nä, exakt, för du bryr dig bara om att bevara ett väldigt särskilt, utdaterat ord som dessutom är rasistiskt. Om du på riktigt hade tyckt att "gamla, korrekta ord" var viktigt hade du brytt dig om fler ord än just negerboll. Det är så genomskinligt och löjligt att det är skrattretande.

Men för all del, fortsätt du att säga negerboll, så fortsätter jag och många andra att tycka att ni är barnsliga. Det blir bra det.
    Utdaterat?
    Inte alls!

Rasistiskt?
    Inte alls!

Jag använder alla ord som passar mig, de ord jag känner mig bekväm med. Ord som är rätt i min bok.

Tyck gärna att jag är barnslig, helt ok!
    (Bättre än att var PK, alla dagar i veckan)
  • Anonym (dddddddd)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2017-02-25 20:52:21 följande:
    Stödjer du då de som kallar barn till ogifta föräldrar för bastarder eller horungar?
    Som sagt så använder jag ord som jag är uppväxt med.
    Är inte uppväxt med varken bastard eller horunge.

Hoppas du känner dig nöjd med det svaret Glad 
  • Anonym (dddddddd)
    Desiderium skrev 2017-02-25 21:03:26 följande:
    Frågan var om du stödjer de människor som använder sig av det. 
    Svaret är, jag bryr mig inte om andras ordval.
    Jag tänker inte stå till svars för personer som använder ord som du ifrågasätter.
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2017-02-25 21:51:08 följande:
    Ditt användande av ord är inte särskilt relevant. Frågan är ju om du tycker att det är ok att man säger horunge om barn till ogifta föräldrar. Om man nu är uppvuxen med det. Eller mongoloid om personer med Downs syndrom. Eller idiot om personer med någon psykisk sjukdom.
    Det är klart att det är relevant. Jag talar ju för mig och mina åsikter och mina ordval.
    Andras åsikter och ordval får de stå för.

• Anonym (dddddddd)
    Regndamen skrev 2017-02-25 22:06:08 följande:
    Så, om någon kallade dig, dina barn eller någon närstående horunge är du helt okej med det?
    Det är inte jämförbart.
  • Anonym (dddddddd)
    Desiderium skrev 2017-02-25 23:55:40 följande:
    Det är din egen barnsliga logik som gör det jämförbart. 
    Som sagt är det inte jämförbart.
  • Anonym (dddddddd)
    Anonym (fortfarande, verkligen?) skrev 2017-02-26 00:45:44 följande:

Snälla sluta få det att låta som att alla förr i tiden benämnde kokosbollar på det sättet och att detta är en del av nån slags pk-panik, för så är det inte. Vi sa det inte i vår familj och hörde man det utifrån blev det mest fnissigt för att man fattade att det var fult men inte riktigt förstod varför. Detta var för 20 år sen. På 90-talet fattade jag, ett barn, att det inte var okej.

Som barn på 60-70-talet fanns ingen annan benämning än just negerboll. PK-ismen hade redan startat på 90-talet så det är inte så konstigt att du inte hörde det som barn!
  • Anonym (dddddddd)
    John22 skrev 2017-02-26 08:10:32 följande:
    Men att ordet mulatt är ett nedsättande ord som betyder "mulåsna" struntar du i?
    Ordet mongoloid används av många, det är inte nedsättande.
  • Anonym (dddddddd)
    Desiderium skrev 2017-02-26 11:12:28 följande:
    För övrigt finns det inget löjligare än folk som ojar sig över "PKeliten", "PK-maffian", "PKismen" och så vidare. Det är ingen som kommer och sparkar in er dörr på natten för att ni säger negerboll. Den här inbillade hotbilden är så barnslig och stinker både offerkofta och konspirationsnoja.
    Vilken inbillad hotbild är det du fantiserar om?
  • Anonym (dddddddd)
    DizzyD66 skrev 2017-02-26 13:15:30 följande:
    Varför startar man någon tråd här om att man har bakat negerbollar? Vi hade pizza igår kväll!
    Troligen för att se om folk fortfarande är lika skitnödiga angående ordet.
    Eller vad tror du?
    Jag åt fiskgratäng i går, ska äta rester idag. Och faktiskt så gillar jag inte negerbollar

Hur fan fick jag så stora bokstäver rätt som det var, mitt i skrivandet???
  • Anonym (dddddddd)
    Anonym (dddddddd) skrev 2017-02-26 13:18:10 följande:
    Troligen för att se om folk fortfarande är lika skitnödiga angående ordet.
    Eller vad tror du?
    Jag åt fiskgratäng i går, ska äta rester idag. Och faktiskt så gillar jag inte negerbollar

Hur fan fick jag så stora bokstäver rätt som det var, mitt i skrivandet???
    Ouppps... det syntes inte när det blev skickat. Förvånad
  • Anonym (dddddddd)
    Anonym (Tvärtom) skrev 2017-02-26 13:32:08 följande:
    Själva syftet med ett ord är att folk ska fatta vad man menar med det och negerboll vet ju alla vad det är vid det här laget.

Sedan har jag aldrig mött någon mörkhyad som kränkts av ordet. Jag har faktiskt aldrig träffat någon i verkliga livet som upprörts av ordet negerboll. De enda som kränks av det är anonyma vänstertroll på Familjeliv.

Så frågan är om man ska låta ensamma "antirasister" som sitter och hetsar bakom sina datorskärmar och skapar sina egna teorier om osynliga rasistiska strukturer över allt i samhället styra samtalsklimatet? Jag tycker inte det.
    Kloka ord som jag instämmer helt med.
  • Anonym (dddddddd)
    Anonym (men snälla) skrev 2017-02-26 16:05:32 följande:
    Men det är ju bara löjligt och inte ens provocerande, man kan ju åtminstonde uppdatera sig istället för att hålla på med samma gamla trista trollande.

Och är det några som har en fis på tvären så verkar det ju vara de som fortfarande blir så otroligt kränkta över att de måste säga chokladboll, så vi har kränkta inskränkta människor som inte kan förnyas och det samma gäller trollen som inte heller förnyas, världen har förändrats häng med istället
    Tja, med tanke på att du just skrev kommentar #138 så verkar ämnet fungera att få till debatt med...

Jag är inte kränkt över att inte "få" säger negerboll. Jag använder mig nämligen av det ordet så mycket jag behag. Det är snarare du och dina lika som sliter ert hår för att ni inte lyckas omvända mig och mina meningsfränder.
  • Anonym (dddddddd)
    Anonym (men snälla) skrev 2017-02-26 17:13:51 följande:
    Nu var det ju inte kränktas människors rätt att få använda vissa ord som jag debatterade utan just brist på förnyelse och löjet av att inte vilja/kunna utvecklas och gå vidare

och nog framstår du som kränkt när du upplyser att 'du visst använder ordet som du behagar' och hur du glädjs över 'att du och de dina upprör andra' (att detta mer får dig framstå som självrättfärdig och lite inskränkt är en annan sak)

Men tja.. visst får väl du kämpa för det du anser vara dina rättigheter, fast det kanske bara är på nätet du slåss för dina 'mänskliga rättigheter, sen att det inte finns någon rättighet att få använda det ordet är ju också en annan femma.

Ha en fin dag
    Du har såklart din fulla rätt att tycka det.
    Jag förstår bara inte var du fått ifrån att jag skulle glädjas åt att uppröra andra. et stämmer nämligen inte. Eller att jag skulle känna mig kränkt? Var har du fått allt ifrån?

Du förstorar upp detta till helt otroliga nivåer! Jag "kämpar" inte för något. Jag bara gör det. 
    Det är klart att det är en rättighet att kalla negerbollar för negerbollar, eller har det nyligen förbjudits som jag missat?
  • Anonym (dddddddd)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2017-02-26 17:57:59 följande:
    Använder du "neger" fristående från "negerboll"?
    Om människor?
    Nej, det gör jag inte.
  • Anonym (dddddddd)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2017-02-26 18:54:56 följande:
    Hur kommer det sig?
    Säg det, varför undrar du?
    Jag kallar negerbollarna för sitt namn och så vitt jag vet har ingen Neger som namn... skulle jag ha fel så skulle jag givetvis kalla personen för Neger. Inte annars.
  • Anonym (dddddddd)
    Anonym (Så klart) skrev 2017-02-27 10:30:21 följande:
    Jag lever i en storstad och har vistats en del i förorterna. Det som ropar hora efter tjejer heter oftast inte olle eller erik om vi säger så....
    Skoj med folk som du som förnekar alla problem som finns i samhället...
    Sant, så sant att det inte är svenskar som i huvudsak som skriker hora efter tjejer.
    Om ordet är svenskt eller var det kommer från vet jag inte men det känns spontant som att det engelsk "whore" kan ha med saken att göra. Fast det spelar absolut ingen roll. Det som spelar roll är att ordet används av invandrare som epitet på våra svenska tjejer. Med stor övervikt mot svenska killars ordbruk.
    Anonym (Ung?) skrev 2017-02-27 10:56:07 följande:
    Gissar att du är ganska ung. Hora har funnits i svenskan väldigt länge. Men det är inte lätt att veta med alla fake-news som sprids idag. Är man ung och inte vet hur det var innan 90-talet/2000-talet så kan man lätt bli desinformerad.
    Jag är inte direkt ung utan är född på 60-talet och har sett hur samhället har förändrats negativt sedan jag var ung. Och då pratar jag inte bara från 90-talet och framåt, jag själv var tonåring under 70- och 80-talet.

Det du kallar "fakenews", vad exakt är det?
  • Anonym (dddddddd)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2017-02-27 16:32:44 följande:
    Jag undrar eftersom det kan vara relevant hur man använder ord fristående när man diskuterar sammansatta ord.
    Ok, ja men då vet du nu i alla fall.
  • Anonym (dddddddd)
    Anonym (Lina) skrev 2017-02-27 15:44:52 följande:
    Jaha, så tycker hon.
    Alla har rätt till sina åsikter.
    Så även du och jag.
  • Anonym (dddddddd)
    Betty Boop skrev 2017-12-30 00:10:17 följande:
    Och ibland när jag kikar på FL förvånas jag över att det tar tre försök att publicera en bild. Skål
Svar på tråden Idag bakade vi negerbollar :)