Inlägg från: isa77 |Visa alla inlägg
  • isa77

Idag bakade vi negerbollar :)

Regndamen skrev 2017-02-25 22:06:08 följande:
    Så, om någon kallade dig, dina barn eller någon närstående horunge är du helt okej med det?
    Vem har TS kallat neger?
  • isa77
    Anonym (Men jag gissar att det mer handlar om vilja än om faktisk förståelse) skrev 2017-02-25 23:56:09 följande:
    De har inget med varandra att göra.
    Det de ändå har gemensamt är att det är uttryck som man av respekt för sina medmänniskor har gått ifrån.
    Att kalla ett bakverk för negerboll och att kalla någons barn för horunge har inte särskilt mycket gemensamt, nej.
  • isa77
    Desiderium skrev 2017-02-26 00:07:55 följande:
    Fast det är ju det, enligt dig. Du tycker att negerboll är okej att använda eftersom det är ett gammalt, korrekt namn. Hora är en gammal benämning på kvinnor som haft sex utanför äktenskapet, horunge är en gammal benämning på barn som föds utanför äktenskapet. Så hur är det inte jämförbart menar du? Skulle du inte tycka att det var trevligt och mysigt ursvenskt att bli kallad hora?
    Vem blir kallad negerboll?
  • isa77
    Anonym (milla) skrev 2017-02-26 00:36:17 följande:

Visst är det ganska lustigt hur en debatt kan elda på så in i norden av att man nämner ett ord?

Skulle jag gå in i en moské i Götet full med östafrikaner och säga "hej alla negerbollar", undrar om de skulle skratta eller slå ihjäl mig.... Jag tänker inte försöka.

Men precis som någon kan uppröras av en sak, så betyder inte det att en annan gör det. Sen är det någon som har reagerat på ordet, jag vet inte vem eller vilka, om det var ursvenskar, en grupp invandrare från valfritt afrikanskt land eller vad vet jag, men jag har faktiskt svårt att tro att det var något annat än någon svensk som drog igång detta.

De flesta som reagerar på ordet är svenskar, som gärna spär på hur mycket detta kan skada tredje part. Någon KAN ta illa upp. Om någon KAN ta illa upp av vad du säger, trots att det du säger inte är riktad till någon specifik person alls, bör du ändå anpassa dig efter det. Oavsett om personen borde eller inte borde ta illa upp bör du anpassa dig (tolkningsföreträde..). Vad du menar är inte i närheten av lika viktigt som hur det uppfattas. Uppfattas det illa har du gjort fel, oavsett din intention. Hur irrationellt detta än är, så får det människor att känna sig solidariska och goda, och det ger ryggdunkar av andra som beter sig likadant.
Svar på tråden Idag bakade vi negerbollar :)