Inlägg från: Anonym (milla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (milla)

Idag bakade vi negerbollar :)

Fanns ett så fantastiskt recept på negerbollar i en gammal bakbok jag lånade på biblioteket. Så jag och min 5-åring rullade typ 50 sånna där små bollar, hade färgat pärlsocker på dem. Ser riktigt goda ut. Om jag kommer ihåg ska jag ta en bild på receptet. Finns nog inte att få tag på i bokhandlarna dessvärre.... :)

• Svar på tråden Idag bakade vi negerbollar :)
  • Anonym (milla)
    Anonym (Vvhhh) skrev 2017-02-24 23:48:15 följande:

Jaha och? Antar att du skapade tråden för att provocera med ett inte så PK ord.

Ja :)

Det är inget rasistiskt med negerbollar. Det är ungefär som om det skulle vara rasitiskt att prata spanska eftersom ordet negro används i många sammanhang om så vill :D

Eftersom ordet chokladboll ju har sina rötter ur negerbollen så borde ju hela begreppet förbjudas och sluta tillverkas. Precis som SD har sina rötter i rasismen. En gång rasist alltid... ja ni vet :)
  • Anonym (milla)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2017-02-25 00:01:53 följande:

Det är inte många som vågar använda det ordet längre. Chokladbollar verkar gälla för tillfället, men det kan ju ändra sig ...

Mig veteligen är det inte förbjudet :)

Har någon blivit anmäld för hets mot folkgrupp och blivit dömd för det för att han eller hon sa negerboll? :)

Om jag går och säger hudfärgad och syftar på en biege vägg, är det rasism då? :)

Gud vad ni svenskar hänger upp er på småsaker... Är det någon som frågat en invandrad svensk vad han eller hon tycker? Eller tycker han ellet hon som mig att det bara är fånerier?
  • Anonym (milla)
    Anonym (Gillar negerbollar) skrev 2017-02-25 00:38:53 följande:

Gick med min bästa vän till ett café för ett par år sedan för en fika. Bakom disken stod en svart konditor och jag beställde en kaffe och en chokladboll. 

- "En kaffe och en negerboll, ska bli!", sa mannen bakom disken och skrattade lite åt sig själv.

Först blev jag förvånad men samtidigt fattade jag snabbt att killen, till skillnad ifrån många andra, hade en jäkla självdistans och efter att vi hade pratat med honom över disken så sa han själv att det var larvigt att döpa om saker som historiskt sett är förknippat med något dåligt. 

Visst namnet är ursprungligen negativt, men samtidigt är det bra att behålla vissa negativa ord/namn kvar så att det alltid finns kvar för en vidare diskussion i framtiden om ursprunget till dem, istället för att enbart försöka glömma bort dem och all historia bakom. Varför inte göra något positivt av det negativa istället? Det var hans poäng med det hela.

Ska man tro vissa så ska man väl inte ens kalla någon en färg alls. Eller man kanske inte ska öppna munnen alls, allt man säger kan vara kränkande, beroende på hur man vrider och vänder på det :)

Tyvärr verkar vissa mer lättkränkta än andra och ska till varje pris tysta ner det. Sen verkar majoriteten vita vara de som kränks mest av att någon annan kanske blir kränkt av ett ord.

Jag hörde om en kille som hade en tröja med "Negerboll" på som text. Passerade alla möjliga individer och inte en enda med utländsk bakgrund sa något. Men många ljushyade tyckte han borde ta av sig tröjan för den var stötande osv osv....Vad beror det på?

Sen kan jag tycka att det är en viss form av censur att förinta ett ord. Jag menar, ordet i sig kanske har en koppling till slaveriet i Afrika och apartheid, men tar man bort och förbjuder ord från att nämnas, är inte det som att sudda ut historia?

Som om man skulle gå och riva Auswich eller bränna Hitler ur alla historieböcker för det kan ju vara kränkande för någon att han nämns i något sammanhang...
  • Anonym (milla)
    Klickerträna skrev 2017-02-25 00:23:40 följande:

Det tyder på bristande respekt att fortsätta använda ett ord som man med lätthet kan avstå ifrån ifall någon ens riskerar att känna sig kränkt eller diskriminerad på grund av termen.

Varför ska DU få bestämma vad andra tar illa vid sig av? Har du tolkningsföreträde? Om du skulle ta illa upp av att bli kallad kärring, ska vi strunta i det då och fortsätta i alla fall?

Ja, jag kan tycka att folk ofta drar frågan om kränkningar och rasistiska uttryck till sin spets och att det gått lite övervstyr, men hur klyftigt är det å andra sidan att totalvägra att visa respekt gentrmot andra när det ofta är så himla enkelt att bara undvika ett känsligt ord?

Om Kalle blir ledsen eller tar illa vid sig när Pelle säger att han är blek/tjock/långsam/vad som helst så är det banne mig inte svårare än att Pelle får visa respekt genom att sluta behandla Kalle på det viset. Det ÄR offret som definierar situationen, eftersom denne känner sig dåligt behandlad. Även om Pelle inte var taskig avsiktligt så är det inte mer än rimligt att han inser sitt misstag och ursäktar sig för övertrampet.

Så hur svårt är det att bara säga chokladboll eller kokosboll och vara the bigger man?

Det är väl klart att ett ord blir känslomässigt laddat när medier och lättkränkta individer uppmärksammar det som sådant. Det finns många ord eller saker jag inte ens haft en tanke p åatt koppla till rasism eller annat förrän media börjat måla ut det som så och bloggare går in och skriver hur kränkta människor kan bli av att någon säger just det ordet...

Så om Bertil, 90 år på äldreboendet börjar prata om negerbollar på fikastunden, ska man då gå in och korrigera honom och anmäla för hets mot folkgrupp?

Jag minns hur någon blev aptokig över att plåster kallades hudfärgade. Det kom man på nu långt in på 2010-talet.

Om jag sitter på tåget och övar spanska med min kursare... och så börjar vi prata om svarta saker.... då kanske någon blir kränkt för att jag nämner ordet negro som låter likt neger. Ska vi skriva om spanskaböckerna istället? Ska svenska politiker göra stadsbesök i Spanien och kräva att latinskan skrivs om?
  • Anonym (milla)
    isa77 skrev 2017-02-26 00:04:16 följande:

Att kalla ett bakverk för negerboll och att kalla någons barn för horunge har inte särskilt mycket gemensamt, nej.

Väntar med spänning på att bakverket "horunge" dyker upp på kondis... Undrar hur folk reagerar då...
    Anonym (Tvärtom) skrev 2017-02-25 22:36:41 följande:

Jag har gått från att säga chokladboll till att säga negerboll. Fördelen med ordet negerboll är att ALLA vet vad man menar.

Antirasisthetsen runt namnet på bakverket har gjort att det dykt upp en uppsjö av olika varianter på namn. Havreboll och kokosboll t.ex.

Kokosboll förvirras ofta med kokoskakor eller kokostoppar, havreboll är det många som inte alls fattar vad det är och chokladbollar förväxlas ibland med arraksbollar.

Så jag säger negerboll så blir ingen förvirrad, det är bara en och annan trångsynt antirasist som blir hetsig och arg, men det får man stå ut med...

Kokosbollar är för mig något med kokos i, inte runt. Tänker mig typ de där med chokladutsida och så sånt där kleggigt kokosgrejs i.
  • Anonym (milla)

Visst är det ganska lustigt hur en debatt kan elda på så in i norden av att man nämner ett ord?

Skulle jag gå in i en moské i Götet full med östafrikaner och säga "hej alla negerbollar", undrar om de skulle skratta eller slå ihjäl mig.... Jag tänker inte försöka.

Men precis som någon kan uppröras av en sak, så betyder inte det att en annan gör det. Sen är det någon som har reagerat på ordet, jag vet inte vem eller vilka, om det var ursvenskar, en grupp invandrare från valfritt afrikanskt land eller vad vet jag, men jag har faktiskt svårt att tro att det var något annat än någon svensk som drog igång detta.

Svar på tråden Idag bakade vi negerbollar :)