Inlägg från: Anonym (Nej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nej)

Gör tonåringar mer idag än på 80-90-talet?

Tror att allt sånt här är väldigt individuellt tror jag.. Gå tonåringarna mer på bio? Öh.. Olika!

När jag växte upp och och var tonåring på nittiotalet så var jag väl på bio två till tre gånger om året. Ibland mindre.. Andra jämnåriga klasskompisar gick på bio typ två gånger i månaden i alla fall, så jag tror det där är olika nu som då.

På farmor och farfars tid gick dom på matiné en till två ggr i veckan berättade dom för mig när dom levde! De bodde i andra sidan i en stad. Mormor som växte upp på landet gick nästan aldrig på bio.

Ungdomar fikar betydligt mer idag, men dricker mindre mellanöl och sniffar inte lika mycket thinner längre.

Sen fanns inte fikakulturen på samma sätt på 80-90 talet. Allra helst inte bland killar! Fika var nåt som tjejerna gjorde på gymnasiet..

Men jag ser inget problem alls med att killar fikar. Tycker det är en bra utveckling.

• Anonym (Nej)

I den utsträckning jag under gymnasietiden vid några tillfällen "fikade" ihop med några jämnåriga tjejer i klassen, för det hände väl, så gick man till ett ställe där det var gratis påtår och köpte en kaffe för 15:-

Kanske att man köpte en billig kaka för en tia eller nåt sånt, nån enstaka gång ibland. Eller delade en chokladbit med dom andra. Sen snackade man skit en timma.. Det var med andra ord ingenting som kostade särskilt mycket pengar och jag som kille fikade för kanske maximalt 50:- i veckan under gymnasietiden. Mina föräldrar som för övrigt var relativt underbetalda hade inga problem alls med att sponsra nånting sånt. Att fika med jämnåriga var väl nåt sunt och bra?

Det som åt upp månadspengen och det man tjänat in på sommarjobbet var väl KLÄDER och cd skivor, samt biljetter till matcher och biofilmer och sånt. Knappast nån kaffe och en arraksboll i veckan.

Idag finns ju kedjorna.. Waynes och Coffehouse och vad ställena nu heter och det går på 200:- att gå in där. Svindyrt!

• Anonym (Nej)
    sextiotalist skrev 2017-02-25 07:43:17 följande:

Till skillnad från dig så tycker jag gymnasieungdomar gör mindre idag. Skolan kräver så oerhört mycket mer och deras fritid är mindre. Nu ser jag ungdomar som satsar på studier, precis som jag och mina vänner gjorde, så min referensram är inte generell

Min uppfattning också faktiskt..
Svar på tråden Gör tonåringar mer idag än på 80-90-talet?